Vermoeidheid na behandelingen

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Muis

Vermoeidheid na behandelingen

Bericht door Muis » za 08 dec 2012, 18:20

Na borstamputatie, chemokuren (6x TAC) en 25 bestralingen slik in nu ' alleen nog' tamoxifen. Tijdens de behandelingen had ik redelijk geluk, ik was niet heel ziek of moe (wel steeds moe in week 3 na de chemo maar dat was met op tijd naar bed gaan te doen). Ik herstelde in fysieke zin best snel, bleef ook sporten tijdens de behandelingen. Sinds ik echter weer fulltime werk (sinds september) merk ik dat ik wel degelijk erg moe ben, 8 uur werken per dag hou ik eigenlijk nauwelijks vol. Kan het zijn dat de behandelingen nu in fysieke zin alsnog hun tol eisen? Of moet ik de oorzaak van de vermoeidheid in andere zaken zoeken (ik slaap slechter door de Tamoxifen en weet dat ik nog wel een stuk verwerking te doen heb). Wat is wijsheid? Wel 8 uur per dag werken of weer wat terug gaan in aantal uren?
En kan een organisatie als Do some Good of Re-turn iets bieden dat de arbeidsdeskundige niet kan als het gaat om de vraag hoe op te bouwen naar volledig werken in uren EN taken? (ik weet dat Hugo Lemmens van Do some good hier soms ook vragen beantwoordt, kan hij misschien tips geven waar aan te denken in het contact met de arbeidsdeskundige die ik binnenkort weer spreek?)

Alvast dank voor jullie antwoorden!

Hanne1961

Re: Vermoeidheid na behandelingen

Bericht door Hanne1961 » zo 09 dec 2012, 13:25

Hallo Muis,

Hugo Lemmens (Do Some Good), zou jou zeer zeker kunnen helpen met het opbouwen van werkuren en adviesen hoe jij je werkdag haalbaar kunt maken en ook nog energie over hebt voor je privé-leven. Dit weet ik uit ervaring. Hugo heeft mij gecoached tijdens mijn re-integratie en mij handvatten gegeven om goed om te gaan met mijn schaarse energie. Ik ben nu na een jaar op 24 uur. 8 uur per dag haal ik nog niet en gaat ten koste van de leuke dingen van het leven. Uiteindelijk moet er toch wel een evenwicht zijn tussen werk en privé. Ik zou je adviseren toch eens met Hugo lemmens te praten.
Veel succes.

Gr. Hanne 1961

HugoLemmens

Bericht door HugoLemmens » zo 09 dec 2012, 13:47

Hallo 'Muis',

Vermoeidheid is een lastig iets omdat veel factoren op verschillende manieren hierin een rol kunnen spelen. Er zijn vrouwen die aangeven dat na het stoppen met de hormoontherapie, ze een verschil merken ten aanzien van hun cognitief functioneren. Dus daar kan een stuk vermoeidheid vandaan komen. Het kan te maken hebben hoe je opgebouwd hebt en zoals je aangeeft kan verwerking ook een rol spelen. Bij verwerking is het niet zo, dat je dat een paar weken inplant om te gaan verwerken en daarmee klaar bent. Het is een proces waarin je verschillende mate aandacht geeft aan het verwerkingsproces.

Mijn ervaring is dat het de moeite waard is om het te onderzoeken waar je 'winst' kunt boeken ten aanzien van je energie. Om de 8 uur blijven door te werken, lijkt me op basis van jouw info, weinig zinvol. De duurzaamheid van een re-integratie wordt niet bepaald door de snelheid van opbouwen en het aantal uren die je draait (op wilskracht?). Veel belangrijker is dat de uren die je er bent dat die stabiel zijn en waarbij jij het gevoel hebt dat je ruimte / energie over hebt.

Wanneer een arbeidsdeskundige in het spel komt, dan speelt de tijdsfactor een rol. Je werkgever heeft een officieel rapport van een arbeidsdeskundige nodig om een kwalificatie te geven over jouw huidige belastbaarheid in relatie tot je functie of andere functies bij je werkgever. De arbeidsdeskundige werkt vanuit de bevindingen van je bedrijfsarts en hetgeen jij zelf vertelt. Als jij gelooft dat je de baan in principe zou kunnen vervullen en vermoeidheid is je grootste hindernis en jij de moeite waard vind het te onderzoeken wat je eraan kunt doen om deze te verminderen is het belangrijk dat deze vermoeidheid niet als blijvend gekwalificeerd wordt.

