Pijn na chemo of hormoontherapie?

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Hanne1961

Pijn na chemo of hormoontherapie?

Bericht door Hanne1961 » ma 10 dec 2012, 19:08

Voor een kennis stel ik hier deze vraag
Haar chemo is alweer 2 en 3 jaar geleden ivm 3 x bk. De klachten aan haar voeten worden steeds erger. Voetzolen die rondlopen, kussentjes, steken etc. Kan ze hierover ergens iets meer lezen?
Ze gebruik nu 2 jaar Arimidex/Anastrozol en denk dat ze hierdoor weer last van haar gewrichtjes in mijn voet heeft, vooral 's avonds vaak droge en branderige voeten.
Ze heeft de TAC kuur gehad, dus de zenuwpijn is hoogstwaarschijnlijk ontstaan door de T (Taxol) in de TAC kuur.
Maar haar botmassa is ook enorm afgenomen nu ze 2 jaar arimidex/anastrozol gebruikt. Dus ook dat lijkt een reden voor de pijn te zijn. En zeker voor de verergering van de pijn.
Haar DEXA meting gaf 1,7 aan. Ze slikt nu calcium en vit. D3, voorgeschreven door chirurg.
(mij zeggen die getallen niets, maar ik vermeld ze er maar even bij)
Ze moet de arimidex/anastrozol nog 5 jaar slikken.
Als haar botmassa zo afneemt kun je je afvragen of ze niet naar een andere medicijn zou kunnen overstappen?
Wat is wijsheid?

Gr. Hanne1961

Dees
Beheerder

Re: Pijn na chemo of hormoontherapie?

Bericht door Dees » ma 10 dec 2012, 20:01

Hoi Hanne,
Het is lastig om te zeggen wat ze nou precies waarvan krijgt. Het kan te maken hebben met die chemokuur. Het kan ook te maken hebben met de hormoontherapie. Het kan ook met iets heel anders te maken hebben (reuma, artritis, diabetes, slechte doorbloeding in de benen).

Het belangrijkste is dat er iets gaat gebeuren, want de klachten die je beschrijft zijn behoorlijk invaliderend.

Ik denk dat ze eigenlijk samen met de huisarts moet gaan proberen wat werkt. Ze zou als proef een tijdje kunnen stoppen met de aromataseremmer om te kijken of ze zich dan beter voelt. Als dat zo is, is de hormoontherapie de veroorzakende factor. Ze zou dan kunnen proberen of het met tamoxifen beter gaat (tamoxifen heeft juist een gunstig effect op de botdichtheid van in elk geval de wervels).

Tegen de pijn zou ze, in overleg met de huisarts, pijnstillers kunnen slikken.

Ze zou ook een afspraak kunnen maken bij een podoloog of een podotherapeut. Ik weet daar echt niks van hoor, maar wie weet hebben ze nog goed advies. Zo zat ik ook aan steunkousen voor de benen te denken. Geen idee of dat een oplossing is voor haar probleem....

Top dat jij haar casus voorlegt en ik hoop heel erg dat er een oplossing komt !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “December 2012”