Tumor altijd vast en solide & plek lymfeklieren borstbeen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Anneke78

Tumor altijd vast en solide & plek lymfeklieren borstbeen

Bericht door Anneke78 » ma 05 nov 2012, 21:39

Ik heb twee vragen:

Is een tumor altijd een vast liggende en harde massa? Of kunnen gezwelletjes ook los liggen, beweegbaar en verschuifbaar zijn?
Aan de bovenkant van mijn borst heb ik meerdere verdikkingen (strengetje & ovale zwelling, ontdekt na bestraling) die ik naar beneden weg kan drukken. Ik kan beide zwellingen ook zo 1-2 centimeter verschuiven als ik tegen de rand duw en ze voelen niet ontzettend hard. De ovale zwelling duw ik dan als het ware helemaal weg tot onder mijn borstspier, de plek is dan helemaal plat en er is geen verdikking meer te voelen. Laat je het los, dan schuift het als het ware weer terug/loopt het weer vol, als het om vocht zou gaan. Als je op internet leest, is beweegbaarheid een goed teken. Ik kan echter niet terug vinden of beweegbaarheid ook bij kwaadaardigheid voorkomt.

Je hebt lymfeklieren bij je borstbeen. Liggen deze verscholen achter het borstbeen en je ribben? Of zijn deze lymfeklieren van buiten voelbaar als ze opgezet zijn? Kun je een opgezette lymfeklier bij je borstbeen in de bovenkant van je borst voelen?

Ik weet het... als ik me zorgen maak, moet ik het na laten kijken. ;) Maar ik heb zelf het idee dat ik me scenario's in mijn hoofd haal, die medisch gezien misschien niet eens mogelijk zijn. Vandaar dat ik dat eerst probeer uit te zoeken, voordat ik aan de bel trek. Bedankt!
In november 2009 op mijn 31e de diagnose borstkanker. Helaas een talent voor het ontwikkelen van lokale recidieven in mijn oksel. Twee maal in een lymfeklier (2011 & 2012) en een ent-metastase in de huid van het oksellitteken (2014)

Dees
Beheerder

Re: Tumor altijd vast en solide & plek lymfeklieren borstbee

Bericht door Dees » ma 05 nov 2012, 22:10

Beste Jippie, lastig te zeggen. Je hebt al ooit bestraling gehad, schrijf je. Was dat vanwege borstkanker? Of misschien Hodgkin?

Dan zou ik het even aankijken, als je dat kunt, en als dat niet lukt en/of het blijft, zou ik gewoon bellen met de mammacareverpleegkundige. Als je al eens kanker hebt gehad, word je ook gewoon heel neurotisch. Gerustgesteld worden is dan wat je nodig hebt.

Hier heb je een plaatje van de lymfeklieren. Die van het borstbeen liggen áchter het borstbeen en kun je niet voelen.

Afbeelding

Dikke kans dat je een PAM hebt (Periodiek Angstig Moment)...... Ik hoop het maar en ik hoop ook dat je zo snel mogelijk gerustgesteld wordt....

Take care !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Anneke78

Bericht door Anneke78 » ma 05 nov 2012, 22:21

Hee Dees,

Ik ben Anneke78. ;) Drie jaar geleden diagnose borstkanker.Twee keer een laat lokaal recidief gehad in dezelfde oksel, vorig jaar en in juli dit jaar. Opnieuw een okselklierdissectie gehad in augustus en aanvullend bestraling van oksel, okseltop, sleutelbeen en stukje hals. Laatste bestraling was half oktober. In 2010 al chemo gehad en sindsdien hormoontherapie.

Dus je kunt niet een opgezette lymfeklier bij je borstbeen boven/aan de bovenkant van je borst voelen? Dat leek mij ook al niet, maar omdat de aangetaste lymfeklier in mijn oksel ook ovaal was, begon ik te twijfelen. En dan begin je je vanalles in je hoofd te halen...

