Noodanticonceptie na borstkanker?

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Ikkie

Noodanticonceptie na borstkanker?

Bericht door Ikkie » do 13 dec 2012, 12:29

Beste,

zijn er onderzoeken gekend naar de gevolgen van het gebruik van noodanticonceptie (EllaOne) na borstkanker?
Ik heb 2 jaar geleden de diagnose borstkanker gekregen (triple negatief) en heb alle behandelingen achter de rug.

Volgens mijn huisarts is het af te raden, volgens gyneacologe kan het geen kwaad. Wie moet ik geloven?

Ikkie

Dees
Beheerder

Re: Noodanticonceptie na borstkanker?

Bericht door Dees » do 13 dec 2012, 17:12

Beste Ikkie, ik heb de vraag uitgezet. Eerlijk gezegd begrijp ik niet zo goed waarom je voor een morning-afterpil kiest en niet bijvoorbeeld voor een spiraal (evt Mirena). Wat is daar de overweging voor?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Ikkie

Bericht door Ikkie » vr 14 dec 2012, 10:20

Dees,

we gebruiken altijd een condoom, maar dit is gescheurd, vandaar mijn vraag over noodanticonceptie. Het gaat over iets eenmaligs, zeker geen gewoonte!

Ik dacht dat Mirena spiraaltje ook hormonen bevat en dus niet is aan te raden al gewone anticonceptie. Volgens jou kan dit wel?

Ikkie

cordekroon

Bericht door cordekroon » vr 14 dec 2012, 10:40

Beste Ikki,

Er zijn geen onderzoeken gedaan naar EllaOne bij vrouwen met borstkanker. Er is wel 1 studie waaruit blijtk dat EllaOne geen effect heeft op gewoon borstweefsel (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22740493)

Als je kijkt naar wat EllaOne is en doet (het blokkeert de progesteronreceptor) lijkt het niet aannemelijk dat dat voor jou nadelige gevolgen zal hebben: ten eerste omdat het de receptor blokkeert en de werking van progesteron tegen gaat, ten tweede omdat in jou situatie de progesteron receptor uberhaupt niet aanwezig was in de tumor en ten derde omdat de duur en de dosis van het gebruik eigenlijk geen enkel effect zullen bewerkstelliggen in de zin van aanzetten tot groei en dergelijke.

Denk dus dat het gebruik van EllaOne geen nadelige gevolgen zal hebben.

Weet overigens niets over de betrouwbaarheid van EllaOne in vergelijking met bijvoorbeeld de gewone moring afterpil (maar dat zal wel al te laat zijn) of het inbrengen van een (niet hormoonhoudend) IUD. (Het hormoonhoudend IUD is volgens mij niet geregistreerd als morning after anticonceptie)
Cor de Kroon
Gynaecologisch Oncoloog

Wie is wie?

Ikkie

Bericht door Ikkie » wo 26 dec 2012, 12:26

Cor,

wat is volgens jou mogelijk als anticonceptiemiddelen na borstkanker?
ZIjn er veilige opties naast gebruik van condooms?

Alvast bedankt,
Ikkie

Sanne
Beheerder

Bericht door Sanne » wo 26 dec 2012, 13:20

Ik heb je vraag doorgezet naar Cor.
Tweede kerstdag... ben benieuwd...
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.

Sanne
Beheerder

Bericht door Sanne » do 03 jan 2013, 18:01

Antwoord van Cor de Kroon via mail:
cordekroon schreef:Tjsa, anticonceptie. Daar kun je boeken over vol schrijven. En dat heeft de WHO dus ook gedaan: 'Medical Elegibility criteria for contraceptive use. (zie de link hieronder). En daarin staat hele goede informatie en adviezen met betrekking tot ancticonceptie voor vrouwen met / na borstkanker.

http://whqlibdoc.who.int/publications/2 ... 88_eng.pdf

De samenvatting:
- de combinatiepil ('de pil) en borstkanker zijn geen combi, zelfs 5 jaar na beeindigen van de behandeling wordt gebruik nog afgeraden (blz 29) (Helaas geen splitsing in typen / soorten borstkanker. In theorie is de combinatiepil vooral nadelig voor vrouwen met hormoonreceptor positieve tumoren, maar goed de WHO maakt geen onderscheid, ik ga nog kijken of ik iets kan vinden dat wel onderscheid maakt.

