Eierstokken en baarmoeder laten verwijderen?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Eierstokken en baarmoeder laten verwijderen?

Berichtdoor lari » zo 15 jul 2012, 19:05

Anderhalf jaar geleden ben ik na borstamputatie, okseltoilet en 6x FEC begonnen met hormoontherapie Tamoxifen aangezien de tumor zeer hormoongevoelig was.
Na een paar maanden werd ik toch weer ongesteld en toen werd mij geadviseerd om naast de Tamoxifen ook Zoladex te gebruiken. Nu, een jaar later geeft mijn internist aan dat ik kan stoppen met Zoladex omdat de Tamoxifen mij voldoende beschermt. Ik wil straks na 2,5 jaar ook stoppen met de Tamoxifen omdat ik er toch wel erg veel last van heb, de internist gaat daarmee akkoord. Nog 1 jaar Tamoxifen dus.
Natuurlijk ben ik sinds de Zoladex in de overgang geraakt ( dat was ik daarvoor nog niet, is onderzocht) en verwacht dat ik nu ik stop met Zoladex weer ongesteld wordt.

Mijn moeder kreeg op haar 65e borstkanker, ze zat net in de overgang ! Na 6 jaar hormoontherapie Aromasin kreeg ze baarmoederkanker. Gelukkig zijn we nu 2 jaar verder en ze is er nog steeds.

Ik vraag me steeds vaker af of het verstandig is om m`n eierstokken/baarmoeder te laten verwijderen. Ik ben bang dat ik ook zo laat in de overgang raak en dan wordt het zo`n hormonale schommeling . Ik had altijd een hele lange en zeer heftige menstruatie waarvoor ik een Mirena spiraaltje had. Op m`n 25e zijn er cysten verwijderd die op een eierstok zaten. Ik heb veel miskramen gehad waar geen oorzaak voor is gevonden. Ik denk dat deze twee laatste gegevens niets toevoegen maar ik meld het toch voor de volledigheid.

Zou het wijsheid zijn om m`n eierstokken/baarmoeder te laten verwijderen ?
lari

Re: Eierstokken en baarmoeder laten verwijderen?

Berichtdoor Sanne » zo 15 jul 2012, 20:46

Hallo Lari,

Er is niet een duidelijke relatie bekend tussen borstkanker en baarmoederkanker.
Zeldzaam is het Lynch syndroom waarbij er door een genetische mutatie een relatie bestaat tussen darmkanker, baarmoederkanker en dan pas borstkanker.
Tamoxifen geeft een toegenomen kans op endometriumcarcinoom maar is van grotere waarde in het bestrijden van borstkanker om op te wegen tegen dat risico.
Ik kan je niet zeggen of het een kwestie is van pech dat je moeder zowel met borstkanker als baarmoederkanker werd geconfronteerd.
Is er ooit genetisch onderzoek verricht? Komt er meer darm, borst, of baarmoederkanker voor in de familie?

Het is zeker niet gangbaar om preventief eierstokken of baarmoeder te verwijderen als er geen duidelijk verhoogd risico bestaat.
Maar ik zet je vraag uit bij onze gynaecologisch oncoloog én de klinisch geneticus. Zij kunnen je vast nog meer vertellen.
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.
Sanne
Beheerder

Berichtdoor lari » zo 15 jul 2012, 21:00

Verder komt er gelukkig geen kanker voor in de familie. Niet bij vader, broer/zus, oma`s/opa`s, tantes/ooms, nichtjes/neefjes.
Alleen mijn moeder dus met borstkanker, baarmoederkanker en chronische myeloïde leukemie. (Mijn moeder heeft 2 zussen )
lari

Berichtdoor klinisch geneticus » zo 15 jul 2012, 21:18

Beste Lari,

De combinatie van borst- en baarmoederkanker bij jouw moeder geeft geen aanleiding om aan het Lynch syndroom te denken. Er is geen genetische oorzaak bekend die deze beide vormen van kanker kan verklaren. Aangezien jouw moeder (voor zover ik begrijp uit jouw reactie) de enige is die baarmoederkanker heeft gehad, is er dus geen reden om aan te nemen dat jij een verhoogd risico hebt op baarmoederkanker door een genetische of familiaire aanleg. Vanuit dit oogpunt is er dan ook geen reden om de baarmoeder of de eierstokken preventief te laten verwijderen. Voor zover mij bekend is ook jouw voorgeschiedenis van eierstokcysten geen reden om de eierstokken preventief te laten verwijderen.
Vriendelijke groeten,

Wendy van Zelst, klinisch geneticus
Wie is wie?
klinisch geneticus

Berichtdoor cordekroon » di 17 jul 2012, 21:09

Er zijn een aantal aspecten aan je vraag die de revue moeten passeren.

Ten eerste deel ik de mening van de klinisch geneticus volledig dat er geen aanwijzingen zijn te denken aan een erfelijke vorm van baarmoederkanker bij je moeder. Wat dat betreft heb jij dus geen verhoogd risico op het krijgen van baarmoederkanker. En dus is dat geen reden om je baarmoeder te laten verwijderen.

Voor wat betreft het verwijderen van je eierstokken: daar is voor vrouwen zonder BRCA mutatie eigenlijk geen reden voor. Het is bekend dat (enige jaren) tamoxifen net zo effectief is in het voorkomen van terugkomen van de ziekte als het verwijderen van de eierstokken maar met veel minder bijwerkingen. Daarbij is het goed je te realiseren dat het verwijderen van je eierstokken je waarschijnlijk levenslang 'opzadelt' met de last die je nu hebt van zoladex en tamoxifen.

Dan de hevige menstruaties die je had voordat je borstkanker kreeg. In de behandeling van hevige menstruaties spelen hormonen vaak een grote rol, met name de anticonceptiepil is heel effectief in het verminderen van de hoeveelheid bloedverlies en het verminderen van de pijn tijdens de menstruaties. De anticonceptiepil is gecontraïndiceerd bij vrouwen die borstkanker hebben gehad, zeker als die tumor hormoongevoelig was. Er is veel discussie over of het Mirena IUD wel of niet zou mogen bij vrouwen met borstkanker. Inmiddels is wel bewezen dat het gebruik geen verhoogd risico op borstkanker geeft ( Contraception. 2011 Mar;83(3):211-7. Epub 2011 Jan 7 ). Voor vrouwen die borstkanker hebben gehad zijn er minder studies beschikbaar maar 'de beste' laat zien dat er geen verhoogd risico is op terugkomen van de ziekte in vergelijking met vrouwen die geen Mirena gebruiken ( Fertil Steril. 2008 Jul;90(1):17-22. Epub 2007 Aug 13 ). Een bijkomend voordeel is dat het Mirena het risico op baarmoeder kanker sterk verminderd.

En dan hebben we het nog niet gehad over het risico en de consequenties van het verwijderen baarmoeder en eierstokken.

Samenvattend denk ik dat er op dit moment geen reden is uit voorzorg je baarmoeder of je eierstokken te laten verwijderen. Als er in de toekomst andere redenen bij zouden komen (menstruatieproblemen, toch weer een cyste van de eierstok) dan kan dat advies natuurlijk veranderen.
Cor de Kroon
Gynaecologisch Oncoloog

Wie is wie?
cordekroon

Berichtdoor lari » wo 18 jul 2012, 14:14

Beste Wendy van Zelst, Sanne en Cor de Kroon.

Heel hartelijk bedankt voor jullie uitvoerige en duidelijke reacties.
Ik ben hier echt mee geholpen.

Vriendelijke groeten,
Lari.
lari

Keer terug naar Juli 2012