Tepeltatoeage

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Tepeltatoeage

Berichtdoor Belle » za 23 maart 2013, 13:07

Hallo, ik heb vorig jaar een dubbelzijdige s-gap ondergaan in uz Gent en nu krijg ik een tepeltatoeage. Hier heb ik ook al een akkordverklaring van CZ ontvangen. Echter denk ik er misschien aan om dit ivm lange afstand in nl te laten doen. In het zh waar ik woon, in Overijssel.

Ik vroeg mij alleen af of ze in het zh Gent niet beter/kundiger zijn hierin in of maakt het niets uit waar ik het doe? In Gent wordt de tepeltatoeage gedaan door een verpleegster die dit heel vaak doet en in nl door een arts assistent die dit regelmatig doet.

Ook vroeg ik mij af of cz de tepeltatoeage in Nederlandse zh ook gaat vergoeden? Of moet ik dan wat bij betalen?

Alvast bedankt voor de reacties
Belle

Re: Tepeltatoeage

Berichtdoor Dees » za 23 maart 2013, 14:23

Hoi Belle, ik kan niet zeggen of in Gent beter of kundiger zijn. Mijn tepeltatoeages zijn gezet in Arnhem door een mammacareverpleegkundige. Ik ben tevreden. In Nederland hoort de tepeltatoeage bij de code voor Borstreconstructies, all in, zeg maar. Als je elders geopereerd bent, moet daar een oplossing voor bedacht worden. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat die oplossing er niet is. Misschien kun je de Mammacareverpleegkundige in jouw ziekenhuis vragen of je verwezen kunt worden naar de Plastisch chirurg in jouw ziekenhuis. Die kan je vast goed informeren.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Sanne » za 23 maart 2013, 16:47

Hallo Belle,

Ook in Nederland valt tepeltatoeage onder de borstreconstructie.
Daarvoor bestaat een soort drietrapsraket; de reconstructiechirurgie, de symetrisatie en de tepelreconstructie.
Allemaal hebben ze een aparte DBC/DOT.
Als je in het buitenland wordt behandeld moet je voor alle drie de onderdelen een aparte machtiging aanvragen.
Als je één van de onderdelen in Nederland laat doen, kan dat dus gewoon in het ziekenhuis van je keuze.
Het ziekenhuis declareert deze kosten direct bij de zorgverzekeraar en daarvoor hoef je dan niet zelf apart een machtiging aan te vragen.

Ik heb goede verhalen gehoord van het Rijnstate en ook van het Tergooi in Hilversum.
Oriënteer je en kies.
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.
Sanne
Beheerder

Berichtdoor Hanne1961 » za 23 maart 2013, 21:07

Hallo Belle,

Ik heb mijn tepeltattoeage laten doen door een dermatografe in het AZM op de afdeling plastisch chirurgie.
Deze dermatografe werkt ook in het VieCurie in Venlo. Claudia Willems.
Ik ben er heel tevreden over. Zie www.claudiawillems.nl

Veel succes,

Hanne
Activiteitenbegeleidster/ dagbestedingscoach in de ouderenzorg
Borstkanker 2010/2012
Autoimmuunziekte als gevolg van intolerantie siliconenprothese
Ervaringsdeskundige zenuwpijn na chemo.
Volledig arbeidsongeschikt
Hanne1961

Berichtdoor Bel » zo 24 maart 2013, 22:00

Hoi Belle,

Je bent toch niet de Nederlandse dame waar ik vorig jaar naast heb gelegen in het UZ Gent toen ik mijn eerste tepelreconstructie kreeg he? In dat geval is de wereld wel weer erg klein ;-) Ik heb een dubbelzijdige diepflap ondergaan in Gent en laat mijn tepels nu hier tatoeren. Ik heb na veel onderzoek uiteindelijk gekozen voor het Tergooiziekenhuis in Hilversum. Ik heb daar mijn eerste gesprek al gehad waarbij een allergietest is gedaan. Op 9 april worden daar mijn tepels getatoeerd. Ik moet het wel zelf voorschieten, maar ik krijg het terug van de verzekering. (Denk dat het bedrag uitkomt op rond de € 250,-) De huidtherapeute tatoeëert met schaduw en ik heb al veel goede verhalen over haar gelezen. Scheelt een heeeeeel stuk rijden..
Bel

