Relatie borstkanker en bewegen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Relatie borstkanker en bewegen

Berichtdoor Ukkepuk » di 26 jun 2012, 06:41

Momenteel is het een hype in de media: als je maar genoeg beweegt, kun je borstkanker voorkomen. Dat schijnt wetenschappelijk bewezen. Ik vraag me af hoe zoiets is onderzocht. Kijk, verband tussen opleiding en kanker in het algemeen, daar kan ik me nog iets bij voorstellen. In sommige beroepen is de kans op kanker (of andere beroeps-gerelateerde ziekten) logisch, alleen al door de materialen waarmee gewerkt wordt/werd, of de omstandigheden. Maar bewegen en borstkanker....
Heeft iedereen die borstkanker als diagnose kreeg een vragenlijst in moeten vullen, met als vraag hoeveel men in zijn of haar leven bewogen heeft? Het merendeel van de vrouwen met borstkanker die ik tegenkom zijn nou niet bepaald bewegingsarme mensen, dus, hoe komt men zo stellig aan deze bewering?
Overigens wordt het in de media minder stellig gezegd: door meer te bewegen neemt de kans op borstkanker af. Mij doet zo'n zin denken aan de post die ik soms krijg : als je hier of daar aan meedoet, dit of dat koopt, maak je kans op....... Een auto, een prachtige reis, gigantische geldprijs...... Kortom, volksverlakkerij.
Ukkepuk

Re: Relatie borstkanker en bewegen

Berichtdoor edith » di 26 jun 2012, 12:30

Ukkepuk,ik kan je post alleen maar omschrijven.Ik persoonlijk word helemaal schijtziek van deze mediahype rondom bewegen en het krijgen van borstkanker.
Ik vraag me af of er dan helemaal niemand beseft hoe dit soort berichtgeving overkomt bij mensen met een lichamelijk handicap en daardoor wel zouden willen,maar niet kunnen bewegen? Ik ben door een bindweefselziekte rolstoelafhankelijk en kan ook mijn armen maar beperkt gebruiken en heb borstkanker(gehad).Door deze bindweefselziekte is mijn maag-darmstelsel ernstig verzwakt en heb ik dunne-darmstoma en lang sondevoeding gehad.De conditie van mijn maag-darmstelsel was o.a. een reden voor de artsen om de geplande chemokuren niet door te laten gaan,omdat de kans groot was dat ik de chemo niet zou overleven.Volgens de mediaberichten kun je behalve met bewegen ook met goede voeding kanker voorkomen.Komt ook zo lekker binnen bij iemand die op sondevoeding moet leven :evil: Als je de berichten moet geloven is het eigenlijk helemaal mijn eigen schuld dat ik ook nog kanker heb gekregen....Bah,ik ben er zo klaar mee..laten ze zich eens gaan richten op de genezing van kanker,want dat is van toepassing op iedereen.Want ik heb als niet bewegende,niet etende borstkankerpatiente nl. wel een levenswens!!
edith

Berichtdoor Dees » di 26 jun 2012, 16:02

Op de site van het KWF staat een artikel over de geschiedenis van kankeronderzoek. Hier staat o.a.
De Engelse chirurg Percivall Pott (1714 - 1788, op schilderij) doet een andere belangrijke ontdekking. In 1775 beschrijft hij kanker aan de balzak als beroepsziekte bij schoorsteenvegers. Dit betekent de opmaat voor het inzicht dat sommige stoffen in staat zijn kanker te verwekken.

Wanneer de aandacht voor Lifestyle factoren ontstond is niet precies duidelijk. Misschien dat de aandacht voor preventie ontstond bij gebrek aan revolutionaire methodes om mensen van kanker te genezen en men zo het gevoel had ‘in elk geval iets’ te doen.

Momenteel gaat er in Nederland, op het gebied van borstkanker, veel meer geld naar onderzoek naar psychosociale aspecten en Lifestylefactoren dan naar onderzoek dat daadwerkelijk bij kan dragen om mensen met uitzaaiingen te genezen. Ik ken niet alle cijfers, maar wereldwijd lijkt dat wel zo te zijn.

