Progesteron receptoir 100%

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Progesteron receptoir 100%

Berichtdoor insania » wo 06 jun 2012, 15:42

Vorig jaar had ik een tubulaire tumor(1,4 cm graad2) met een progesteron rec van 100% en oestrogeen 30%
Ik begrijp dat de oestrogeen meestal hoger is?
Wat zegt dit?

Doordat mijn tumor een tubulaire tumor was heb ik geen nabehandeling gehad.
Soms maak ik mij daar zorgen over, vandaar mijn vraag.

Hoor graag,
Vr gr Insania
insania

Re: Progesteron receptoir 100%

Berichtdoor Dees » wo 06 jun 2012, 22:09

Beste Insania,

De mate van hormoongevoeligheid wordt bepaald door een patholoog. Dit staat beschreven in de Richtlijn Mammacarcinoom. ER=oestrogeenpositief en PR=oestrogeen positief. Als de percentages hoger zijn dan 10%, betekent dat dat de tumor hormoongevoelig is. Dat er verschil zit in de oestrogeenreceptor en de progesteronreceptor zegt verder niet heel veel.

ER en PR bepaling
Methode van scoren

•het percentage tumorcellen met kernaankleuring wordt geschat in tientallen procenten; de intensiteit wordt niet in de scoringsmethode betrokken
•Als het percentage 10% of groter is wordt gesproken van een positieve ER of PR. ASCO adviseert een drempel van 1% maar daarvoor is weinig evidence.
•Indien de ER of PR status van de tumor negatief is, moet gezocht worden naar aankleuring van het normale epitheel van de lobjes en ducten rond de tumor. Indien een deel van de cellen hierin aankleurt, kan de uitslag ER of PR negatief worden afgegeven; indien geen normale lobjes aankleuren, dient de kleuring herhaald te worden, eventueel op een ander blokje.

Bron: Richtlijn Mammacarcinoom Pathologie Tab Literatuurbespreking

In de Richtlijn Mammacarcinoom staat nergens dat een tubulaire tumor een andere nabehandeling behoeft dan andere borstkankers. Zijn er andere verklaringen waarom je geen nabehandeling hoefde? Is er een Mammaprint gedaan en kwam daar Laag risico uit? Waren de okselklieren schoon? Hoe oud ben je?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor insania » vr 08 jun 2012, 10:58

Dank je wel voor je reactie Dees.

Ik ben 41 (40 bij diagnose) Tumor was 1,4 cm groot, poortwachter schoon. geen mamaprint gedaan (zou dat nu nog kunnen?)

Het geval wil dat een andere arts (proffessor in Belgie) mij met klem aanraadt wel tamoxifen te gaan slikken, juist om mijn leeftijd en het voorkomen in de familie
2x bk en 1x eierstokk bij zussen van mijn vader.
geen BRCA gevonden bij mij

Ik weet nu niet wat ik moet doen.

Gr Insania
insania

Berichtdoor Dees » vr 08 jun 2012, 11:44

Als het goed is, gaat komende week een oncoloog naar je vraag kijken....

Ondertussen probeer ik informatie bij elkaar te zoeken.

Ik wil je niet nodeloos ongerust maken, maar heel eerlijk, ik begrijp niet zo goed waarom je geen nabehandelingen hebt gehad. In de richtlijn staat dat je bij een ongunstig N0 chemotherapie én hormoontherapie geadviseerd krijgt, als je > 35 jaar, met een tumor tussen de 1,1-2 cm én graad 2. Daar val je precies in. Voor zover ik weet was dat in de vorige richtlijn niet anders (bovendien was de concept richtlijn al een tijd openbaar).

Zo staat het in de richtlijn Mammacarcinoom:
Afbeelding[/quote]

Bron: Richtlijn Mammacarcinoom

Ik vind het lastig om te zeggen hoe zinnig chemotherapie nu nog is, maar hormoontherapie kun je zeker overwegen. Ook kun je nu ook nog een Mammaprint laten doen, want tegenwoordig kan dat ook op tumorweefsel dat op paraffine bewaard is. Het merendeel van de zorgverzekeringen vergoeden een Mammaprint vanuit de aanvullende verzekering.

Ook gezien de borstkankers en eierstokkanker in je familie, zou ik toch eens om een second opinion vragen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor insania » ma 11 jun 2012, 09:23

Vandaag contact gehad met mijn NP.
Het blijkt dat mijn tumor graad 1 is en en een gevonden DCIS graad 2..
Volgens de richtlijnen klopt het dan dat ik geen hormoontherapie krijg,
Maar dat had de proffesor dan toch ook kunnen zien?
Hoe erg is een DCIS graad 2? waarom wordt dat terzijde gelegd?
Stopt Tamoxifen vooral de aanmaak van progesteron??
insania

Berichtdoor Dees » ma 11 jun 2012, 16:07

Op de één of andere manier ben ik toch benieuwd wat er nou echt in het PA-verslag staat en of de patholoog-anatoom helemaal goed zijn werk heeft gedaan (omdat het nu eenmaal mensenwerk is en er ook wel eens iets mis gaat).

Er kan ook een second opinion komen voor het PA-verslag. Dan heb je in elk geval meer duidelijkheid. Ik snap je onrust heel goed.

Je wilt toch niet dat het tóch misgaat en dat je dat jezelf gaat verwijten. Misschien krijg je meer rust als je weet wat het nou precies was. En wie weet is bespreken van hormonale therapie nog best een optie. Je ben tenslotte wél jong...
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Berichtdoor Team » ma 18 jun 2012, 17:27

We hebben op je vraag nog een antwoord van een oncoloog gekregen:
Je kunt zowel een oestrogeen receptor positieve tumor als een progresteron receptor positieve tumor hebben terwijl de andere receptor dan niet of nauwelijks meedoet. Dit worden beide hormoongevoleige tumoren genoemd.

Een tubulair carcinoom is meestal wel wat braver, maar de richtlijn geeft wel aan om vanaf tumoren van 1,1 cm gr2 hormoontherapie te geven bij oestrogeenreceptor en/of progresteronreceptor positiviteit. Afwijken hiervan kan altijd in goed overleg met patient en afwegen bijwerkingen en baten.
Team

Keer terug naar Juni 2012