Waarheen voor tepel reconstructie bij implantaten?

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

annabel

Waarheen voor tepel reconstructie bij implantaten?

Bericht door annabel » do 27 dec 2012, 16:41

Vraagje namens een vriendin. Ze heeft na dubbelzijdige amputatie en expanders nu definitieve protheses gekregen. De behandelend plastisch chirurg in het CWZ in Nijmegen geeft aan dat haar huid nu zo dun is geworden dat hij eigenlijk geen tepelreconstructie meer kan doen, omdat hij bang is dat hij in de protheses gaat snijden. Dit is natuurlijk een ongelofelijk K bericht, maar ze wil nu voor een second opinion naar een ander ziekenhuis gaan. Wie zouden jullie adviseren? Bij voorkeur in omgeving Arnhem Nijmegen.

Sanne
Beheerder

Re: Waarheen voor tepel reconstructie bij implantaten?

Bericht door Sanne » do 27 dec 2012, 17:48

Is de vriendin van Annabel bestraald?
Na bestraling ontstaat vaak lipatrofie (verdwijnen van vetcellen) en beschadiging aan de huidlagen. Daardoor wordt de huid vaak dun.
Daarom zijn plastisch chirurgen meestal huiverig om een borst te reconstrueren met behulp van een expander en een siliconen borstimplantaat.
Steeds vaker wordt dan gekozen voor een transplantatie met eigen weefsel (DIEP-flap).
Ik sprak recent een plastisch chirurg in het Tergooi ziekenhuis (van Turnhout in Hilversum) die voor reconstructie de huid verbetert met lipofilling/grafting om daarmee het weefsel en de huid te verbeteren. Hij heeft daarmee al meerdere malen een reconstructie met implantaat mogelijk gemaakt, waar dat eerder (zonder lipofilling) niet mogelijk was. Misschien kan hij beoordelen of een dergelijke ingreep een bijdrage kan leveren aan de situatie van je vriendin, zodat er alsnog een tepel kan worden gemaakt en getatoeëerd...
Als er niet is bestraald is de situatie ws anders, en dan begrijp ik niet goed waarom de huid "te dun" zou zijn... Is er dan voldoende opgerekt? Is de prothese te groot?
In ieder geval is het altijd handig om er door een ander naar te laten kijken; twee artsen; meestal twee meningen en dan moet je zélf je keuze maken...
Volgens mij heeft Dees goede ervaringen in het Rijnstate in Arnhem...
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.

annabel

Bericht door annabel » do 27 dec 2012, 18:01

Hoi Sanne,

nee, de vriendin is niet bestraald. Waarschijnlijk is de huid teveel opgerekt door de expander. De prothese ligt nu heel dicht onder de huid.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 27 dec 2012, 19:02

Hoi Annabel, wat een tegenvaller.

Een second opinion vragen kan altijd. Wie weet durft iemand anders het wel aan.

Overigens is het ook nog mogelijk om een soort 3D-tatoeage te maken zodat het optisch lijkt alsof er toch diepte in zit.

En..... er bestaan ook siliconen 'opplaktepels' van Amoena.
Afbeelding

Die schijn je gewoon op je huid te kunnen plakken. Ze zijn er in verschillende maten en kleuren. Ik heb ergens gelezen dat een paar € 23.95 kost.[/quote]

Take care !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Hanne1961

Bericht door Hanne1961 » vr 28 dec 2012, 10:14

Hallo Annabel,

Ik herken het verhaal. Dit is bij mij ook gebeurt. Bij de amputatie lag de tumor nog zo dicht tegen de huid aan dat deze erg dun geworden is, daardoor was bij mij ook geen reconstructie van de tepel mogelijk. Je ziet zelfs de prothese door de huid heen. Dit heeft niets met het oprekken van de huid te maken, daar ik een directe reconstructie heb gehad en mijn hele huid van de borst gespaard is.
Ik heb voor het tatoeëren van de tepel gekozen. De tatoo is bijna hetzelfde als mijn echt tepel. Het verschil is bijna niet te zien.
Mijn tatoo is gemaakt door dermatografiste Claudia Willems die in het AZM en het Vie Curie in Venlo werkzaam is www.claudiawillems.nl
Verder is het ook nog mogelijk om een tepelprothese te laten maken. Deze wordt van een afdruk van je eigen tepel gemaakt
www.prevoomaatwerk.nl

Veel succes,
Hanne

Ariane

Bericht door Ariane » vr 28 dec 2012, 10:22

Hanne1961 schreef: Verder is het ook nog mogelijk om een tepelprothese te laten maken. Deze wordt van een afdruk van je eigen tepel gemaakt
http://www.prevoomaatwerk.nl

Veel succes,
Hanne
Dat kan nu niet meer want er heeft al een dubbelzijdige amputatie plaatsgevonden ;)

Gesloten

Terug naar “December 2012”