Lipofilling en verzekering

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Lipofilling en verzekering

Berichtdoor Shimaa » do 28 jun 2012, 10:53

Na mijn borstsparende operatie (mei 2011), gevolgd door rt en chemo, is mijn borst in omvang verminderd en er zitten plooien en deuken in. Aan de okselzijde, overigens, mijn decolleté is prima. Gisteren ben ik bij een pc geweest die mij vertelde dat ze de borst absoluut kan verbeteren d.m.v. lipofilling. Er is een aanvraag voor goedkeuring naar mijn ziektekostenverzekeraar (ZKA) gegaan. Vooruitlopend op hun beslissing vraag ik me af of dergelijke ingrepen vergoed worden. Ik weet dat niet alle verzekeraars even soepel daarin zijn. Op de site van ZKA kan ik niets vinden. Wat zijn de criteria? Jammer dat dergelijke zaken zo ondoorzichtig zijn. Misschien weet hier iemand hoe de regels een beetje zijn? Alvast bedankt!
Shimaa

Re: Lipofilling en verzekering

Berichtdoor Sanne » za 30 jun 2012, 21:36

Beste Shimaa,

Ik ben bezig om een toegesneden antwoord op je vraag te verzamelen.
Daarvoor ben ik bezig met het verzamelen van informatie uit de zorgverzekeringswet, de duidingen van het College voor Zorgverzekeringen, diverse procedures, uitspraken op bezwaar en recente inzichten. Jouw vraag bungelt op het randje van verzekeringsaanspraken en kan linksom of rechtsom vallen...
Ik doe ook navraag bij de afdeling medische machtigingen van een zorgverzekeraar, bij Zorgverzekeraars Nederland en CVZ.
Het lijkt erop dat er onvoldoende specifieke richtlijnen zijn rond "reconstructie in de ruime zin" bij borstkanker omdat verzekeringsaanspraken voortkomen uit besluiten op het gebied van vergoeding van plastische chirurgie bij andere aandoeningen. Daarom zijn (of lijken) overwegingen voor verzekeringsaanspraken niet te passen bij de behandeling die binnen de beroepsgroep gebruikelijk is (stand van wetenschap en prijktijk) voor lipofilling na borstkanker. Er lijkt een omissie te bestaan in de criteria en daardoor is je vraag uitermate lastig te beantwoorden... Maar ik krijg de onderste steen boven en zorg dat je binnenkort weet waar je verzekeringstechnisch aan toe bent.
Ik kopieer je vraag waarschijnlijk mee naar juli... :oops:
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.
Sanne
Beheerder

Re: Lipofilling en verzekering

Berichtdoor Shimaa » za 30 jun 2012, 22:53

Bedankt voor je moeite, ik ben benieuwd naar de reactie van mijn verzekeraar, maar ik heb inmiddels al genoeg gehoord en gelezen om daarovr niet geheel gerust te zijn. Wordt vervolgd, dus, van jouw en mijn kant.
Shimaa

Keer terug naar Juni 2012