menstruatie tijdens de chemo

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

menstruatie tijdens de chemo

Berichtdoor anitaa » zo 15 jul 2012, 15:06

Ik ben zo geluksvogel die is gaan menstrueren tijdens de chemo.
Nu heb ik al 5 kuren gehad waar van 4x AC en 1x Taxotere ( en er gaan nog 3 Taxoteres komen) dit overigens ivm de zwangerschap dat de TAC werd gesplitst.
Ik had gelezen en er is mij verteld dat ik door de chemo in de overgang zou komen dus geen menstruaties meer, maar helaas was het feest vandaag!
Nu is mijn vraag aangezien ik een hormoongevoelige tumor heb en nu dus de hormonen weer gaan werken of dit kwaad kan? Maak mij toch wel een beetje boel zorgen.
anitaa

Re: menstruatie tijdens de chemo

Berichtdoor Dees » zo 15 jul 2012, 15:14

Beste Anitaa,
Er is voor nu geen zorg. Na de chemokuren krijg je vast hormoontherapie, dat wordt vast Tamoxifen en dat kan mét eierstokonderdrukking (met Zoladex/Lucrin) maar dat kan ook terwijl je eierstokken gewoon blijven functioneren.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor anitaa » zo 15 jul 2012, 15:23

Dank je wel Dees voor het snelle antwoorden.
Ik vind het namelijk best eng zo hormoongevoelige tumor en dan dat die eierstokken ook weer hormonen vrij geven, geeft mij toch een beetje de kriebels.
anitaa

Berichtdoor cordekroon » zo 15 jul 2012, 15:28

Het klopt precies wat Dees zegt: niet iedereen die TAC kuren krijgt raakt in de overgang. Heb je andere symptomen die passen bij de overgang? Opvliegers zijn de bekendste en meest voorkomende. En inderdaad: ook als je tumor hormoongevoelig is is dat nu niet iets om je zorgen over te maken.

Wat ik me nog afvroeg toen ik je vraag las gaat over de zwangerschap. Begrijp ik goed dat je recent zwanger bent geweest? Als dat zo is zou het bloedverlies nog met die zwangerschap te maken kunnen hebben. En dan kan het zijn dat het goed is dat je nog even bij de verloskundige / gynaecoloog langs gaat. Mail me even als je daar meer over wilt weten.
Cor de Kroon
Gynaecologisch Oncoloog

Wie is wie?
cordekroon

Berichtdoor Sanne » zo 15 jul 2012, 15:33

Anita,

Je bestrijdt die tumor nu met chemotherapie.
Hormoontherapie en chemotherapie tegelijkertijd kunnen elkaar tegenwerken, juist omdat de kankercellen van hormoontherapie minder actief worden.
Chemo grijpt aan op sneldelende cellen. Dat zijn in principe kankercellen, maar dus ook haren, huid, slijmvliezen, witte en rode bloedcellen. Daarom krijg je op die plekken last van de bijwerkingen van chemo. Hormoontherapie zorgt ervoor dat de hormoongevoelige kankercellen niet meer kunnen delen. Dan worden het ook geen sneldelende cellen en zijn ze zelfs onaantastbaar voor chemo. Dat is niet zo handig.
Dus als de kankercellen zo actief blijven als ze zijn, worden ze beter om zeep gebracht.
Mochten er dan nog cellen overgebleven zijn, dan zorgt de hormoontherapie er in principe voor dat ze dus niet kunnen overleven, delen of groeien.
Eerst het één en dan het ander. Daar is uitgebreid onderzoek naar gedaan.
Ik snap je bezorgdheid maar laat het idee maar los. Adem in, adem uit...
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.
Sanne
Beheerder

Berichtdoor anitaa » zo 15 jul 2012, 17:56

Dank je wel voor het snelle antwoorden ook Cor en Sanne.

Om even antwoord te geven op je vraag. Ik ben 9 weken geleden bevallen van een gezonde dochter. Het vloeien stopte ook binnen 2 weken wat normaal is geloof ik?
Het is sinds vandaag weer heel minimaal begonnen en dan ook de klachten die ik normaal had als mijn menstruatie aan de orde was ( chaggerijnig, trek in chocolade en lichte buikpijn klachten).
Wat betreft de overgangs klachten die heb ik wel heel licht en dan vooral de op vliegers in de nacht! Ik word daar elke keer wakker van overdags valt het wel mee gelukkig.