Dat is vreemd. Waarom zou je, als je een ziekte wilt kunnen genezen, beginnen bij preventie? Je wilt toch weten hoe het komt dat borstkanker soms uitzaait en dan dodelijk is? En als je weet hoe dat komt, wil je toch een manier vinden zodat borstkanker niet meer uit kan zaaien of in elk geval wil je de uitzaaiingen voorgoed kunnen verdrijven?

Niemand zou het toch in zijn hoofd halen om bij een ziekte als MS of Reuma vooral te focussen op Lifestylefactoren in plaats van te zoeken naar manieren om patiënten te genezen of hun klachten zoveel mogelijk onder controle te houden?

Specifiek over bewegen (‘physicial exercise’), in oktober 2005 is dit rapport van De werkgroep ‘De rol van lichaamsbeweging bij preventie van kanker’ van de Signaleringscommissie Kanker van KWF Kankerbestrijding verschenen.

De conclusie dat bewegen het risico op borstkanker verlaagt is alleen gebaseerd op een meta-analyse gedaan door mevrouw Monnikhof. Zij heeft deze meta-analyse gepubliceerd in: Epidemiology • Volume 18, Number 1, January 2007

Een meta-analyse is een onderzoek waarin onderzoeken van een bepaald fenomeen worden samengevoegd om één secuurdere uitkomst te verkrijgen. Door de resultaten uit eerdere onderzoeken gezamenlijk te analyseren kunnen uitspraken gedaan en inzichten verkregen worden die op basis van elk van de afzonderlijke onderzoeken niet mogelijk waren.

Als je in detail naar de meta-analyse kijkt, zie je dat er voor een groot deel oude, Amerikaanse studies gebruikt zijn. Nu is op de studies naar bewegen en borstkanker een heleboel aan te merken. In Amerika heeft niet iedereen op gelijke manier toegang tot zorg, zoals mammografieën. We weten dat het doen van een mammografie leidt tot méér diagnoses, simpelweg omdat je iets constateert dat je anders niet gezien had.

Je kunt je voorstellen dat rijke Amerikanen vaker een mammografie kunnen laten doen en dat daardoor dus de incidentie van borstkanker in die groep hoger zou kunnen zijn en dat die rijke Amerikanen vaker een kantoorbaan hebben waardoor ze minder bewegen en minder tijd hebben om te sporten. Dat betekent niet dat er een relatie is tussen sporten en het krijgen van borstkanker, maar tussen rijkdom en het constateren van borstkanker.

Bovendien is de relatie tussen een gedraging en de diagnose borstkanker nog weer heel wat anders dan de relatie tussen een gedraging en het overlijden aan borstkanker, want dáár gaat het uiteindelijk allemaal om. We weten steeds beter dat de ene borstkanker de andere niet is.

Bij premenopausale vrouwen lijken Lifestylefactoren al helemaal geen relatie te hebben met het krijgen van borstkanker. Monnikhof schrijft daarover in het bovengenoemde artikel:
For premenopausal breast cancer, however, the evidence is much weaker and judged by us as indecisive.

Onlangs verscheen er in JCO een artikel over de relatie tussen vaker fitnessen en langer leven bij vrouwen met gevorderde borstkanker. Nu is het de vraag waarom die vrouwen vaker fitnessen. Misschien is dat wel zo omdat ze minder klachten hadden en hun gezondheidstoestand bij voorbaat al beter was, waardoor ze sowieso al langer zouden leven.

Elk onderzoek roept nieuwe hypotheses op en op elke studie zijn aanmerkingen te maken. Epidemiologisch onderzoek is juist zo ingewikkeld omdat je geen laboratoriumsituaties hebt en er veel meer factoren een rol kunnen spelen dan de factoren die je test.

Hoewel de bewijzen matig zijn, wordt het thema Bewegen door veel goede doelen rondom kanker omarmd en lijkt het een kernthema. Ook rijzen de organisaties en professionals die hulp bieden bij bewegen voor, tijdens en na kanker als paddestoelen uit de grond. Het feit dat er al helemaal geen relatie is aangetoond met borstkanker bij premenopausale vrouwen, lijkt niemand meer de moeite waard om te benoemen.

