Pijn in mijn arm, lymfoedeem?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Anneke

Pijn in mijn arm, lymfoedeem?

Bericht door Anneke » di 27 nov 2012, 15:32

Wat zijn de symptomen van lymfe-oedeem? Ik heb ontzettende pijn in mijn linkerelleboog- en arm. Als ik mijn arm naar voren steek en de hand naar boven draai, zit het aan de binnenkant van mijn elleboog, aan de lichaamskant. Er lijkt een zwelling te zitten. Vanuit de rechterkant binnenkant elleboog voelt het alsof er een streng overdwars gaat over mijn onderarm naar de linkerkant van mijn pols. Ik voel ook pijn vanuit mijn binnenkant bovenarm naar dat punt in mijn elleboog. Het voelt gespannen, trekkend, zeurend, alsof je te korte spieren hebt. Waarschijnlijk zijn het spieren of lymfebanen/strengen? De zwelling rond mijn elleboog baart me wel zorgen, is dat een teken van opkomend oedeem?

Morgen naar de huisarts en een doorverwijzing vragen voor een oedeemtherapeut, of kan ik het nog een poosje aankijken?

Groeten, Anneke

November

Re: Pijn in mijn arm, lymfoedeem?

Bericht door November » di 27 nov 2012, 17:35

Herkenbaar!
In mijn geval zijn het inderdaad de lymfevaten/strengen, maar daarnaast heb ik last van oedeem en soms is het lastig uit elkaar te halen waar ik nu last van heb. Anyway, jij het er nu last van, ik zou me gewoon naar een fysiotherapeut die ook lymfedrainagetherapeut is laten verwijzen, hij/zij kan dan goed meedenken en kijken waar jij bij gebaat bent. Mijn ervaring is dat de stijve strengen niet zomaar verdwijnen, maar echt los/weggemasseerd moeten worden.
Succes!

Oedeemfysiotherapeut

Bericht door Oedeemfysiotherapeut » wo 28 nov 2012, 12:41

Beste Anneke,

Pijn, spanning en een zwaar of moe gevoel in de arm en/of flank aan de zijde waar een okselkliertoilet heeft plaatsgevonden, zijn inderdaad enkele symptomen van lymfoedeem. Een gespannen streng in de arm kan duiden op een lymfevat die opspeelt.
Het kan zijn dat de patient al spanning en pijn voelt terwijl er nog geen zwelling zichtbaar of meetbaar is (subklinisch oedeem). Toch wil je er tijdig bij zijn om het betroffen ledemaat (in dit geval de arm) onder controle te kunnen houden.
Mijn advies zou zijn om zeker bij de huisarts langs te gaan en de situatie uit te leggen. Een oedeemfysiotherapeut of huidhterapeut kan de arm onderzoeken en samen met de patient een behandelplan opstellen.

Hopelijk is dit voldoende informatie, mochten er verder nog vragen zijn dan hoor ik dat graag.

Anneke78

Bericht door Anneke78 » wo 28 nov 2012, 21:19

Bedankt voor de reacties, daar kan ik zeker iets mee! Ik ga deze week nog naar de huisarts en vraag om een doorverwijzing voor een oedeemtherapeut. De zwelling rond mijn elleboog baart me een beetje zorgen en de pijn in mijn onderarm is soms amper te harden. Ik denk dat het verstandig is om na te laten kijken of het om oedeem of opspelende lymfevaten gaat.

Groetjes,
Anneke
In november 2009 op mijn 31e de diagnose borstkanker. Helaas een talent voor het ontwikkelen van lokale recidieven in mijn oksel. Twee maal in een lymfeklier (2011 & 2012) en een ent-metastase in de huid van het oksellitteken (2014)

Gesloten

Terug naar “November 2012”