Berichtdoor Belle » zo 24 maart 2013, 22:51

Annabel schreef:Hoi Belle,

Je bent toch niet de Nederlandse dame waar ik vorig jaar naast heb gelegen in het UZ Gent toen ik mijn eerste tepelreconstructie kreeg he? In dat geval is de wereld wel weer erg klein ;-) Ik heb een dubbelzijdige diepflap ondergaan in Gent en laat mijn tepels nu hier tatoeren. Ik heb na veel onderzoek uiteindelijk gekozen voor het Tergooiziekenhuis in Hilversum. Ik heb daar mijn eerste gesprek al gehad waarbij een allergietest is gedaan. Op 9 april worden daar mijn tepels getatoeerd. Ik moet het wel zelf voorschieten, maar ik krijg het terug van de verzekering. (Denk dat het bedrag uitkomt op rond de € 250,-) De huidtherapeute tatoeëert met schaduw en ik heb al veel goede verhalen over haar gelezen. Scheelt een heeeeeel stuk rijden..

Hoi Annabel, uhhh ik denk het niet. Ik heb eind juli 2 weken in Uz gent gelegen en was 2 dagen na alleen op de kamer:).

Ok, ja misschien heel stom gedacht maar ik dacht dat ze de tepeltatoeage in elk zh goed konden zetten. Omdat het "maar" om een tatoeage gaat. Ik heb verder helemaal geen onderzoek naar verricht. Nu heb ik op 22 april afspraak in Zwolle bij isala klinieken. Nu denk ik dat ik toch maar even verder ga kijken.
Belle

Berichtdoor Dees » zo 24 maart 2013, 23:17

Mijn tatoeages zijn in vier keer gezet in Rijnstate- Arnhem. De kleur loopt steeds enorm terug en de kleur op littekenweefsel doet het anders dan op de rest. Ik denk dat ik nog wel een keer ga. Net na de tatoeages lijkt het heel heftig maar het echte resultaat kun je toch pas na een week of zes beoordelen. Ik weet niet of het op andere plekken anders gaat.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Hanne1961 » ma 25 maart 2013, 07:23

Hallo Dees,

Ik heb dezelfde ervaring met tattoeren. In het begin is ie mooi donker van kleur. maar na enkele weken wordt ie veel lichter. Bij mij komt het volgens de dermatografe, doordat mijn huid erg dun is en ze voorzichtig moet zijn met de prothese.
Ik kan wel ten allen tijde een nieuwe afspraak maken. Dit ga ik dan ook weer binnenkort doen.
Dat wordt dan de vierde keer.
Aanhouder wint!!!

Gr. Hanne
Activiteitenbegeleidster/ dagbestedingscoach in de ouderenzorg
Borstkanker 2010/2012
Autoimmuunziekte als gevolg van intolerantie siliconenprothese
Ervaringsdeskundige zenuwpijn na chemo.
Volledig arbeidsongeschikt
Hanne1961

Berichtdoor Belle » ma 25 maart 2013, 09:28

Ow ok. Ik dacht echt dat je meteen in 1x klaar was. Nou het is dan beter dat ik het in Zwolle laat doen anders moet ik misschien 4x naar Gent hiervoor.

Trouwens Iedereen bedankt voor jullie reacties ik heb er heel veel aan gehad.
Belle

Berichtdoor Bel » ma 25 maart 2013, 11:14

Hoi Belle,

Bijzonder toch hoe vrouwen uit heel Nederland in het UZ Gent terecht komen. ;-) De huidtherapeute in Hilversum heeft me uitgelegd hoe het met die kleuren werkt. De kleuren die gebruikt worden voor tepeltatoeage zijn een stuk lichter dan die voor "gewone" tatoeages. De kleuren van de "gewone" tatoeages staan te hard op een tepel. Vandaag het regelmatige bijwerken. En dan is een kliniek in de buurt inderdaad een stuk handiger dan Gent..
Succes met je keuze!
Groetjes,
Annabel
Bel

Keer terug naar Maart 2013