En kun je me nog iets meer vertellen naar aanleiding van mijn eerste vraag? Of een tumor altijd vast van structuur is?

x Anneke
In november 2009 op mijn 31e de diagnose borstkanker. Helaas een talent voor het ontwikkelen van lokale recidieven in mijn oksel. Twee maal in een lymfeklier (2011 & 2012) en een ent-metastase in de huid van het oksellitteken (2014)

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 05 nov 2012, 22:30

Ha Anneke,
Ik weet niet of je met bovenkant borstbeen richting sleutelbeen bedoelt, want dáár zitten nog wel lymfeklieren. Moeilijk iets zinnigs te zeggen over de structuur. Als jij vindt dat het voelt als iets dat er niet hoort, moet je er echt naar laten kijken. Ik weet wel dat je niks hebt aan dit advies. Ik wil je heel graag geruststellen, maar het is zo lastig om af te gaan op je beschrijving....

Toi Toi Toi
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Anneke78

Bericht door Anneke78 » ma 05 nov 2012, 22:51

Nee, ik bedoel echt de bovenkant van je borst zelf. In het laatste stukje bolling van de borst voordat het weer plat wordt, aan de kant van mijn decolleté, op zo'n 4 cm afstand van het borstbeen. Beetje moeilijk uit te leggen zo via een beeldscherm. Als ik op jouw plaatje kijk, liggen daar geen lymfeklieren. Als ik op andere plaatjes kijk, waaieren de lymfeklieren wel verder uit richting de borst. Maar als ze achter het borstbeen liggen, kun je ze inderdaad niet voelen van buiten af.

De knobbeltjes zijn ontstaan na de bestraling van het okselgebied en sleutelbeen. Tijdens de intake bij de radiotherapeut werd aangegeven dat bestraling van mijn borstbeen niet nodig was. Want een lokale uitzaaiing naar een lymfeklier bij je borstbeen ontstaat direct vanuit de borst. Ik kreeg de diagnose drie jaar geleden. Mocht er iets naar mijn borstbeen zijn gegaan, dan was dat allang ontdekt. De PET-CT van juli was helemaal schoon. En het kan niet van je okselgebied naar je borstbeen gaan. Dus dan kan een verdikking in de bovenkant van mijn borst eigenlijk al geen borstbeen-lymfeklier zijn. Maar goed... Mijn lichaam heeft vaker onmogelijke scenario's mogelijk gemaakt, dus je begint overal aan te twijfelen. Na twee keer terugkeer van de ziekte kun je het moeilijker verstandelijk beredeneren en relativeren. ;)

Sanne
Beheerder

Bericht door Sanne » di 06 nov 2012, 19:49

Jippie,

Ik denk dat je de bovenkant van je borst bedoelt aan de kant van de overgang van het sleutelbeen en borstbeen en dan een handbreedte naar beneden:
Als je je linkerhand met je wijsvinger langs je rechtersleutelbeen legt dan in je hand ter hoogte van je pink. Zoiets.
Ik heb daar zelf zeker verdikte lymfeklieren zitten. Bijna altijd wel íets door het oedeem maar ná drainage zitten er soms klieren met de grootte van een garnaal.
Die kunnen soms heel pijnlijk en keihard (gevuld) zijn. En als ze iets minder hard zijn, kan ik ze goed bewegen ten opzichte van de ondergrond.
(Já, ook geregeld weer geschokken, dít keer is het vast wél fout en toch verdwijnen ze meestal weer...)
Toch kan ik achter dit beeldscherm alleen mijn verhaal/ervaring vertellen. Kan dat het óok bij jou zijn. Of net zo goed níet.
Als je het niet vertrouwt, kan je er beter één keer teveel naar laten kijken... Maar dat kun je ook even de tijd geven...
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.

Anneke78

Bericht door Anneke78 » wo 07 nov 2012, 00:13

Afbeelding

Hoi Sanne,

Ik heb de plek gemarkeerd op het plaatje. Zitten er op die plek voelbare lymfeklieren, of zitten die achter het borstbeen en je ribben? Ik heb daar een ovale verdikking van ongeveer 1-2 cm lang en 1 cm breed, verticaal gericht. Ik kan het bewegen, naar beneden wegdrukken (diepte in) en ik kan het volkomen weg duwen onder de borstspier. Ook als ik voorover buig, is de verdikking niet meer te voelen. Ik heb het idee dat het niet altijd hetzelfde voelt, maar zeker weten doe ik het niet. Het voelt zachter aan dan de tumor in mijn borst (2009) of de aangetaste lymfeklieren in mijn oksel (2011 & 2012). Ik heb het een paar dagen na de laatste bestraling ontdekt (25x okselgebied en sleutelbeen). Zelf heb ik het steeds afgedaan als vocht/oedeem, omdat dat gebied nog steeds duidelijk opgezet is. Het voelt soms gespannen, warm en tintelig aan. Vandaar dat ik het ook nog niet heb laten nakijken. Maar zolang je geen zekerheid hebt, blijf je er toch mee bezig... :roll:

