okseltopklier besmet

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

okseltopklier besmet

Berichtdoor Jeanette » zo 06 mei 2012, 14:57

Is er een significant verschil tussen de okseltopklier of een lager gelegen klier? Bij mij was de okseltopklier besmet. De chirurg zei; "die hebben we liever schoon...." ik heb er nooit over door durven vragen.....
Jeanette

Re: okseltopklier besmet

Berichtdoor Team » zo 06 mei 2012, 19:40

Beste Jeanette, ik kan je niet direct een antwoord geven, maar ik kom er op terug.
Team

Berichtdoor Jeanette » ma 07 mei 2012, 11:51

Doe rustig aan hoor! Ik ben wél bestraald op 9 plaatsen. Terwijl bij 3 besmette klieren dat volgens mij niet standaard is. Dus dat geeft al wél iets aan :roll: Maar bij Oncoline (of vergis ik me nu in de naam?) kan je het niet aangeven.
Jeanette

Berichtdoor Wilmamazone » ma 07 mei 2012, 13:18

Jeanette schreef:Is er een significant verschil tussen de okseltopklier of een lager gelegen klier? Bij mij was de okseltopklier besmet. De chirurg zei; "die hebben we liever schoon...." ik heb er nooit over door durven vragen.....

De status van de okseltopklier moet bij een okselkliertoilet apart worden vermeld omdat die de overgang vormt van de oksel naar de rest van het lichaam. Als er in die klier borstkankercellen aangetroffen worden - al dan niet met kapseldoorbraak- is de kans groter dat er al sprake is van uitzaaiingen op afstand en daar wordt het behandelplan op aangepast.

Voor mij betekende dat in 2005 voor operatie een botscan en echografie van de buik/met name gericht op de lever.
Tijdens die botscan vond ik het jammer dat het beeldscherm erbij stuk was. Had ik eens eindelijk de kans om mijn eigen gerammelte (uitdrukking in familie voor geraamte) te kunnen bekijken.... :mrgreen:

Toen niets zichtbaars gevonden, maar ondanks amputatie toch voor alle zekerheid 25x bestraald -na de chemotherapie- op het hele rechter borstgebied t/m het sleutelbeen.
Wilmamazone

Berichtdoor Team » ma 07 mei 2012, 20:44

Jeanette, in de oude richtlijn Mammacarcinoom (2008)* stond dit zinnetje:
Radiotherapie wordt gegeven indien er 4 of meer okselkliermetastasen zijn, of bij metastasering met convoluut vorming, of bij metastasering in de mediale okseltopklier.

In de nieuwe richtlijn Mammacarcinoom (2012)** is dat zinnetje niet meer opgenomen. Blijkbaar is er geen bewijs meer dat een aangedane topokselklier een speciale behandeling nodig heeft. Het enige dat er in de richtlijn vermeld staat, is dat het verslag van de Patholoog informatie moet bevatten over de status van de topokselklier.

In Adjuvant Online*** (het Amerikaanse programma dat artsen wereldwijd gebruiken om de prognose van de patiënt te berekenen) kun je de informatie over de Okseltopklier niet kwijt. Het aantal positieve okselklieren beïnvloedt wel de prognose. Hoe meer er aangedaan zijn, hoe slechter de prognose.

Toch is een deel van de patiënten met een heleboel positieve okselklieren na 10 jaar nog in leven en zonder dat er een Relapse was (dat de kanker teruggekomen is lokaal of als uitzaaiing).

Er komt steeds meer informatie dat er blijkbaar nog iets anders speelt en dat is de aard van de tumor. Had je een tumor die sowieso niet de neiging had om uit te zaaien? Had je een tumor die gevoelig was voor chemo en/of hormoontherapie? Dat zijn aspecten waar we op dit moment nog geen informatie over hebben, maar die blijkbaar wel de cruciale rol spelen, misschien wel meer dan of je topokselklier aangedaan was of niet.

Prognoses blijven berekeningen op basis van grote groepen patiënten die een behandeling kregen die in het verleden de beste behandeling was. Het blijft moeilijk te zeggen wat dat uiteindelijk voor jou als patiënt betekent. Uiteindelijk is het een kwestie van pech hebben of mazzel en meer zinnigs valt er niet over te zeggen.

