Wondvocht na sgap reconstructie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Wondvocht na sgap reconstructie

Berichtdoor Belle » zo 29 jul 2012, 14:51

Hoi, heb vorige week donderdag een sgap borstreconstructie gehad (reconstructie met de weefsel van de bovenkant van je bil).
Sinds woensdag deze week ben ik thuis en vrijdag heb ik door de huisarts de bildrain er uit laten halen omdat het minder dan 30cc gaf.
Sinds vandaag loopt er vocht uit mijn wond.

Moet ik mij nu druk maken en naar het ziekenhuis? Of is dit normaal? Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen.
Ik ben in Gent geopereerd en dinsdag heb ik weer consultatie met mijn arts.
Belle

Re: Wondvocht na sgap reconstructie

Berichtdoor Sanne » zo 29 jul 2012, 15:17

Belle,

Op zich is het niet erg dat er vocht uit de wond komt.
Goed verbinden en het vocht opvangen is alles wat je kunt doen.
Het grootste risico is een infectie, maar als er vocht uítkomt, is dat in principe "de goede kant op".
Er is wél een "porte d'entree"; een ingang voor infectie omdat er een (kleine) opening is.
Goed schoonmaken (spoelen eventueel) en weer goed afschermen/verbinden, moet voldoende zijn.
Het kan soms bést nog veel vocht geven (de drain is tenslotte weg) maar meestal houdt die vocht-productie vanzelf op.
Als er roodheid, warmte en pijn ontstaat of koorts is er pas reden voor zorg.
Ook spanning op de wond (als het vocht juist ophoopt in plaats van eruit komt) moet je in de gaten houden.
Maar dit beeld is dus niet zorgelijk...
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.
Sanne
Beheerder

Berichtdoor Belle » zo 29 jul 2012, 15:55

Ow ok. Nou ik heb het net met afgespoeld,schoongemaakt en afgedekt met gaasjes. Vanavond doe ik het nog een keer. Zoals ik het zie zit er wel wat vocht daar in die wond. Ik denk dat ik die drain toch iets te vroeg heb uit laten halen,maar ok nu is het te laat:(.

Waarschijnlijk moet ik geprikt worden. Heb jij of iemand anders een
idee of dat pijnlijk is? Ik ben echt heel erg bang voor het prikken.
Belle

Berichtdoor Ariane » zo 29 jul 2012, 16:06

Belle schreef:
Waarschijnlijk moet ik geprikt worden. Heb jij of iemand anders een
idee of dat pijnlijk is? Ik ben echt heel erg bang voor het prikken.

Hoi Belle,

Is de wond op die plek gevoelloos of niet?
Ariane

Berichtdoor Belle » zo 29 jul 2012, 16:29

Hmmmm weet ik niet, nee niet helemaal gevoelloos. Ik heb nog echt wel gevoel in mijn bil en bij de wond ook wel maar heel erg apart. Het voelt als wanneer je bij de tandarts verdoving hebt gehad en vervolgend aan je wang en lippen voelt. Zo 'n soort gevoel. Ik ben gewoon erg bang voor het prikken.
Belle

Berichtdoor Dees » zo 29 jul 2012, 16:31

Belle, wondvocht is heel normaal. Als het eruit loopt, is dat goed omdat het minder druk geeft, maar als het van binnen zit, ruimt het lichaam dat in principe ook zelf op. Er is niet direct een noodzaak om dat weg te laten prikken. Erin laten prikken maakt namelijk ook een uitgang naar buiten en dat vergroot het risico op infectie.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Ariane » zo 29 jul 2012, 16:41

Inderdaad, het brengt een risico op infecties met zich mee.
Bij mij liep het eruit en het zat van binnen en er zat niets anders op dan geprikt worden.
Gevolg: 2 fikse ontstekingen met 6 weken lang een paar keer per week spoelingen.
Dus als het enigszins niet hoeft..... Ik heb er ook een lelijke kuil aan overgehouden.
Ariane

Berichtdoor Belle » zo 29 jul 2012, 17:36

Ooow jeetje, pffff nou ik heb het zo goed mogelijk afgedekt voor de infecties. Pffff wat naar en eng allemaal.
Ik ben benieuwd wat de prof gaat zeggen dinsdag. Ik vond het ieder geval heel eng.
Ik maakte mij helemaal niet echt druk om de bil wond en nu heel erg :(
Belle

Berichtdoor Sanne » zo 29 jul 2012, 20:44

Hallo Belle,

We geven hier eerlijke antwoorden over wanneer je je wél en geen zorgen hoeft te maken... op basis van de verschijnselen die je meldt.
Er is geen enkele reden om bij jou te denken aan een infectie.
Ariane heeft geen SGAP flap ondergaan maar een amutatie (met een groot wondbed) en daarbij verloopt de vochtophoping anders dan bij een aangehechte SGAP.
Het is heel gangbaar om bij een amputatie nog wondvocht te puncteren, maar bij een reconstructie is dat zelden het geval.
Overigens is zo'n afname van vocht veelal pijnloos omdat je in een holte prikt.
Maak je niet sappel om dingen die je hier leest die niet voor jou van toepassing zijn en zich niet hebben voorgedaan en waarschijnlijk niet zullen voordoen.
Ik wil wél graag dat je alert bent voor waarschuwingssignalen en als die zich voordoen weet je ons hier weer te vinden en - beter nog - je eigen huisarts die even meekijkt of er iets is om je zorgen over te maken (díe is er óók nog altijd... dichtbij en niet in België...)
Dus; maak je maar druk om andere dingen dan die mooi gepromoveerde bil, OK?!
(mocht het helpen: mijn echtgenoot; huisarts, is het helemaal met me eens... niets om je zorgen over te maken, dit wondvocht)
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.
Sanne
Beheerder

Berichtdoor Belle » zo 29 jul 2012, 22:31

Sanne schreef:Hallo Belle,

We geven hier eerlijke antwoorden over wanneer je je wél en geen zorgen hoeft te maken... op basis van de verschijnselen die je meldt.
Er is geen enkele reden om bij jou te denken aan een infectie.
Ariane heeft geen SGAP flap ondergaan maar een amutatie (met een groot wondbed) en daarbij verloopt de vochtophoping anders dan bij een aangehechte SGAP.
Het is heel gangbaar om bij een amputatie nog wondvocht te puncteren, maar bij een reconstructie is dat zelden het geval.
Overigens is zo'n afname van vocht veelal pijnloos omdat je in een holte prikt.
Maak je niet sappel om dingen die je hier leest die niet voor jou van toepassing zijn en zich niet hebben voorgedaan en waarschijnlijk niet zullen voordoen.
Ik wil wél graag dat je alert bent voor waarschuwingssignalen en als die zich voordoen weet je ons hier weer te vinden en - beter nog - je eigen huisarts die even meekijkt of er iets is om je zorgen over te maken (díe is er óók nog altijd... dichtbij en niet in België...)
Dus; maak je maar druk om andere dingen dan die mooi gepromoveerde bil, OK?!
(mocht het helpen: mijn echtgenoot; huisarts, is het helemaal met me eens... niets om je zorgen over te maken, dit wondvocht)

Hoi Sanne, dankjewel ben nu wel even gerustgesteld na het lezen van je bericht. Ik ga even aankijken en wacht ook af wat de prof dinsdag gaat zeggen. :)
Belle

Keer terug naar Juli 2012