spierkramp in bestraald gebied

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

gejees

spierkramp in bestraald gebied

Bericht door gejees » zo 26 aug 2012, 11:40

De laatste tijd heb ik vaak kramp in dezelfde spier op mijn flank. Bijvoorbeeld als ik mijn arm moet draaien naar mijn onderrug bij toiletbezoek. Gister toen ik op de markt een tasje aannam. Het is erg hinderlijk. Het gebied is in 2008 bestraald. Zou het daarvan kunnen komen?

Dees
Beheerder

Re: spierkramp in bestraald gebied

Bericht door Dees » zo 26 aug 2012, 13:10

Ik herken het. Ik denk zeker dat het van de bestraling komt. Mijn fysio masseert het los en dan gaat het beter.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

gejees

Bericht door gejees » zo 26 aug 2012, 18:26

Dank voor je antwoord Dees. Ik zit ook aan de fysio te denken maar loop ook al bij een oedeemtherapeut en er gaat al zo veel tijd zitten in al dit soort bezoeken. Zeker als je ook nog probeert om te werken, is het lastig om alles te combineren. Ik merk echter dat het steeds vaker voorkomt de laatste tijd. Ik vrees dat er niet veel anders opzit...

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 26 aug 2012, 19:40

Jouw oedeemtherapeut is toch ook fysiotherapeut? Die moet daar echt wel iets mee kunnen. Je moet hem/haar eens vragen of hij/zij eens de fascie techniek toe wil passen op dat gedeelte. Mocht hij/zij dat niet durven, dan kan ik je wel een tip geven.

Bestraling zorgt ervoor dat je weefsel verbindweefselt en dat lagen aan elkaar gaan plakken. Dat kan allerlei pijnklachten veroorzaken en heeft uiteindelijk ook gevolgen voor het lymfoedeem.

Overleg het eens !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Sanne
Beheerder

Bericht door Sanne » zo 26 aug 2012, 23:08

Ik herken die krampen he-le-maal...
Ik kan mijn voeten niet meer afdrogen, behalve door atletische extreem korte bewegingen.
Teennagels knippen is onmogelijk, want na een halve nagel schiet ik in de kramp.
Mijn kont afvegen met de hand aan de bestraalde kant gaat niet meer dus dat geschiedt nu met links en véél toiletpapier...
Die bewegingen zijn de goden verzoeken, maar ik heb deze krampen ook bij gewoon ademen en functioneren.

Ik heb éénmaal de fascietherapie mogen ondergaan bij de peut van Dees en dat hielp fantastisch!
Het trucje pas ik nu zoveel mogelijk zelf toe, totdat míjn peut bij de hare in de leer is geweest...
Op ruime afstand van de "spasme-plek" leg ik mijn hand op mijn huid en geef daarbij rek in de richting van de plek áf.
Dat doe ik - in een "zon" - om de hele plek heen; dat rekt de omgeving op. Daarna doe ik dat rekken met kleine bewegingen dichter om en op de plek zelf.
Dat helpt, als ik niet bij de peut ben... Zelfmanagement... héél populair!

Ik doe ook aan tennis... en bij overmoedige smashes scheurt er wel eens wat af... dat helpt ook.
Maar als de boel daarna toch weer verkleeft, heb ik daar maar een weekje "plezier" van.
Het is gewoon een ontzettend vervelende uiting van bestralingsschade; weefsel is niet meer elastisch, is dunner of verdwijnt en daardoor gaat het krampen.
Ik heb trucjes aangeleerd in mijn houding, het triggerpoint gevonden om tegendruk te bieden bij kramp, zodat het minder pijn doet en minder lang duurt.
Leuker kan ik het niet maken, wél begrijpelijker... Balen, hè?
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.

gejees

Bericht door gejees » do 30 aug 2012, 18:30

Hoi Sanne,
Het is inderdaad flink balen. Ik vind het erg vervelend voor jullie, maar het stelt me wel gerust dat ik niet de enige ben. Mijn oedeemtherapeut is geen fysiotherapeut. Ze masseert (au) wel het littekenweefsel in mijn borst. (borstsparend geopereerd) Als het erger wordt zal ik naar een fysio toe moeten. Voorlopig maar proberen met rekken en strekken......Dank voor je antwoord.

Gesloten

Terug naar “Augustus 2012”