Antidepressiva/antipsychotica met Tamoxifen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

cfw

Antidepressiva/antipsychotica met Tamoxifen

Bericht door cfw » ma 20 aug 2012, 09:40

Ik zit met een vraag.
Na mijn behandeling tegen borstkanker ben ik ook in het psychiatrische circuit terecht gekomen.
De situatie is inmiddels zo ernstig dat ik geen andere keus heb dan therapie te gaan volgen.
De kans is groot dat ze medicijnen gaan voorschrijven maar nu heb ik gelezen dat veel medicijnen in combinatie met tamoxifen gevaarlijk zijn en dat veel artsen/psychiaters hier niet bij nadenken of zelfs niets van weten.
Weet iemand hier welke medicijnen absoluut niet samen kunnen met tamoxifen?ik kan dat lijstje dan meenemen zodat ik zeker geen medicijnen voorgeschreven kreeg die in combinatie met tamoxifen gevaarlijk zijn.
alvast bedankt.

Ariane

Re: Antidepressiva/antipsychotica met Tamoxifen

Bericht door Ariane » ma 20 aug 2012, 09:57

Hallo cfw,

Ik zit al jaren in het psychiatrische circuit en heb derhalve ook antidepressiva.
Verwacht je dat je die medicatie door je psychiater of huisarts voorgeschreven krijgt?
Mijn ervaring is dat ze daar heel zorgvuldig naar kijken. Toen ik Anastrozol kreeg van de oncoloog heeft ze alle medicijnen die ik al neem op de computer bekeken en doorgenomen of die een wisselwerking zouden kunnen hebben met elkaar.
Goed aangeven dat je Tamoxifen gebruikt en of dat met de medicatie de je nieuw krijgt samen kan gaan, maar ik ga ervan uit dat dat echt gecontroleerd wordt.
Weet je al wat je eventueel voorgeschreven krijgt?

Heel veel sterkte!

Ariane

Bericht door Ariane » ma 20 aug 2012, 10:15

Heeft dit medicijn een wisselwerking met andere medicijnen?

Dit medicijn heeft wisselwerkingen met andere medicijnen. In de tekst hieronder staan alleen de werkzame stoffen van deze medicijnen, dus niet de merknamen. Of uw medicijn een van die werkzame stoffen bevat, kunt u nagaan in uw bijsluiter onder het kopje 'samenstelling'.

De medicijnen waarmee de belangrijkste wisselwerkingen optreden, zijn de volgende.
•De bloedverdunners fenprocoumon en acenocoumarol. Tamoxifen versterkt de werking van deze medicijnen. Neem contact op met de trombosedienst als u begint of als u stopt met tamoxifen of als de dosering verandert.
•Ritonavir, een medicijn tegen hiv. Ritonavir kan de hoeveelheid tamoxifen in het bloed verhogen. Hierdoor kunnen de werking en bijwerkingen van tamoxifen toenemen. Raadpleeg uw arts als u deze combinatie voorgeschreven heeft gekregen.
•De middelen tegen depressie citalopram, escitalopram, fluoxetine, paroxetine en sertraline. Deze middelen kunnen het effect van tamoxifen verminderen. Overleg met uw arts. Mogelijk kunt u overstappen op een ander middel tegen depressie.
•Middelen tegen kanker, cyclofosfamide, fluorouracil en methotrexaat. Tamoxifen kan het effect van deze middelen verminderen. Raadpleeg uw arts.
•De vrouwelijke geslachthormonen, estriol, estradiol en geconjugeerde oestrogenen. Deze hormonen en tamoxifen kunnen elkaars werking tegengaan. Overleg met uw arts.

http://www.apotheek.nl

cfw

Bericht door cfw » di 21 aug 2012, 14:42

Heel hartelijk bedankt Ariane.
Ik heb die stofnamen opgeschreven en neem dat voor de zekerheid mee.

Ariane

Bericht door Ariane » wo 22 aug 2012, 09:38

Geen dank.
Ik ben benieuwd wat je voorgeschreven krijgt.

Gesloten

Terug naar “Augustus 2012”