* Bron Richtlijn Mammacarcinoom 2008, pagina 117: http://www.cbo.nl/Downloads/328/rl_mamma_08.pdf
** Bron Richtlijn mammacarcinoom: http://www.oncoline.nl/index.php?pagina ... ijn_id=828
*** http://www.adjuvantonline.com
Team

Berichtdoor Wilmamazone » di 08 mei 2012, 07:03

Voor alle duidelijkheid wil ik nog vermelden dat bij mij de oksel NIET bestraald is. Dat was in 1e instantie wel de bedoeling, maar het behandelplan werd bijgesteld.

Het was in het begin al middels punctie duidelijk dat er klieren in de oksel aangetast waren, dus okselkliertoilet en borstbesparende ingreep (snijvlakken niet schoon, 10 dagen later alsnog amputatie). Er zijn bij mij 22 okselklieren weggehaald en de helft bleek niet schoon waaronder de okseltopklier. (Vreemd genoeg eerder niet te voelen/palbeerbaar en/of echt duidelijk op echo, dus dat was wel ff schrikken en niet alleen voor mij)

Normaal gesproken wordt er na een amputatie geen bestraling geadviseerd, maar pathologisch onderzoek van mijn borst wees uit dat er meer haardjes zaten dan mammografie en echo aantoonden. Er was o.a. ook sprake van lobulaire kanker bleek nu.
Om een lang verhaal kort te maken:
De behandelend radioloog legde het ong. zo uit: Ons team heeft nog eens goed naar uw dossier gekeken en gaan er van uit/vertrouwen er op dat het okselkliertoilet bij u voldoende resultaat heeft gehad. Daar zit o.i. het probleem niet meer en waarom dan die arm onnodig belasten i.v.m. met o.a. lymfoedeem. Bij u mogelijk nog wel een (toekomstig) probleem in het borstgebied en rond het sleutelbeen, dus beter om dat gebied toch ruim te bestralen. Ik kreeg mijn laatste chemo (6x FEC) in nov. 2005 en de laatste bestraling op 15 febr. 2006.
In dec. 2005 begonnen met anti-hormoonmedicatie -Tamoxifen/Nolvadex 2 jaar en 3 jaar Arimidex-, dus inmiddels klaar daarmee.

Mijn prognose was niet al te best, ong. 50/50, maar ik ben er nog steeds zonder een spoortje van relapse/recidive. Wel in 2007 alsnog lymfoedeem, maar dat is een ander verhaal.
Wilmamazone

Berichtdoor naomi » di 08 mei 2012, 11:52

Klopt idd Dees, mijn chirurg zei in 2008 al dat de topklier "achterhaald" was. Het zegt niet zoveel . Hij markeerde m ook niet meer. Wat jij zegt is dus achterhaalde info wilmamazone
How do you pick up the threads of an old life? How do you go on, when in your heart you begin to understand there is no going back? There are some things time cannot mend. Some hurts that go too deep that have taken hold.
naomi

Berichtdoor Team » di 08 mei 2012, 14:24

Maf he, hoe dat gaat met wetenschap... In 2005 was het nog heel belangrijk en inmiddels blijkt het lang niet zoveel te zeggen als ze toen gedacht hadden...
Team

Berichtdoor Jeanette » di 08 mei 2012, 15:38

Meiden hartstikke bedankt voor de antwoorden! Ik word hier toch weer wat rustiger van!

Dees; Ik bedoelde inderdaad adjuvant :roll:

Dan MOET het bij mij gewoon helemáál goed gaan Wilmamazone..... volledig toilet én bestraald tot vlak onder mijn oor en chemo én tamoxifen. Je snapt niet wáárom ik toch zo ongerust ben ;)
Jeanette

Berichtdoor Jeanette » di 08 mei 2012, 15:39

Mijn tumor had volgens mijn chirurg juist wél de neiging tot reizen, volgens mijn chirurg. Helaas was de mammaprint mislukt....
Jeanette

Volgende

Keer terug naar Mei 2012