Weerstand

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Barbara1554

Weerstand

Bericht door Barbara1554 » vr 28 dec 2012, 19:15

Ik dacht slim te zijn en ben Echinea Force tabletten gaat slikken vóór ik met de Chemo begin.
Ik dacht dan ben ik wat gezonder en heb meer weerstand tegen allerlei snotterijen enz tijdens de Chemokuur.
Was ik vandaag bij de apotheek, zei die mevrouw dat, dat niet mag.
Dan staat mijn goede weerstand de Chemo in de weg en gaan ze elkaar tegenwerken.
Is dit werkelijk zo?
Ik dacht mezelf wat extra te beschermen!!

Dees
Beheerder

Re: Weerstand

Bericht door Dees » vr 28 dec 2012, 21:19

Hoi Barbara1554,
Ook van bijvoorbeeld ginseng, ginkgo en echinaforce hebben onderzoekers aangetoond dat ze de werking van bepaalde geneesmiddelen kunnen schaden.
Bron: Monitor, jaargang 33, no. 4., 2004

Dus nee, je kunt het niet zomaar slikken.

Overigens heb ik ook geen enkel bewijs kunnen vinden dat het nuttig zou kunnen zijn, hoor, die Echinaforce.

Zelf denk ik dat je het geld beter in je zak kunt houden.... Kun je er leuke dingen mee doen. Dat is pas goed voor je weerstand :-)

Take care !!!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Sanne
Beheerder

Re: Weerstand

Bericht door Sanne » zo 30 dec 2012, 14:26

Hallo Barbara,

Er valt niet op te slikken tegen chemotherapie om je weerstand te behouden.
Het enige wat je kunt doen is verstandig zijn. En alles wat je zou willen slikken overleggen met je oncoloog!
Simpele dingen als zorgen voor een goede hygiëne is altijd zinnig. Bijvoorbeeld; handen wassen en grote menigten op elkaar (NS in de spits, volle kroegen) vermijden.
Tijdens de chemo's is het vooral belangrijk om (verplicht en op gezette tijden- desnoods tegen heug en meug) te blijven eten en véél te drinken.
Daarmee ondersteun je je lichaam om afvalstoffen kwijt te raken en dat is belangrijker dan die zg weerstand.
Als je gek bent op fruit, eet dat dan (geen grapefruit) en als je dol bent op groene groenten, helemaal prima als je porties groot zijn.
Maar als het slechts een gehaktbal met mayo is waar je trek in hebt; óók goed! Je lijf heeft/krijgt het zwaar zat, wees daar maar lief voor...
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.

Gesloten

Terug naar “December 2012”