Als deze arbeidsdeskundige je advies geeft / begeleid met het opbouwen van uren en taken kan dat prima zijn. Wanneer deze persoon bekend / ervaring heeft met de kankergelelateerde context waar jij mee te maken hebt, bekend is met de instandhoudende factoren bij vermoeidheid, de vinger weet te leggen waarom de vermoeidheid niet minder geworden is, je kan aangeven hoe binnen je grens blijft, je kan helpen met de verwerking, jij deze persoon kunt (volledig) vertrouwen,... ed dan kan ik er weinig aan toevoegen.

Kortom een tip voor jou is, zorg dat je tijd krijgt om veilig op te bouwen, waarbij je vermoeidheid onder de loep neemt om te zien of er iets wat je anders kunt doen, waardoor je nu of korte termijn meer energie krijgt. Afhankelijk van wat een baan voor jou betekent is het een tip om hiermee verder te gaan. Wil je gerichte tips of een advies dan heb ik meer informatie nodig over jouw situatie. Wat ik je als laatste wil meegeven is, benut je tijd goed. Kies voor diegenen waarbij jij het gevoel hebt die jou het beste verder kunnen helpen. Zoveel kansen krijgen gemiddeld genomen werknemers niet en is het werk / de baan vaak te belangrijk.

dobber

Bericht door dobber » zo 09 dec 2012, 18:18

Hallo Hugo,

wie/wat is dan een arbeidsdeskundige, buiten de bedrijfsarts? Hoe schakel je die in? De komende 2 weken ga ik een beetje proefdraaien op mijn werk. Ik werk op een hogeschool als secretaresse bij 2 opleidingsmanagers en is best een drukke baan. Dan is er kerstvakantie en in januari gaan we een werkschema opstellen. Ik vind het wel een prettig vooruitzicht maar ben ook best wel bang voor die drukke wereld na een half jaar afwezigheid. Ik kan moeilijk mijn grenzen stellen. Straks zie ik er weer normaal uit en wil ook normaal gaan doen, maar ik voel me niet normaal.

Muis

Bericht door Muis » zo 09 dec 2012, 18:43

Dank voor de antwoorden!

Hugo, is het mogelijk buiten deze site om je wat meer informatie te geven over mijn situatie zodat je wat meer gerichte tips kunt geven?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 09 dec 2012, 18:53

Muis, je kunt altijd contact opnemen via www.dosomegood.eu.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Muis

Bericht door Muis » zo 09 dec 2012, 19:34

@ Dees: ach ja tuurlijk, dank!

loes

Bericht door loes » do 13 dec 2012, 11:19

Hoi,

Ook ik heb veel last van vermoeidheid, na de behandeling tegen borstkanker. Ik weet momenteel niet meer goed wat wijsheid is. Ik heb deze site net ontdekt en hoop dat ik hier advies kan krijgen, zodat ik weer meer helder krijg wat nu te doen.

Mijn geschiedenis: nov. 2010 borstkanker + aangetaste lymfeklieren. Hormoongevoelig en eiwitgevoelig. 2 operaties, 1 heftige nabloeding, 4 ac chemo, 12 taxol/herceptin, daarna 25 bestralingen en door met herceptin en nu nog tamoxifen + lucrininjecties. In de tijd dat ik werd behandeld tegen de borstkanker is mijn schoonvader overleden aan slokdarmkanker en is mijn vader gediagnostiseerd met endeldarmkanker en daar tegen behandeld. Dit alles maakt dat ik mij de afgelopen 2 jaar heel erg gestressed heb gevoeld. In november van dit jaar zat ik 2 jaar in de ziektewet, mijn werkgever heeft toen met behulp van een formulier aan het UWV aangegeven mijn loon nog een half jaar door te betalen (tot mei 2013), zodat ik meer tijd krijg om te reintergreren.

