Luxe in België (Gent) vergoed?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Luxe in België (Gent) vergoed?

Berichtdoor Belle » zo 22 jul 2012, 20:44

Ik heb een machtiging van mijn verzekeraar CZ voor een tweede recontructie in Gent.
Nu ben ik geplaatst op een tweepersoonskamer met koelkast en televisie…
Klinkt hartstikke fijn, want ik moet langer in het ziekenhuis blijven, maar ik vraag me nu af of dit niet te luxe is en of mijn verzekeraar de boel wel vergoedt?
Mijn verzekeraar is CZ en ik weet dat ze een overeenkomst hebben met UZ Gent.
Alle betalingen zouden dus direct via mijn verzekeraar lopen.
Moet ik nu toch niet – net als de Belgische patiënten - een deel zelf betalen en krijg ik nog een factuur op de mat?
Belle

Re: Luxe in België (Gent) vergoed?

Berichtdoor Dees » zo 22 jul 2012, 20:49

Beste Belle, bij de opname heb je waarschijnlijk aangegeven dat je op een meerpersoonskamer wilde komen te liggen. Dat het UZ Gent je niet op een 4- of 6-persoonskamer heeft gelegd, is niet jouw keuze en zal niet bij jou in rekening gebracht worden. Ik meen me te herinneren dat ik wel een klein bedrag voor de koelkast moest betalen, maar niet voor de TV. Ik heb ook kleine bedragen zelf moeten betalen voor de wasgel en voor bepaalde materialen. Dat waren écht kleine bedragen.

De betaling direct via de zorgverzekeraar verloopt niet altijd even soepel. Ik heb een aantal rekeningen van het UZ Gent thuis gekregen. Die declareerde ik dan eerst bij de zorgverzekering en als het geld op mijn rekening stond, betaalde ik pas het UZ Gent. Ik wist dat dat kon gebeuren, dus niet schrikken als de rekeningen straks bij jou op de mat vallen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Sanne » zo 22 jul 2012, 20:53

Dag Belle,

Als je in België wordt behandeld op Nederlandse voorwaarden; lees: de inkoop van CZ direct bij UZ Gent, dan heb je NIETS te maken met de regels die in België gangbaar zijn. Het verzekeringssysteem in België is anders dan in Nederland en kent een drempelbijdrage... van alle kosten die je maakt is een deel voor de patiënt zélf (altijd) en niet zoals in Nederland een maximale eigen risico per jaar...
Als je in België dus meer zorg nodig hebt betaal je dus altijd meer dan iemand die weinig zorg gebruikt.
In Nederland is op een gegeven moment je eigen risico "vol", dat is niet zo in België.
Het goede nieuws is dat je daar dus geen enkele boodschap aan hebt omdat voor jou de Nederlande regels van toepassing zijn...
In Nederland bestaat geen klasseverzekering meer, zodat je je extra kan verzekeren voor een twee- of eenpersoonskamer. Alles heeft eenzelfde (gemiddelde) prijs. Het is dus ook het probleem van het ziekenhuis in België als ze jou (voor de prijs die ze met CZ hebben afgesproken) een duurdere kamer geven dan misschien nodig is.
Ik zou zeggen "geniet ervan!" en heel veel succes met de tweede flap. Dat 'ie maar net zo mooi mag worden als de ander!
Gerustgesteld?

NB: Overigens betaal je in Nederland wél vaak ook voor voorzieningen als een TV.
Bij mijn laatste opname was ik daar voor een week een tientje voor kwijt...
Dat kost je je kop niet, maar de rest valt dus gewoon onder de verzekerde kosten.
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.
Sanne
Beheerder

Berichtdoor Belle » ma 23 jul 2012, 07:20

Hoi dames, dankjullie wel. Ik ben inderdaad wat gerustgesteld.zoals ik nu begrepen heb gaat cz de eventuele rekeningen die ik van Z Gent zou ontvanger gewoon vergoeden, althans het grootste deel er van. Super:)
Belle

Keer terug naar Juli 2012