Waarom verschil in aanpak tussen NL en België?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Waarom verschil in aanpak tussen NL en België?

Berichtdoor Bel » zo 24 maart 2013, 19:11

Beste allemaal,

mijn vriendin heeft in haar rechterborst (laterale bovenkwadrant) een scherp begrensde laesie van circa 6,5 cm lang en 3 cm breed, een beeld van een hamartoom. Uit biopt rechtermamma fibrotisch mammaweefsel met cysten. Linkerborst is BI-RADS3 (mastopathie)

Arts in NL zegt, rustig laten zitten. Arts in België zegt, meteen verwijderen. Wat is wijsheid? Weten jullie misschien raad?
Vast dank voor het meedenken!

Hartelijke groet,
Annabel
Bel

Re: Waarom verschil in aanpak tussen NL en België?

Berichtdoor Dees » zo 24 maart 2013, 20:59

Beste Annabel, ik kan je niet vertellen waarom artsen in België meer geneigd zijn om agressiever in te grijpen. Ik weet wel dat géén kanker in mijn ogen dus ook géén reden is om dat hele stuk borst te verwijderen. Zo kun je wel aan de gang blijven zeg, alles eruit en eraf snijden waar mogelijk ooit kanker kan ontstaan.

Dicht klierweefsel (als dat is wat er geconstateerd is) geeft wel een hoger risico op borstkanker. Dat neemt niet weg dat óók met dicht klierweefsel de meeste vrouwen géén borstkanker krijgen. En uit onderzoek is gebleken dat vrouwen met dicht klierweefsel weliswaar later hun borstkanker ontdekken, maar dat heeft geen gevolgen voor hun kans om die borstkanker te overleven.

Ik zou zeggen, elk jaar MRI en verder niks aan doen.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Re: Waarom verschil in aanpak tussen NL en België?

Berichtdoor Bel » zo 24 maart 2013, 22:02

Daar kunnen zij en ik zeker wat mee. Dank je Dees!
Bel

Keer terug naar Maart 2013