- progesteron only pil: ook daarover is de WHO helder: geen combi (blz 50).

- koper spiraal ('gewoon spiraal'): geen probleem (blz 69)

- hormoon spiraal ('Mirena'): tot mijn spijt adviseert de WHO te stoppen / niet te beginnen (blz 69). Hier kom ik ook op terug!

-condooms: uiteraard geen probleem (blz 84).

Dan nog even terugkomen op hormonen en met name het Mirena-IUD en triple-negative breastcancer. Daarover is gewoon heel weinig bekend. Pubmed (de grote medische artikelen zoekmachine geeft 1 hit die over heel iets anders gaat: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term ... traception ). Ook in google (ja ja dokters zoeken ook gewoon in google eigenlijk niets bruikbaars op de eerste 3 pagina's. Wel veel chat's and discussies. Conclusie is dat niemand het weet en niemand er zijn vingers aan durft te branden. Ik kan me geloof ik echt niet voorstellen dat de kans op terugkomen van de borstkanker, als je hormoonreceptoren negatief waren, groter wordt door het gebruiken van een Mirena-IUD. Maar goed dat kan ik alleen maar beredeneren (lage dosis progestativa, geen progesteron receptor op de eventuele micrometastasen die achter zijn gebleven na de behandeling) en niet bewijzen.

Voor een sluitend anticonceptieadvies zijn nog een paar dingen van belang:
(1) Hoe oud ben je? (met andere woorden: hoe lang heb je nog anticonceptie nodig? en hoe onveilig is periodieke onthouding)
(2) Wil je ooit nog kinderen? En wil je man ooit nog kinderen? (met andere woorden: is sterilisatie een optie?)

Tot slot: het veiligst en makkelijkst is een koper IUD. Als je dat niet wilt en je overgeleverd aan condooms of aan het (kleine?) risico van een Mirena-IUD. Tot slot, maar dan moet je echt wel 'wat ouder' zijn (> 45?) kun je kijken of je uitkomt met periodieke onthouding eventueel gecombineerd met ovulatiedetectietesten.

Kun je hiermee uit de voeten?

Ikkie

Bericht door Ikkie » ma 07 jan 2013, 12:30

Cor,

bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Om antwoord te geven op je vragen: ik ben 36 jaar en heb op korte termijn geen kinderwens (hoofdzakelijk omdat ik net een nieuwe relatie heb en we elkaar natuurlijk eerst nog wat beter moeten leren kennen). Ik heb echter nog geen kinderen en we overwegen wel om bv binnen een jaar aan kinderen te gaan denken. Sterilisatie is dus geen optie.

Mijn cyclus is na de chemo ook zeer onregelmatig (en dan spreek ik over cycli tussen 20 dagen en 2,5 maand...) wat het natuurlijk ook niet gemakkelijk maakt om de vruchtbare dagen in te schatten.

Wat zijn eventuele nadelen van een koperen spriaaltje?

Groetjes,
Ikkie

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 07 jan 2013, 12:39

Hoi Ikkie,
Voordelen

• Je hoeft maar één keer per vijf of tien jaar aan anticonceptie te denken.
• Betrouwbare vorm van anticonceptie.
• Bevat geen hormonen.
• Goedkoop.
• Mag gebruikt worden tijdens borstvoeding.
• Nadat de koperspiraal is verwijderd, ben je meteen weer vruchtbaar.

Nadelen

• Het plaatsen en verwijderen van de koperspiraal wordt door een arts gedaan.
• Beschermt niet tegen soa's (seksueel overdraagbare aandoeningen).
• Kans op iets meer en langer bloedverlies tijdens de menstruatie, vaak ook meer pijnklachten hierbij.
Bron: Het Anticonceptiekompas
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

cordekroon

Bericht door cordekroon » di 08 jan 2013, 21:37

Beste Ikkie,

Ik heb niets toe te voegen aan bovenstaande opsomming.

Behalve dan: wacht niet te lang met naar de gynaecoloog gaan als je besloten hebt 'ervoor te gaan' wat betreft zwanger worden en je cyclus nog zo onregelmatig is als je beschrijft.

Succes!
Cor de Kroon
Gynaecologisch Oncoloog

Wie is wie?

Gesloten

Terug naar “Januari 2013”