Sanne ik heb diep in en uit geademd en ben een stuk rustiger geworden. :D
anitaa

Berichtdoor Anitaa niet ingelogd » ma 16 jul 2012, 21:00

Ook al heb ik in- en uitgeademd, die rammelende eierstokken houden me bezig!
Mijn oncoloog noemde ook de mogelijkheid van eierstokken verwijderen of een injectie.
Vrijdag heb ik een gesprek met haar dan gaan we dit ook bespreken en ik heb net bloed moeten prikken ivm hormoonspiegel.
Ik ben dan wel geen bcra gen draagster maar omdat mijn vader en nog meer familie leden van zijn kant zijn overleden aan borstkanker wordt ik hier heel nerveus van. Er wordt in Maastricht nog onderzocht wat het dan wellicht wel kan zijn.
Mijn gevoel zegt heel sterk eierstokken eruit!
Anitaa niet ingelogd

Berichtdoor Sanne » ma 16 jul 2012, 21:08

Anitaa,

Neem geen onomkeerbare beslissingen... zeker als ze niet nodig zijn.
Je eventuele besluit is nu ingegeven door emotie en niet door ratio...
Die emoties, twijfels, frustraties en angsten moet je vooral ontladen en de ruimte geven, maar laat die stokken nog even zítten!
Een injectie bv, zoladex legt je eierstokken plat en dan weet je wat dat betekent... Je eierstokken eruit kan je niet meer terugdraaien. Snijden kan altijd nog...
Je bent nog jong en eierstokken hebben echt wel een belangrijke functie.

Er zijn zoals je zegt veel familieleden overleden aan borstkanker. Maar jij (en zij) hebben geen mutatie op het brca gen.
Dat gen geeft risico op eierstokkanker, en als dat er niet is, is er dus geen reden om je eierstokken te willen verwijderen of daar zo ongerust over te zijn
Maar je bent gewoon bang en je haalt nu allerlei dingen bij en door elkaar...
Dat snap ik wel, en ik wil je daarom ook helpen om de zooi in je hoofd en buik een beetje te ontrafelen...

Ik leg je zorg voor aan onze klinisch geneticus zodat zij je ook een persoonlijke reactie geven...
Voor nu: adem weer even in... en uit...
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.
Sanne
Beheerder

Berichtdoor klinisch geneticus » ma 16 jul 2012, 23:02

Beste Anitaa,

Je hebt een hoop meegemaakt de afgelopen tijd. Ik snap je ongerustheid, maar probeer hier toch zo veel mogelijk rationeel naar te kijken. Uit jouw verhaal begrijp ik dat er erfelijkheidsonderzoek bij je heeft plaats gevonden en dat er geen BRCA mutatie is aangetoond, ondanks het feit dat er vaker borstkanker in jouw familie heeft plaatsgevonden. Van vrouwen met een BRCA mutatie weten we dat zij naast een verhoogd risico op borstkanker ook een verhoogd risico op eierstokkanker hebben. Als er echter geen BRCA mutatie is aangetoond en er ook geen naaste vrouwelijke familieleden eierstokkanker hebben gekregen, is er nu geen reden om te denken dat je een verhoogd risico hebt om eierstokkanker te krijgen. Omdat je geen verhoogd risico hebt op eierstokkanker, is er ook geen reden om hiervoor een preventieve operatie te adviseren.
Een andere reden om een preventieve operatie van de eierstokken te overwegen is in het kader van de behandeling van de borstkanker. Of dit voor jou de juiste optie is kun je het beste met jouw oncoloog overleggen, maar vanuit genetisch en familiair oogpunt is er echt geen reden voor!
klinisch geneticus

Berichtdoor anitaa » di 17 jul 2012, 16:58

Dank je wel Wendy voor het snelle antwoorden en de goede duidelijke uitleg, ik ben nu ook meer gerustgesteld.

Ik ga dit Vrijdag zeker bespreken met mijn Oncoloog ik denk dat zij mij heel goed kan uitleggen wat de risico's zijn van het eventuele weg halen van de eierstokken.
anitaa

Keer terug naar Juli 2012