Verkoudheid

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

Verkoudheid

Berichtdoor ItsHennie » ma 03 sep 2012, 08:25

Gisteren was de 10e dag na de chemo. Ik ben een beetje bang gemaakt door de voorlichting in het ziekenhuis na de chemo. Vermijdt in de 2e week grote mensenmassa's. Zorg dat je niet in aanraking komt met mensen die grieperig of verkouden zijn etc..
Gisteren was onze kleindochter van 5 maanden op bezoek. Ze nieste veel, maar deed dat altijd wel. Krijg net en belletje dat ze ziek is, snipverkouden en koortsig. Heb gisteren nog zo lekker met haar zitten knuffelen. Waarom maak ik me nu ineens zorgen? Het is toch onmogelijk om dit soort situaties te voorkomen. Mensen kunnen op het moment dat ze bij mij in de buurt zijn niets mankeren en de volgende dag ziek zijn. Er zijn toch ook moeders in mijn situatie die de zorg nog hebben voor kleine kinderen. Dan kun je verkoudheden etc. toch ook niet ontlopen. Het zal wel komen omdat ik nog maar net met chemo ben begonnen en alles nog een beetje 'eng' is. Maar straks komt de griepperiode er aan. Je kunt je toch niet gaan opsluiten om dit soort dingen te voorkomen? Ik weet dat ik kwetsbaarder ben door de chemo, maar ik wil net krampachtig leven tussen de chemo's in.
ItsHennie

Re: Verkoudheid

Berichtdoor Shimaa » ma 03 sep 2012, 08:44

Het is toch onmogelijk álles te vermijden.
Ook mij werd gezegd niet in mensenmassa's te komen, zoals openbaar vervoer, bioscoop etc.
Ik vond dat onleefbaar en ben ook in de vatbare periodes, zolang ik me goed voelde, naar theater, filmhuis etc. gegaan.
Juist omdat ik -net als jij- ook graag nog een beeje wilde léven tussen alle behandelingen door.
En precies wat je opmerkt: verkoudheden e.d openbaren zich vaak later.
Ik zou denken: zoek het niet bewust op, maar maak je verder niet al te sappel, probeer ook nog een beetje lol te hebben in deze nare tijd.
Sterkte!
Shimaa

Berichtdoor Dees » ma 03 sep 2012, 16:49

Hoi ItsHennie,
Ja, ik was zo'n moeder. Mijn dochtertje was 2,5 en ging 2 en later 3 keer in de week naar de peuterspeelzaal en 's nachts kroop ze vaak tegen mij aan. Dat wilde ik me toch echt niet ontzeggen. Ik heb tijdens de chemo nooit koorts gekregen.

Weet je, lekker pragmatisch mee om gaan. Je hoeft de broedplaatsen voor bacteriën niet op te zoeken maar om je kleindochter nou op afstand te houden, dat vind ik echt veel te ver gaan.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Dees » do 06 sep 2012, 15:15

Via Twitter van Mariska Koster, longarts:
Ja natuurlijk. Heel veel en vaak knuffelen. Goed voor oma en kleindochter. Geen gevaar
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor ItsHennie » do 06 sep 2012, 15:45

Helaas lig ik in het ziekenhuis. En niet vanwege het knuffelen :-). Ik kreeg vannacht hele hoge koorts, enorme hoofdpijn en overgegeven. Vanmorgen meteen de oncoloog gebeld en ben doorgestuurd naar de spoedeisende hulp. Mijn witte bloedplaatjes zijn 1,3 dus heel erg laag. Verder kunnen ze nog niets vinden. Bloed en urine zijn op kweek gezet. Krijg antibiotica via infuus. Moet hier in ieder geval tot na het weekend blijven. Ik dacht fijn, ik ga de 3e week in na de chemo, had niet verwacht zo ziek te worden. Chemo wordt nu een week uitgesteld en ik krijg bij de volgende chemo een injectie, met de hoop de de bloedplaatjes dan net zo laag worden.
ItsHennie

Berichtdoor Dees » do 06 sep 2012, 16:09

Hoi ItsHennie,
He wat balen. Dit is wat ze febriele neutropenie noemen. Dat is koorts omdat je zo weinig witte bloedcellen (leucocyten) hebt. De koorts kan veroorzaakt worden door een infectie maar vaak is dat niet zo.

Bloedplaatjes (thrombocyten) is weer wat anders. Plaatjes zorgen voor de stolling.

Gelukkig lig je in het ziekenhuis en kunnen ze je goed in de gaten houden, maar leuk is anders !!

Veel sterkte !!
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Keer terug naar September 2012