kans op uitzaaiingen en chemo

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

kans op uitzaaiingen en chemo

Berichtdoor Jacq 67 » wo 27 maart 2013, 11:44

Ik las bij eenvraag van iemand anders het antwoord met deze zin:

Grosso modo (bij een gemiddelde tumor) kun je zeggen dat van de 10 vrouwen die chemo krijgt nav borstkanker voor één vrouw dat het verschil betekent tussen wel of niet overleven, één vrouw krijgt ondanks chemo uitzaaiingen en de overige 8 vrouwen krijgen chemo terwijl ze nooit uitzaaiingen zouden hebben gekregen. Helaas weten we niet precies wie de ene vrouw is voor wie chemo het verschil maakt tussen het wel of niet krijgen van uitzaaiingen.

Gaat dit dan ook op voor vrouwen die al aangetoonde macrometastasen in de okselklieren hebben?

Morgen krijg ik een okselkliertoilet, maar ik ben weer vergeten bij hoeveel aangetaste klieren ze nog preventief te werk kunnen gaan, dus uitgaan van genezing?
Bij mij zijn er 3 van de 4 klieren aangetast met macrometastasen en 1 met microm.
Weten jullie dit?
Jacq 67

Re: kans op uitzaaiingen en chemo

Berichtdoor Dees » wo 27 maart 2013, 14:08

Hoi Jacq67, dat woord 'macrometastase' galmt in je hoofd he. Dat klinkt heel griezelig. Macrometastase is als term geintroduceerd om onderscheid te maken met micrometastase en geisoleerde tumorcellen. Vroeger werden klieren met micrometastase en geisoleerde tumorcellen beschouwd als 'schoon'. Dat is de afgelopen jaren veranderd, want met name micrometastasen bleken wel een betekenis te hebben. Het verschil gaat over het verschil in grootte. Je ziet dat het verschil tussen micrometastase en macrometastase ook één millimeter kan zijn....

Afbeelding
Bron: Presentatie Tjan tijdens NVMO dagen 2004

Lange tijd was onduidelijk wat te doen met micrometastasen en geisoleerde tumorcellen. Toen werd er dus alleen gekeken naar 'macrometastasen'. Toen heette dat nog gewoon 'aangedane okselklieren'. Je moet dus niet schrikken van dat woord Macrometastase.

Kijk bij de omschrijving van N. N=nodes=lymfeklieren

Afbeelding
Bron: TNM classificatie

Met aangedane okselklieren tot N1 krijg je als TNM classificatie pN1. Als je 4 of meer positieve okselklieren hebt, wordt dat pN2 genoemd.

Van pN1 naar pN2 heeft wel invloed op de prognose. Die wordt dan slechter:
Afbeelding
Bron: TNM classificatie

Adjuvant Online, het programma dat gebruikt wordt om prognoses te berekenen, maakt geen onderscheid tussen macro- en micrometastasen. Die kijkt alleen naar het aantal aangedane klieren (0, 1-3, 4-9 of meer dan 9). Hoe meer klieren er aangedaan zijn, hoe slechter de prognose en hoe méér effect te verwachten is van hormoontherapie en chemotherapie. Dat betekent dat niet 1 van de 10 vrouwen er baat bij heeft maar misschien 2 of 3.

De graad van de tumor, de hormoongevoeligheid, de grootte, de leeftijd van de patiënt en of die gezond was spelen daar ook nog een rol in.

Nogmaals....... prognoses kun je berekenen voor een GROTE groep. Je weet uiteindelijk nooit wat dat voor jou als individu betekent. Mensen met een extreem slechte prognose kunnen borstkanker overleven en mensen met een supergunstige prognose kunnen borstkanker niet overleven. Het is een kwestie van mazzel of pech, verder niks.

Succes met de volgende operatie morgen. We hopen maar dat de rest van de okselklieren schoon zijn!!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Jacq 67 » wo 27 maart 2013, 14:32

Bedankt Dees!
Wat een fijne site is dit toch! Ik heb heel veel steun aan jullie concrete antwoorden, in mijn bange dagen!
Jacq 67

Berichtdoor Dees » wo 27 maart 2013, 14:33

Ha Jacq67, dat is echt het minste wat we voor je kunnen doen. Sterkte morgen !!!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Ariane » wo 27 maart 2013, 14:47

Ik wens je heel veel sterkte morgen en hoop van harte dat de rest van de klieren schoon is!
Ariane

Keer terug naar Maart 2013