Zelfde medicijn ander merk

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Hoihoi

Zelfde medicijn ander merk

Bericht door Hoihoi » ma 26 nov 2012, 15:57

Sinds half oktober slik ik een ander merk Anastrozol, was eerst Sandoz en nu Activis. Kan het zijn dat ik hierdoor nog meer last heb gekregen van bijwerkingen? Ik heb nu zoveel last van m'n elleboog en m'n knieën, vermoeider gewoon niet lekker.
Ik vond de bijwerkingen al wat heftiger worden maar nu!! Ik weet werkzamestof hetzelfde maar het een kan sneller in het bloed opgenomen worden dan de ander en andere hulpstoffen. Maar zijn er die hier ook zoveel last van hebben gehad? En beide merken zijn niet duur dus waarom weer een ander merk, kan ik m'n oude merk eisen?
Bedankt alvast

Dees
Beheerder

Re: Zelfde medicijn ander merk

Bericht door Dees » di 27 nov 2012, 11:31

Hallo Hoihoi,
Vervelend dat je zoveel last hebt. Formeel wordt er gezegd dat de bijwerkingen hetzelfde zijn als er dezelfde werkzame stof in zit, maar je zult de eerste niet zijn die toch problemen ervaart.

Nu weet je nooit of die problemen ook echt door dat andere merk komen. Het kan ook zijn dat je iets onder de leden hebt, dat je last hebt van het weer en dat daar de extra bijwerkingen van komen.

De enige manier om dat te ontdekken, is door te onderzoeken wat er gebeurt als je toch het eerste merk weer terugkrijgt. Dat kun je bespreken met de huisarts en/of apotheker.

Er zit wel een maar aan......... Het is zo dat de zorgverzekeringen met de apotheker afspreken welk merk de voorkeur heeft en dus vergoed wordt. Zorgverzekeringen hanteren een lijst preferente geneesmiddelen. Als je googled op de naam van je verzekering en 'preferentiebeleid geneesmiddelen' vind je vast de informatie van jouw zorgverzekering. Als de versie van het eerste middel niet op de lijst staat, moet je de kosten van het middel helemaal zelf betalen. Dat is in elk geval zo voor de meeste In Natura verzekeringen. Binnen de Restitutiepolis is het vaak wel mogelijk om te switchen en het middel dan toch vergoed te krijgen.
Goedkoopste variant geneesmiddel vergoed

De meeste zorgverzekeraars vergoeden sinds 1 juli 2008 alleen de goedkoopste variant van medicijnen met dezelfde werkzame stof. Dit heet het preferentiebeleid. Elke zorgverzekeraar bepaalt zelf welke variant zij vergoedt.

Het preferentiebeleid levert financieel voordeel op voor de zorgverzekeraar en voor patiënt. Door goedkopere varianten van hetzelfde medicijn te gebruiken:
zijn zorgverzekeraars minder kwijt aan medicijnen;
stijgen de ziektekostenpremies minder hard;
betaalt de patiënt de laagste prijs wanneer het medicijn onder het eigen risico valt.

Duurdere variant geneesmiddel soms vergoed

Het preferentiebeleid betekent niet dat een arts automatisch het goedkoopste medicijn voorschrijft. Een arts kan op een recept vermelden dat de patiënt een andere, duurdere variant van hetzelfde medicijn nodig heeft. De apotheek verstrekt dan de duurdere variant. De zorgverzekeraar vergoedt dit medicijn als het is opgenomen in het basispakket van de zorgverzekering.
Bron: Overheid

Ik hoop dat je een oplossing vindt.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Ariane

Bericht door Ariane » di 27 nov 2012, 13:17

Hallo Hoihoi,

Ik slik sinds juli Anastrozol en bij mij worden de bijwerkingen ook steeds erger. Zodanig dat ik bang was dat het de uitzaaiingen waren die opspeelden.
Daar ligt het gelukkig niet aan is na een scan vorige week gebleken maar het schijnt dus dat dat bij sommige mensen gebeurt en het kan minstens een half jaar duren vertelde mijn oncologe.
Ben je stram in de gewrichten of heb je pijn?

Sterkte!

Dreetje

Bericht door Dreetje » wo 28 nov 2012, 10:35

bedankt voor jullie antwoord

Ik ben heel erg stram maar ik heb ook last (pijn)in mn elleboog en mn knieeen, en sinds ik het andere merk slik is het erger geworden dus ik dacht misschien ligt het daaraan.

Dreetje

Bericht door Dreetje » wo 28 nov 2012, 10:36

ik ben dus hoihoi, maar toen kon ik om een of andere reden niet inloggen :roll:

Ariane

Bericht door Ariane » wo 28 nov 2012, 17:16

Dreetje, ik zou dit toch aan je arts voorleggen, vooral omdat het voor jou zo veel verschil maakt.
Ik heb het van Sandoz en tot nu toe heb ik geen ander merk gekregen.

Gesloten

Terug naar “November 2012”