voorbehoedsmiddelen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

voorbehoedsmiddelen

Berichtdoor Melly » wo 25 jul 2012, 13:55

Op 22 juni heb ik mijn laatste chemokuur gehad (TAC). Vorige week bij de oncoloog geweest. Ik ben door de chemo vooralsnog in de overgang gekomen (was in het bloed te zien) en kan starten met Tamoxifen i.v.m. de hormoongevoeligheid van de tumor. Wat ik dus vergeten te vragen ben, moet ik nog voorbehoedsmiddelen gebruiken of ben ik nu niet meer vruchtbaar omdat ik in de overgang zit? Ik heb overigens geen overgangsklachten.
Melly

Re: voorbehoedsmiddelen

Berichtdoor Car » wo 25 jul 2012, 14:00

Alleen als je hormoonwaarde aangeeft dat je goed in de overgang ben zou ik niets meer gebruiken. Ik heb uiteindelijk na een mislukte sterilisatie een koperspiraal laten plaatsen. (Mirena spiraal mag niet bij hormoongevoelige bk)
Prima oplossing.
Car

Berichtdoor Ariane » wo 25 jul 2012, 14:03

Hoi Melly,

Ik ben geen deskundige op dat gebied maar zo lang je nog menstrueert ben je vruchtbaar.
Ik weet niet of dat bij jou nog het geval is?
Hoe dan ook kunnen Sanne of Dees je hier vast een uitgebreider antwoord op geven en zij zullen je vraag beslist heel gauw lezen.
Ariane

Berichtdoor Car » wo 25 jul 2012, 16:05

Alleen niet menstrueren is niet voldoende. Hormoonwaarde kan afhankelijk van leeftijd en soort chemo weer oplopen. Enkele maanden na mijn chemo's en het begin van het slikken van tamoxifen ging ik gewoon weer menstrueren. Om de hormoonwaarde te verlagen moest (of mocht) ik aan de Zoladex.
Geen risico mee lopen dus of we moet het lot zijn werk willen laten doen :)
Car

Berichtdoor Ariane » wo 25 jul 2012, 17:19

Ik heb de vraag voorgelegd aan onze gynaecologisch oncoloog.
Zodra ik antwoord heb hoor je het, Melly.
Ariane

Berichtdoor Melly » wo 25 jul 2012, 19:57

dank alvast voor de reacties. Zwanger raken is geen optie meer :shock:
Melly

Berichtdoor Dees » wo 25 jul 2012, 21:42

Het vervelende is dat je eisprong altijd vooraf gaat aan je nieuwe, eerste menstruatie. Dan kún je dus zwanger raken zonder dat je gemenstrueerd hebt. Als je nog jong bent, herstelt die cyclus zich eigenlijk altijd. Naarmate je dichter tegen de echte overgangsleeftijd aan zit, is de kans kleiner dat je uit de overgang raakt.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Melly » do 26 jul 2012, 13:43

Echt jong ben ik niet meer, 43. De oestradiol was 24, FSH 50.
Melly

voorbehoedsmiddelen

Berichtdoor cordekroon » za 28 jul 2012, 21:29

Het antwoord op je vraag over anticonceptie heeft een paar aspecten. Ten eerste en belangrijkste hoe erg het is als je onverhoopt toch zwanger blijkt te zijn. Hoe 'erger' dat is hoe belangrijker het wordt om gewoon anticonceptie te gebruiken want in de situatie waarin jij zit, kun je, althans voorlopig, nog niet zeggen of je echt onvruchtbaar bent geworden door de chemotherapie.

Van chemotherapie is bekend dat je er vervroegd van in de overgang kunt raken. En als je in de overgang bent kun je inderdaad niet meer zwanger worden. Maar het is ook bekend dat je door chemotherapie tijdelijk geen eisprongen kunt hebben en dat je na verloop van tijd weer eisprongen krijgt en gaat menstrueren en dus ook weer zwanger kunt worden. En dan is het inderdaad zoals Dees al zei: de eerste eisprong (lees de eerste mogelijkheid om zwanger te worden) is 2 week voor de eerste menstruatie. En dat is het moment dat je merkt dat je niet in de overgang bent en dus zwanger zou kunnen worden.

De hoogte van het FSH en de 'laagte' van het oestrogeen helpen niet mee omdat het beide moment opnames zijn: op dit moment zijn er, gezien de hormoonwaarden, geen eitjes aan het rijpen in je eierstok. Maar dat kan dus veranderen. Dat je geen opvliegers hebt zegt ook niet zo veel: het hebben van overgangsklachten wisselt extreem per persoon en is niet gerelateerd aan de hoogte / laagte van het FSH en het oestrogeen.

Dan is het nog de vraagwelke anticonceptie je zou kunnen gebruiken. Persoonlijk denk ik dat een hormoonhoudend spiraaltje (Mirena) niet voor elke vrouw met borstkanker gecontraindiceerd is. Maar dat is een ander verhaal.
Cor de Kroon
Gynaecologisch Oncoloog

Wie is wie?
cordekroon

Keer terug naar Juli 2012