borstoedeem

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

borstoedeem

Berichtdoor veertje » di 10 jul 2012, 17:37

Dit wordt aangegeven door de ned.ver van oedeemtherapeuten:
Er bestaat een discussie tussen verschillende opleidingen over wanneer men mag starten met manuele lymfdrainage na chemotherapie en/of bestraling. Sommige zeggen dat men meteen mag beginnen met de therapie, omdat de kans op verspreiding van een tumor via het lymfesysteem gering is. Er zijn ook opleidingen die zeggen dat men mag starten met de therapie 6 weken na het beëindigen van de laatste bestraling of chemotherapie. Tot de 6e week na de laatste chemotherapie of bestraling kunnen nog steeds tumorcellen in het lichaam aanwezig zijn, die zich via het lymfsysteem zouden kunnen verspreiden.

Vraag: is het dan niet beter te wachten tot de 6 weken termijn is verstreken voordat gestart gaat worden met de behandeling van borstoedeem?
veertje

Re: borstoedeem

Berichtdoor Sanne » wo 11 jul 2012, 12:52

Ik heb je vraag uitgezet naar ervaringsdeskundigen met lymfedrainage en naar een medicus.

Voor zover ik weet is het risico waarop wordt gewezen een theoretisch risico.
En is er grotere schade van niet behandelen als er een indicatie voor is, dan draineren.
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.
Sanne
Beheerder

Berichtdoor Sanne » vr 13 jul 2012, 10:10

Ik had de vraag ook nog maar eens voorgelegd aan de NVFL

Ik ontving (g)een antwoord:

Er zijn inderdaad verschillende opleidingen binnen de lymfologie met verschillende achtergronden.

En ik kan derhalve ook geen sluitend antwoord geven op je vraag.

Met Vriendelijke Groet,
Nathalie Kool
Secretaris NVFL
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.
Sanne
Beheerder

Berichtdoor Sanne » vr 13 jul 2012, 11:14

We ontvingen een reactie van Alexander van Straten, radioloog (net_arts) waar je misschien meer mee kunt:

Dit onderwerp is niet mijn terrein als radioloog, maar ik kan wel zeggen dat het risico verspreiding van tumorcellen (en dus risico op uitzaaiingen) door de therapie mij nihil lijkt. Dat sommige tumorcellen pas 6 weken na de bestraling of chemotherapie dood gaan lijkt me ook buitengewoon onwaarschijnlijk en als het al zo is, dan zou verspreiding dus ook niet uitmaken (cellen zijn na 6 weken dan immers toch dood...). Overigens is het niet zo dat radiotherapie en chemotherapie altijd alle kankercellen doden, anders zou er nooit een recidief kunnen komen.

Kortom, het risico op het creeeren van uitzaaiingen bij oedeemtherapie binnen 6 weken lijkt me nihil.

Groetjes,
Alexander van Straten
Groet, Sanne
Sanne
Beheerder

Berichtdoor veertje » vr 13 jul 2012, 14:14

Wat ik wel weet is dat de chemo in ieder geval nog 6 weken in je lichaam doorwerkt na je laatste chemo. Dit gaf mijn oncoloog aan omdat ik nog klachten had, moest ik minimaal deze 6 weken termijn afwachten en dan pas weer aan de bel trekken als ik mijn klachten nog had. In mijn geval heb ik toen na 12 weken een botscan gehad ivm de toen nog bestaande klachten (ging niet om de oedeemklachten). Ik denk dus dat misschien een redee is ivm de 6 wekentermijn?
veertje

Berichtdoor Dees » vr 13 jul 2012, 18:44

Het is een beetje moeilijk te bedenken wat je oncoloog precies bedoelde met 'nog zes weken doorwerken'. Chemotherapie is binnen een paar dagen compleet uit je lichaam. Het heeft dan mogelijk kankercellen vernietigt die in een bepaald stadium van de celdeling zijn. Het vernietigt dan ook andere sneldelende cellen. Klachten ten gevolge van die chemokuur kunnen wel pas later zichtbaar worden, maar echt doorwerken doet het dus geen zes weken.