Sinds februari van dit jaar ben ik begonnen met reIntergreren op mijn werk. Van februari tot september van dit jaar, moeizaam opgebouwd tot 12 uur per week. Toen compleet oververmoeid weer gestopt. Ik voelde mij weer net zo moe als na een zware AC chemokuur. Weer begonnen op 5 november met 6 uur per week. Dit gaat redelijk, maar de schommelingen in vermoeidheid maken me momenteel radeloos en erg onzeker. Ik raak hierdoor steeds meer het vertrouwen kwijt dat het mij gaat lukken weer terug te komen in mijn werk. Ik zou niet weten hoe ik met mijn energiewisselingen, de klachten die ik krijg als ik te moe word en mijn lagere weerstand weer een normaal arbeidsritme moet gaan oppakken en weer 20 uur per week te gaan werken. Ik ben moeder van 2 kinderen en vooral het switchen van moeder zijn, werken, oedeemtherapie, fysiotherapie, bedrijfsarts, psycholoog etc, dat wil slecht. Het is net of dat in mijn hoofd niet meer wil.

Het moeilijk kunnen reintergreren in mijn werk maakt dat ik veel pieker; wat als het me niet gaat lukken? Hoelang moet ik dit nog proberen? Hoelang wil ik dit nog proberen? Ben ik te snel met onzeker worden en gaat het nog beter worden? Blijft dit zo en ben ik bezig met iets wat niet haalbaar is? Wat als ik maar gedeeltelijk weer terug kan komen in mijn werk? Of helemaal niet? Hoe zit het dan met mijn inkomen? Heb ik dan recht op een uitkering, of moeten wij ons huis te koop zetten? Dit piekeren kost me ook weer energie en dat is nu juist helemaal niet de bedoeling.

Ik merk dat het geestelijk zwaar is om steeds weer opnieuw te beginnen. Het word steeds moeilijker om maar weer te proberen. Hoelang kan ik mijn lichaam op de proef stellen? Hoelang moet ik mijn lichaam de kans geven om verder te herstellen? Ik wil zo graag goed voor mijn lichaam zorgen, want ja ook over mijn gezondheid blijf ik zo nu en dan onzeker.

Ik verlang heel erg naar zekerheden, duidelijkheid en vertrouwen in de toekomst. Maar, die heb ik niet. Ik merk dat de enorm lange behandeling tegen de borstkanker mij geestelijk en lichamelijk veel heeft gekost en ik kom er steeds meer achter dat het heel lang duurt voordat ik weer meer duidelijk heb waar ik sta.

Wat is wijsheid? Is het wijsheid om de komende maanden door te gaan met proberen weer in mijn werk te komen? Moet ik de twijfels en onzekerheden maar weer proberen te blokken/ naast me neer leggen? Of is dit niet meer reeel? Moet ik mijn verwachtingen, reintergratiedoelen, hoop bij stellen? En wat als ik besluit dat ik niet meer kan werken door mijn klachten, heb ik dan recht op een uitkering, ik heb tenslotte wel een inkomen nodig.

Alvast bedankt voor het lezen,

groeten van Loes

HugoLemmens

Bericht door HugoLemmens » do 13 dec 2012, 22:04

Hoi Loes,

Een duidelijk beschrijving waar je de afgelopen jaren mee te maken hebt gehad en het verbaast me niet waarom je nog last van vermoeidheid hebt. Je hebt een veel meegemaakt waar je hoogstwaarschijnlijk nog het nodige van in je rugzak hebt zitten, de grote onzekerheid over je toekomst vreet en de vele twijfel en de verschillende ballen die je in de lucht moet houden vreten veel energie. De combinatie van dergelijke zaken resulteren in een geheel dat voor een normaal mens moeilijk te hanteren is.