Nog los van de eventuele bewijzen voor het verlagen van de kansen op borstkanker, geloof ik dat alle preventiescampagnes gericht op meer bewegen sowieso tamelijk zinloos zijn. Ze kosten veel geld en ze zijn nauwelijks effectief omdat er niet méér mensen door gaan bewegen en er ook niet méér mensen vaker door gaan bewegen. Voor een gedragsverandering is meer nodig dan alleen kennis. Je gaat niet bewegen omdat je ergens een folder ziet liggen of omdat er ergens een poster in het ziekenhuis. Als het zo simpel zou zijn, dan zou het woordje DODELIJK op de verpakking van sigaretten ervoor zorgen dat niemand meer begon met roken en dat iedereen acuut stopte. Zo simpel is dat niet.

Het meest kwalijke vind ik dat het beeld blijft hangen dat je borstkanker eigenlijk heel gemakkelijk had kunnen voorkomen ‘als je maar meer bewogen had’. Een vriendin van mij kreeg op haar 42e voor de derde keer borstkanker. De buurvrouw zei: "Joh, hoe kan dat nou? Jij bent zo'n fanatieke sporter?" :shock:

Dat beeld is kwalijk voor mensen die, zoals Edith, in een rolstoel zitten en helemaal niet kúnnen bewegen.

Dat is ook kwalijk voor alle andere borstpatiënten. Ze hebben te maken met veroordelingen uit hun omgeving en kunnen zich sowieso al schuldig voelen omdat ze ‘niet genoeg bewogen hebben’, ‘te dik zijn’, ‘teveel stress hebben’..... Alsof het al niet vervelend genoeg is om kanker te krijgen, te kampen met de angst voor de dood, krijgen ze de schuldgevoelens en veroordeling door de omgeving er gratis bij.

Kortom, de preventiecampagnes zijn niet effectief, kosten veel geld en zadelen patiënten op met een schuldgevoel. Dan kan ik geen enkele reden verzinnen waarom het zo’n kernthema is bij al die organisaties.

(en alle berichten in de pers over sjoemelende wetenschappers helpen ook helemaal niet......)
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor José » di 26 jun 2012, 18:34

Hier is de volgende studie alweer, maar wat je ermee moet?
http://medischcontact.artsennet.nl/Nieu ... kanker.htm

Lichamelijke inspanning tijdens de vruchtbare jaren en in de postmenopauze verlaagt de kans op het ontwikkelen van borstkanker. Dat concluderen Lauren McCullough e.a. in Cancer.
José

Berichtdoor Dees » di 26 jun 2012, 19:07

José schreef:Hier is de volgende studie alweer, maar wat je ermee moet?

Lichamelijke inspanning tijdens de vruchtbare jaren en in de postmenopauze verlaagt de kans op het ontwikkelen van borstkanker. Dat concluderen Lauren McCullough e.a. in Cancer.

Dat is dus zo'n beetje je hele leven, hahahahaha......
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor roos » di 26 jun 2012, 21:05

Ik vind het zo stom dat overal maar wordt aangenomen dat het feit dat vrouwen die meer bewegen (wat dat dan ook precies betekent) minder vaak borstkanker krijgen hetzelfde is als dat het hebben van veel lichaamsbeweging invloed heeft op het al dan niet krijgen van kanker. Hebben ze in al die onderzoeken ook weleens gekeken welke kleur ogen de vrouwen hadden die wel of juist geen borstkanker kregen? Of welke schoenmaat? Misschien is er wel een statistische correlatie. Zou best kunnen. Maar iedere onderzoeker is geconditioneerd om zulke dingen irrelevant te vinden, terwijl bewegen, dat is zó gezond, dat moet wel de sleutel zijn. Ik vind dat STOM.
roos

Berichtdoor Ukkepuk » wo 27 jun 2012, 20:58

José schreef:Hier is de volgende studie alweer, maar wat je ermee moet?

Toch vraag ik me dan af hoe je het RISICO op borstkanker kunt onder zoeken....de vrouwen die ikzelf tegen kom die borstkanker hebben, bewegen behoorlijk meer dan die 10-19 uur per week die in dit onder zoek vermeld staan. En waar is dan het risico op borstkanker?

