Kleindochter

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Barbara1554

Kleindochter

Bericht door Barbara1554 » vr 21 dec 2012, 16:51

Ik heb sinds 2 maanden een kleindochter en vraag mij nu af of ik haar gewoon kan knuffelen tijdens Chemo en bestralingen.
Ik wil namelijk geen gevaar voor haar zijn.

Dees
Beheerder

Re: Kleindochter

Bericht door Dees » vr 21 dec 2012, 17:26

Hoi Barbara1554, wat heerlijk dat je een kleindochter hebt gekregen. Wat een lichtpuntje in de tijd waarin je zit met die behandelingen.

Radiotherapie/bestralingen: Dat kan sowieso géén gevaar vormen voor je kleindochter.

Voor chemo gelden hygiëne-maatregelen, maar er mag zeker wel geknuffeld worden.

Voor de volledigheid hier nog een opsomming van de hygiëne-regels:
Contact
• U hoeft lichamelijk contact met uw naasten niet te vermijden. Knuffelen of het geven van een zoen is niet schadelijk
• Persoonlijke hygiëne is belangrijk om contact met cytostatica via uitscheidingsproducten te minimaliseren. Daarbij kunt u denken aan één keer per dag onder de douche of in bad te gaan en goed uw handen te wassen na toiletbezoek.
Wegwerphandschoenen
Bij contact met urine, ontlasting en braaksel adviseren wij verzorgers/naasten wegwerphandschoenen te dragen. Dit geldt ook voor schoonmaakwerkzaamheden van uitscheidingsproducten en contact met zichtbaar besmet wasgoed (zie verderop in de folder ‘Besmet wasgoed’).
Schoonmaken
• Toilet en was- / badgelegenheid kunt u éénmaal per dag en na braken schoonmaken met een gewone zeepoplossing, zoals een allesreiniger. Gebruik geen chloor of alcohol.
• Indien de vloer of de vloerbedekking besmet is geraakt met braaksel, urine of andere lichaamsvloeistoffen kunt u deze ook schoonmaken met een gewone zeepoplossing als een allesreiniger.
• We adviseren om de wc-borstel na de eerste week van de behandeling te reinigen en met een gewone zeepoplossing zoals een allesreiniger. Gebruik geen chloor of alcohol.
Besmet wasgoed
Voor wasgoed dat in aanraking is gekomen met urine, ontlasting, braaksel of bij ernstige transpiratie adviseren wij de volgende stappen:
• Verzamel het wasgoed in een aparte goed afsluitbare plastic zak.
• Was het direct. Dompel eventueel een enkel kledingstuk onder in een emmer koud water als u het niet meteen wast.
• Gebruik eerst een koud spoelprogramma met alleen de zichtbaar besmette kleding of beddengoed. Dus geen ander wasgoed toevoegen.
• Daarna een wasprogramma dat geschikt is voor het materiaal. Hierbij mag u ander wasgoed toevoegen
Urine en ontlasting
• Gebruik indien mogelijk een ander toilet dan uw naasten.
• Mannen kunnen het beste zittend urineren. Dit veroorzaakt minder spatten.
• Verwijder eventuele druppels op de toiletbril deppend met droog toiletpapier.
• Spoel het toilet na gebruik tweemaal door met (indien aanwezig) gesloten deksel.
• Indien u een blaaskatheter heeft, adviseren wij u dagelijks de opvangzak te (laten) verwisselen. De opvangzak kunt u (in verband met mogelijke lekkage) in een dubbele plastic zak doen en daarna met het huisvuil weggooien.
• Wanneer u een ondersteek of urinaal leegt, voorkom dan spatten door de inhoud voorzichtig langs de binnenrand van het toilet te gieten.
• Een ondersteek of urinaal spoelt u eerst om met koud water. Vervolgens reinigt u deze met een gewone zeepoplossing zoals een allesreiniger. Gebruik geen chloor of alcohol.
• Alle uitscheidingsproducten kunnen via het riool worden afgevoerd.
• Was uw handen na het opruimen van urine.
Overige gebruikte materialen
Voor gebruik van bestek, serviesgoed en andere gebruiksartikelen hoeft u geen speciale maatregelen te nemen.
Bron: Informatiefolder Maatregelen thuis na chemo UMCN

Knuffel ze en hou je haaks !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Barbara1554

Bericht door Barbara1554 » vr 21 dec 2012, 20:19

Oooh dank U wel voor het snelle antwoord.
Wat heerlijk dat ik gewoon met haar mag knuffelen :grin:
Ik zal als ze komt, dubbel en dwars opletten.

Als ik iedere dag douche, moet dat dan met zeep?
Ik heb een heel gevoelige huid en nu douche ik ook niet iedere dag omdat ik daar niet tegen kan.

Sanne
Beheerder

Bericht door Sanne » vr 21 dec 2012, 20:26

Hallo Barbara1554,

Je hoeft je gedrag niet te veranderen in hygiënische zin.
Als je niet elke dag douchte en geen zeep gebruikte, moet je dat nu ook niet doen.
Misschien kan je het zo plannen dat je wél doucht voordat je kleindochter komt?

Wat wel is, is dat je bij een kwetsbare of gevoelige huid maatregelen kunt nemen om wondjes of schrale plekken tegen te gaan.
Als je chemotherapie ondergaat ben je gevoeliger en kwetsbaarder voor infecties.
Dan wil je geen kloofjes, kleine wondjes en dergelijke waardoor infecties kunnen ontstaan.
Je insmeren met een olie of lotion kan dan helpen om je huid sopel en vooral héél en dicht te houden.
Dat hoeven geen ingewikkelde en dure smeersels te zijn...
Vraag eventueel om advies bij de oncologieverpleegkundige, maar vaseline of lanettecreme of zwitsal - als je daar tegen kunt - is misschien prettig?

Knuf ze!
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.

Gesloten

Terug naar “December 2012”