vraagje over combinatie opiaten

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

vraagje over combinatie opiaten

Berichtdoor boompie » za 30 jun 2012, 08:37

Hoi ik heb uitgezaaide borstkanker en heb voor de pijn oxycontin en instanyl neusspray, nu was dat vooral voor de avonden en ochtenden niet genoeg en heb ik een butrance pleister erbij gekregen.
Nu lees ik in de bijsluiter van de butrance dat deze beter niet in combinatie met andere opiaten gebruikt dient te worden, daar wordt ik een beetje onzeker van.
Kan iemand mij vertellen of dit wel of niet schadelijk is, ik heb de butrance van de huisarts erbij gekregen en heb dit ook aan mijn onco verteld deze reageerde er een beetje vreemd op maar heeft er verder niets van gezegd.
Op dit moment werkt de combinatie wel maar wil gewoon niet verder in de .... komen door uiteindelijk meer problemen hierdoor te krijgen. heeft iemand advies voor mij?
boompie

Re: vraagje over combinatie opiaten

Berichtdoor Michiel » za 30 jun 2012, 10:19

Dag Boompie,

De combinatie van deze drie morfine-achtige middelen is niet gebruikelijk. Maar wérkt blijkbaar wél goed.
Als je er geen nare bijwerkingen van ondervindt is er dan ook geen enkele reden om je zorgen te maken.
Er kan niets mis mee gaan. Maak je dus maar geen zorg over deze combinatie.
De reden dat dit zo in de bijsluiter staat, is waarschijnlijk dat er weinig onderzoek is gedaan naar combinaties en zo dekt een geneesmiddelenfabrikant zich in.
In de praktijk wordt er wel vaker een combinatie van middelen gegeven, en zoek je samen met de patiënt naar een goede.
Mocht je met Butrance willen stoppen dan is gebruik van Fentanyl-pleisters ook een uitstekende keuze.
Het belangrijkste is dat de pijn onder controle is. Dat is nu het geval. Mooi zo!
Michiel

Berichtdoor boompie » za 30 jun 2012, 17:52

hartstikke bedankt voor de reactie heb ik nog een vraagje, ik heb een hormoon en eiwit gevoelige borstkanker en mijn eierstokken zijn hiervoor verwijderd waardoor ik direct de overgang in ben gegaan, heb redelijk veel last van opvliegers en nu hoorde ik gisteren dat je dit kunt ondervangen met zilverkaars. ik heb hier zelf nog nooit van gehoord, dus vandaar dat ik het hier vraag, de meeste middelen kan ik niet gebruiken vanwege het feit dat ze de hormonen juist stimuleren.
Enig idee of ik dit middel wel mag gebruiken of dat er misschien een andere mogelijkheid is voor de opvliegers.
boompie

Berichtdoor boompie » za 30 jun 2012, 18:00

zit net even verder te lezen en kom meer vragen tegen over de opvliegers en ik geloof dat ik mijn mond ga houden want als ik het zo lees mag ik niet klagen dus mijn excuus maar laat maar zitten ik hoef geen antwoord op deze vraag.
Wel enorm bedankt over de info op de eerste vraag!
boompie

Berichtdoor Dees » za 30 jun 2012, 18:42

Beste Boompie, vervelend is het wel he...

Sommige (homeopathische) middelen zorgen ervoor dat de hormoontherapie minder goed gaat werken of werken tegengesteld aan chemotherapie. Dat is bijvoorbeeld zo voor St Janskruid. Zilverkaars is een fyto-oestrogeen, dus een plant met een werking enigszins vergelijkbaar aan oestrogeen. Er is onduidelijk of het een contra-indicatie is bij borstkanker. Ik zou het niet zomaar gaan slikken.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor boompie » za 30 jun 2012, 19:27

Dank je dees , dat is wat ik wilde weten. en ja het blijft vervelend maar we zullen het er mee moeten doen. thnx
boompie

Keer terug naar Juni 2012