Kijk, als je een sport op het water doet, heb je kans op verdrinking, een risico. Als je gaat vrijklimmen, heb je een risico dat je naar beneden valt en overlijdt, maar waar haal je het risico van borstkanker vandaan?

Ik begrijp het gewoon niet erg, geloof ik....
Ukkepuk

Berichtdoor Dees » wo 27 jun 2012, 22:20

Ukkepuk schreef:Toch vraag ik me dan af hoe je het RISICO op borstkanker kunt onder zoeken....de vrouwen die ikzelf tegen kom die borstkanker hebben, bewegen behoorlijk meer dan die 10-19 uur per week die in dit onder zoek vermeld staan. En waar is dan het risico op borstkanker?

Kijk, als je een sport op het water doet, heb je kans op verdrinking, een risico. Als je gaat vrijklimmen, heb je een risico dat je naar beneden valt en overlijdt, maar waar haal je het risico van borstkanker vandaan?

Ik begrijp het gewoon niet erg, geloof ik....

Bij bovenstaande studie, die José noemde, ging dat zo:
This study investigated the relationship between recreational physical activity (RPA) and breast cancer risk, in addition to characterizing the joint effects of activity level, weight gain, and body size, through use of a population-based sample of 1504 cases (N = 233 in situ, N = 1271 invasive) and 1555 controls (aged 20-98 years) from the Long Island Breast Cancer Study Project, in Long Island, New York.

Ze bestudeerden 1504 vrouwen (waarvan er 233een DCIS hadden en 1271 een invasief carcinoom). Ze zochten naar 1555 gezonde vrouwen die qua leeftijd vergelijkbaar waren. Toen hebben ze die vrouwen uitgevraagd over activiteiten niveau, gewichtstoename en lichaamsgewicht. En op basis daarvan concludeerden ze dan dat die borstkankerpatiënten een lager activiteitenniveau hadden.

Nu zou het ook kunnen zijn dat er véél meer gendraagsters in de borstkankergroep zaten of dat ze noem het maar op, maar je kunt niet corrigeren voor factoren die je niet kent.

Er is echt veel aan te merken op dit soort studies.....
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Berichtdoor Ukkepuk » do 28 jun 2012, 19:08

Als ik zoiets lees, denk ik dat er van de 1555 gezonde vrouwen vast ook een heleboel borstkanker kregen.... Daar sta je dan met je onderzoek. Kun je bijvoorbeeld wel onderzoeken hoeveel vrouwen die borstkanker hebben op een koor zitten.... Want ik ken er persoonlijk heel veel met borstkanker EN zangprestaties.....
Enfin, het is de hype van dit moment, en misschien als borstkanker over ....jaar te genezen is, of verworden is tot chronisch ziek zijn, en de oorzaak is achterhaald (of oorzaken), dat men dan terugkijkt op ons tijdperk en hard lacht dat die mensen zo dom konden zijn om te geloven dat meer bewegen borstkanker zou kunnen voorkomen. (Zoiets als het aderlaten van vroeger.....)
Ukkepuk

Berichtdoor Dees » do 28 jun 2012, 21:06

Ukkepuk schreef:Als ik zoiets lees, denk ik dat er van de 1555 gezonde vrouwen vast ook een heleboel borstkanker kregen.... Daar sta je dan met je onderzoek. Kun je bijvoorbeeld wel onderzoeken hoeveel vrouwen die borstkanker hebben op een koor zitten.... Want ik ken er persoonlijk heel veel met borstkanker EN zangprestaties.....
Enfin, het is de hype van dit moment, en misschien als borstkanker over ....jaar te genezen is, of verworden is tot chronisch ziek zijn, en de oorzaak is achterhaald (of oorzaken), dat men dan terugkijkt op ons tijdperk en hard lacht dat die mensen zo dom konden zijn om te geloven dat meer bewegen borstkanker zou kunnen voorkomen. (Zoiets als het aderlaten van vroeger.....)

Ik denk dat dat héél reëel is. Hopelijk komt er sneller een omslag en wordt geld en onderzoek gericht op genezing in plaats van Lifestyle factoren, zoals bewegen.
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Volgende

Keer terug naar Juni 2012