Ongesteld na chemo

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Ongesteld na chemo

Berichtdoor Ikke » di 26 jun 2012, 19:39

Hoi,

ik ben 36 jaar en er is borstkanker bij mij vastgesteld eind 2010. Ik heb 6 kuren chemo gekregen (FEC en Taxotere) en mijn cyclus was normaal tot de vijfde kuur maar is sedertdien uitgebleven. Mijn laatste chemo dateer al van eind april 2011.

Nu ben ik dus meer dan een jaar niet meer ongesteld geweest, maar ik voel de laatste weken toch wel veranderingen in mijn lichaam. Ik heb al enkele weken af en toe krampen in mijn buik en onderrug. Twee weken geleden had ik een migraine-aanval (wat ik vroeger vaak had net voor ik ongesteld werd, maar waar ik het voorbije jaar eigenlijk geen last van heb gehad). Ik heb al eventjes witverlies, waar ik ook meer dan een jaar geen last van heb gehad. Mijn libido is duidelijk in stijgende lijn... Maar nog altijd geen menstruatie.

Mijn kanker was triple negatief en ik word nu niet meer behandeld. Er is dus geen enkele reden waarom mijn menstruatie zou weg moeten blijven. En eigenlijk verlang ik er wel naar om weer "normaal" te zijn (op dat vlak dan toch tenminste).

Nu vraag ik me dus af of deze veranderingen in mijn lichaam een teken kunnen zijn van mijn cyclus die weer op gang komt? Is dit normaal? Moet ik me zorgen maken omdat er misschien iets anders aan de hand is? Mijn volgende afspraak bij de dokter is pas in september en ik vind dit (nog) geen reden om vroeger een afspraak te maken.

Alvast bedankt voor jullie input.
Ikke
Ikke

Re: Ongesteld na chemo

Berichtdoor Team » wo 27 jun 2012, 14:12

Via mail van de gynaecoloog:
Antwoord: Ja!

Dit kunnen tekenen zijn van een zich weer herstellende cyclus. Vaak duurt het weer een tijdje voordat de eerste menstruatie weer komt. Het klinkt niet verontrustend. Bij twijfel kan nader bloedonderzoek uitsluitsel geven (FSH, LH en oestrogeen) dat zal dan bevestigen dat de cyclus weer op gang komt. Ook een echo bij een gynaecoloog kan dan helpen (OP DE ECHO ZIE JE WEER SLIJMVLIES IN DE BAARMOEDER GROEIEN).
Team

Keer terug naar Juni 2012