Sanne
Beheerder

Bericht door Sanne » wo 07 nov 2012, 10:50

Hoi Jippie,

Ik ben ook op mijn borst en lymfeklieren bestraald en heb na de bestralingen best veel oedeem en pijn overgehouden aan de borst (die nu overigens is geamputeerd).
De plaats die jij aanwijst is bij mij ook gevoelig en daar loopt bij mij ook een soort verdikking, die ik als lymfeklier of nieuwe lymfebaan (?) bestempel omdat het wisselend dik is. Het is er altijd, doet zeer, maar is soms meer gevuld. Ik heb geen borstspier meer dus ik kan het nergens achter duwen; het is bij mij altijd hard.
Dit is dus een beschrijving van míjn lijf/borstkas/lymfe en mijn interpretatie daarvan...
Ik heb mijn fysio ook laten voelen en soms kan hij met drainage die plek "zachter" krijgen.
Ik maak me dus geen zorgen over een eventuele nieuwe tumor of een recidief (behalve heel soms 's nachts).
Als ik wel onrust had over die plek, dan liet ik er naar kijken. Mijn nachtrust is me veel waard.

We kunnen met elkaar via deze site geen conclusies vinden en ik zou er naar laten kijken.
Mijn huisarts kan ook zelf een echo maken en dus kan ik gekke plekken snel laten beoordelen.
Ik zou geen genoegen nemen met voelen en röntgenogen maar gewoon om een echo vragen.
Het feit dat je PET-CT van juli helemaal schoon was (en je toen ook al dezelfde klachten had) is eigenlijk geruststellend nieuws.
Maar als je hond niet in zijn hok wil, dan moet je gewoon geruststelling gaan zoeken...
Dus; huisarts, verwijzing echo of chirurg en verwijzing echo.
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.

Anneke78

Bericht door Anneke78 » wo 07 nov 2012, 12:02

Sanne Wat jij schrijft is eigenlijk wel herkenbaar. Als je het masseert, dan wordt het zachter of kun je het weg duwen. Ik heb zelf altijd het idee gehad dat het vocht/oedeem is. Maar die rothond blijft blaffen, zolang ik niet 100% zekerheid heb. Ookal is de kans op een recidief op die plek vrijwel nihil. Ik denk dat ik pas rust heb als ik ernaar heb laten kijken en als ik bewijs heb dat het iets onschuldigs is. Gezien mijn verleden kan ik geen genoegen nemen met "Het zal wel niet". In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Anneke78

Bericht door Anneke78 » wo 28 nov 2012, 21:25

Ik wilde nog even laten weten hoe het afgelopen is:

Ik heb het na laten kijken op de mammapoli. De chirurg-oncoloog kon het niet duidelijk voelen, dus doorverwezen voor een echo. De radioloog heeft mijn borst centimeter voor centimeter gecheckt en twee knobbeltjes gevonden. Zo op het eerste gezicht leek het niet verdacht, hij dacht aan lipomen (vetbultjes). Maar door al het littekenweefsel en vocht was het niet scherp in beeld te krijgen. Omdat ik twee keer een lokaal recidief in dezelfde oksel heb gehad, wilden ze nu geen enkel risico nemen en 100% zekerheid hebben. Daarom moest ik nog voor een MRI-mammografie. Deze heb ik afgelopen donderdag gehad.

Vanochtend de uitslag daarvan gekregen en alles is goed. De knobbeltjes bleken inderdaad lipomen te zijn. Alle andere onregelmatigheden die ik had gevoeld (strengetjes, harde puntjes, knobbeltjes, harde rand bij prothese) zijn ook allemaal onschuldig. Een hele opluchting! Bedankt voor jullie reacties en het meedenken!

x Anneke

Gesloten

Terug naar “November 2012”