Uitstrijkje na chemo

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Sas

Uitstrijkje na chemo

Bericht door Sas » za 23 jun 2012, 12:35

Rond de tijd dat ik de diagnoses bk kreeg, moest ik eigenlijk een uitstrijkje laten maken. De oncoloog gaf toen aan dat een uitstrijkje op dat moment een vertekend beeld zou geven door de chemo. Daar kan ik me iets bij voorstellen. Maar hoe lang moet je nu eigenlijk wachten na de laatste kuur?

cordekroon

Re: Uitstrijkje na chemo

Bericht door cordekroon » zo 24 jun 2012, 11:13

Ik zou denk ik 3 maanden na de laatste kuur het uitstrijkje laten maken. Het nadeel van tijdens de chemotherapie je uitstrijkje laten maken is dat je afweer tijdens de chemotherapie minder goed is en dat je daardoor een afwijkend uitstrijkje hebt. Zodra je afweer weer 'op orde' is wordt het uitstrijkje dan ook weer normaal. Bovendien kan ik me voorstellen dat je nu wel andere zaken aan je hoofd hebt dan een uitstrijkje laten maken. Aan de andere kant zijn er ook niet zo heel veel bezwaren tegen het gewoon tijdens de chemotherapie maken van het uitstrijkje: de beoordeelbaarheid van het uitstrijkje wordt niet beïnvloed door de chemotherapie dus als het uitstrijkje goed is ben je er weer voor 5 jaar vanaf. Mocht het uitstrijkje toch onverhoopt mild afwijkend zijn wordt het na 6 maanden herhaald (en dan ben je klaar met de chemotherapie waarschijnlijk) en wordt vanzelf duidelijk of het afwijkend was door de minder goede afweer tijdens de chemotherapie of dat het 'echt' afwijkend was. In dat laatste geval zal het uitstrijkje bij de herhaling ook afwijkend zijn en zal er waarschijnlijk een behandeling volgen.
Cor de Kroon
Gynaecologisch Oncoloog

Wie is wie?

Gesloten

Terug naar “Juni 2012”