Vermoeidheid is lastig wanneer je geen/weinig idee van wat je doet, welk effect dat heeft op je energie niveau. Als je het gevoel hebt dat de vermoeidheid met jou aan de haal gaat in plaats van anders om. Een belangrijke stap is, is het leren begrijpen van je vermoeidheid. Te ontdekken wat je vooruithelpt en wat niet. Het is goed mogelijk dat die vermoeidheid (bijv. door de medicijnen) voor een deel blijft gedurende de periode van die medicijnen. Minder energie betekent anders omgaan met je energie/activiteiten. Daarnaast is het ook mogelijk dat er een deel van die vermoeidheid is, die maar niet wilt minderen omdat dit te maken heeft met hóe je opgebouwd hebt, wat je nog in je rugzak meesleept en hoe je staat in je nieuwe situatie. Bijvoorbeeld je (bio-)ritme kan zo zijn waardoor het moeilijk is om weer meer energie te krijgen. Piekeren, teleurstellingen, boosheid, emoties als de deze vreten energie.

Wat je vooruit helpt is het gevoel van 'controle' wanneer je merkt dat je iets kunt sturen, enige vorm van grip erop kan krijgen. Als je merkt dat je vooruit gaat en niet terug op. Dat motiveert en geeft je vertrouwen. Vervolgens is het belangrijk om op een bepaalde manier op te bouwen, waardoor je continue binnen je grens blijft. Zodat dat verworven deel aan belastbaarheid stevig is: nu en op lange termijn. Als laatste is het de moeite waar om onderzoeken wat je uit die rugzak kunt krijgen, welke 'ballen' die je omhoog probeert te houden je kunt schrappen of hoe je deze voor je beleving/gevoel kleiner kunt maken.

Je geeft aan dat je een inkomen nodig hebt. Je werkgever heeft de 2 jaar met een half jaar verlengd. Datgene waar jij mee te maken hebt is topsport. Jammer is dat je weinig tijd gekregen hebt om deze sport te leren of in te groeien. Mijn advies zoek een begeleider/coach, die begrijpt waar je mee te maken hebt en die tijdens deze trip er voor je is. Tips over hoe het te doen, of handvatten kunnen soms genoeg zijn, maar of ze voor jou nu voor een 'turnarround' kunnen zorgen, betwijfel ik. Zo helpen wij de werknemer als de werkgever om een brug te slaan over de dalen en de hobbels. Dit geeft de werknemer het gevoel van veiligheid: je krijgt de ruimte en je hoeft het niet alleen uit te zoeken. En de werkgever voelt zich gerust, want het verzuim wordt meer beheersbaar. Je hebt de eerste stap gezet en nu is het doen. Wil je verder wilt sparren over hoe je de kans naar terugkeer van je eigen baan kunt benutten hierover verder sparren, laat het maar weten.

loes

Bericht door loes » zo 16 dec 2012, 11:21

Hoi Hugo,

Ten eerste bedankt voor je uitgebreide reactie. Het voelt fijn om begrip en bevestiging te krijgen over mijn situatie. Ik begin soms erg aan mijzelf te twijfelen en vraag me dan af of ik iets helemaal niet goed doe. Je geeft als tip om een coach te zoeken, maar mijn eerste reactie is dan meteen; pfff nog een persoon erbij aan wie ik moet vertellen hoe het met mij gaat. Steeds iedereen bijpraten, maakt mij al zo moe en verkrampt. Ik zou graag willen dat iemand de regie van mij overneemt. Die weet hoe te handelen en aangeeft wat wijsheid is. Nu praat ik steeds alle hulpverleners bij en geef aan wat mogelijk is en voor mijn gevoel wil ik steeds te graag, maar lukt het gewoon niet.
Ik zit momenteel weer thuis, nu met een bijholteonsteking die maar niet overgaat. Ik raak er zo van in de stress en eerlijk gezegd voel ik me ellendig van al dat ziek zijn en moe zijn, de tijd tikt door en mijn lijf wil maar niet herstellen. Ik heb de laatste weken al bijna te weinig puf om voor mijn eigen kinderen te kunnen zorgen. Na zolang vechten en doorgaan, heb ik nu eigenlijk voor het eerst het gevoel dat ik niet meer kan werken en heb ik soms zin om dit hele traject los te mogen laten.
Ik heb een goed contact met mijn bedrijfsarts en zal mijn twijfels volgende week ook aan hem aangeven. Denk je dat jij, of je bedrijf iets kan toevoegen? En zo ja, hoe dan?

Groeten Loes

Gesloten

Terug naar “December 2012”