Werking van chemotherapie:
Chemo pakt alleen sneldelende cellen aan, dus niet de cellen die in ruste zijn. Hieronder zie je de cyclus van een cel. Verschillende soorten chemo pakken cellen in verschillende fasen aan. In één kuur proberen ze vaak twee of drie middelen bij elkaar te doen, die allemaal cellen in een andere fase aanpakken (want des te meer cellen kun je in één keer vernietigen). Er worden meerdere kuren gegeven omdat ze hopen dat de cellen in ruste de keer erna wel actief zijn en daardoor gevoelig voor chemotherapie.

Afbeelding
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor veertje » vr 13 jul 2012, 19:26

Dan heeft hij mogelijk bedoeld dat herstel wel 6 weken duurt voordat er een obejectief beeld van mijn klachten gemaakt kon worden. Ik dacht even snugger te zijn .....

Ben nog wel benieuwd waarom er een tweeleer in dit onderwerp is, omdat er zo wel 2 stromingen zijn in het opleidingsverhaal en uitvoeringsverhaal.
veertje

Berichtdoor Sanne » vr 13 jul 2012, 20:45

veertje schreef:Ben nog wel benieuwd waarom er een tweeleer in dit onderwerp is, omdat er zo wel 2 stromingen zijn in het opleidingsverhaal en uitvoeringsverhaal.

Lymfetherapeuten zijn geen artsen.
Ik zou het dan ook verstandiger vinden als stromingen van therapeuten binnen de lymfetherapie geen uitspraken zouden doen over zaken die niet medisch wetenschappelijk zijn onderbouwd. Een tweeleer in opleiding en uitvoering is dan eigenlijk niet zo relevant; behalve om onderscheidend van elkaar te zijn en de een weer beter is dan de andere. In dit geval geven ze eerder ruis dan helderheid en dat is voor niemand goed.

De "zes weken termijn" lijkt hier een eigen leven te zijn gaan leiden omdat - zoals je zelf ook zegt - het noemen hiervan betrekking had op het wegebben van de effecten van de behandeling en niet op het doorwerken van stoffen of het rondzweven van kankercellen... Maar ik snap wel dat die gedachte ontstaat, hoor.
Ik denk dat het altijd handig is, om als je een onbehaaglijk gevoel hebt bij informatie, je je behandelaar om opheldering of toelichting vraagt: "waarom moet ik zes weken wachten" in plaats van dat waarom in te vullen, hoe verleidelijk ook...
Een fysiotherapeut is geen medicus, wij patiënten zijn dat niet en we kunnen met elkaar wel heel veel meer gekke dingen verzinnen dan een arts bedenkt als hij/zij zo'n uitspraak doet...

Ik hoop dat de reactie van Lex van Straaten, die vooral is gebaseerd op logisch nadenken vanuit een medisch perspectief, je gerust kan stellen.
Vraag het anders aan je behandelend oncoloog als je daar weer bent; ik ben óók benieuwd naar zijn/haar verhaal...
Groet, Sanne
Sanne
Beheerder

Berichtdoor veertje » vr 13 jul 2012, 21:01

Citaat: De "zes weken termijn" lijkt hier een eigen leven te zijn gaan leiden omdat ..

De vraag van mij heeft betrekking op het behandelen van het borstoedeem en het antwoord hierop vanuit de NFVL, niet op bovenstaande suggestie.

Ik heb de vraag gesteld in het ziekenhuis, daar kreeg ik als antwoord dat ze nog nooit hadden gehoord vd zgn tweeleer en daarom daar ook niet in konden adviseren. Het was aan mijzelf om te beslissen wat ik ging doen.

Omdat ik op internet niks kon vinden hoe en wat heb ik daarom de vraag bij jullie neergelegd.
veertje

Berichtdoor Sanne » vr 13 jul 2012, 22:37

Ooops... zo geef ik dus zélf geboorte aan het leven van de zes weken...
Ik heb de zes weken van de lymfedrainage, betrokken op de zes weken van de oncoloog.
En dat je daarmee dus een "bevestiging" had dat er iets was met die zes weken..
Ik ben een conclusie ingejumped, mijn excuses daarvoor... Hou me maar scherp!
Groet, Sanne
Sanne
Beheerder

Keer terug naar Juli 2012