Bestralingsschade - pijn in borst

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Re: Bestralingsschade - pijn in borst

Berichtdoor Dees » zo 20 mei 2012, 19:09

Shimaa, we zouden, denk ik, allemaal wel willen dat we konden zeggen: Neem dit of dat en dan is het klaar. Helaas is het helemaal niet simpel. Misschien kan je fysiotherapeut nog iets bereiken. Verkleefd bindweefsel heeft de neiging om weer korter te worden als het niet steeds opgerekt wordt. Misschien dat ze je op een pijnpoli ook beter kunnen onderzoeken en iets kunnen vinden dat écht je pijn vermindert.

Mbt reconstructie na bestraling. Er kan zowel lichaamseigen weefsel (=buik, bil, dijbeen) onder een bestraalde huid gezet worden, maar het plaatsen van een prothese is echt wel mogelijk. Er zijn altijd risico's en ik snap dat je die hoog inschat als je daarvan het bewijs in je omgeving gezien hebt. Misschien een second opinion aanvragen bij een andere plastisch chirurg en dan vragen of hoe groot dat risico eigenlijk is?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Michiel » ma 21 mei 2012, 21:14

Hallo Shimaa,

Ik ken je niet en ken ook niet je leefpatroon en levensstijl.
Soms heb je daar zelf ook weinig zicht op, is mijn ervaring; voor jezelf is je levenswijze gewoon en er is niet altijd een even duidelijk verband met je klachten.
Mijn advies is vaak om eens een periode (twee weken) een dagboekje bij te houden van je dagbesteding én de klachten die je hebt.
Wellicht is daarin een verband te zien, dat pas opvalt als je dat voor je ziet.
Dat dagboekje gaat over ál je activiteiten; hoeveel uur heb ik gewerkt, wat heb ik daarnaast gedaan (sporten, wandelen, computeren), gekookt afgewassen of eten afgehaald? Heb je goed geslapen, hoeveel uur? Enz.
Het stukje wat je op zaterdag 19 mei schreef, geeft mij de indruk dat je een actief leven hebt waarover je tussen de regels echter ook boos en cynisch bent, als ik je goed lees. Het leven heeft minder glans, ondanks alle activiteiten die je erin stopt... Misschien helpt het je ook om nog eens naar die keuzes te kijken; wat leveren die activiteiten je op? Of kosten ze je? Ik kan me voorstellen dat je een nieuw evenwicht moet zien te vinden in de dingen die je wilt ondernemen en de klachten die daardoor eventueel verergeren. Soms is iets het waard, soms zou je wellicht een andere keuze maken als je kunt inschatten wat de consequenties zijn. Sterkte.
Michiel van Soelen, huisarts
Wie is wie?
Michiel

Berichtdoor Shimaa » zo 27 mei 2012, 11:46

Ik heb in elk geval 1 verkeerde denk- en handelswijze van mijzelf ontdekt. Ik masseerde op eigen initiatief het bindweefsel onder mijn borst dagelijks. Mijn oedeemtherapeute masseert mijn rug (of maakt de boel daar los, ik weet niet hoe ik het noemen moet) waar geen verdikt bindweefsel zit. Van de week legde ze me uit dat masseren van verdikt bindweefsel veroorzaakt dat het bindweefsel nog meer gaat verdikken. "Help, ik ben nog niet stevig genoeg, ik moet meer aanmaken" zou het lichaam denken door mijn actie. Ze heeft me geleerd hoe ik onder mijn oksel richting rug met rustige bewegingen de huid langs de ribben kan losmaken. De pijn is aanmerkelijk minder nu.
Het idee van een notieboekje om te kijken of ik verband zie tussen wat ik doe en de pijn ga ik zeker uitvoeren. Ik heb eind juni een afspraak met een pc in het Slotervaart en zal haar vragen of ze cosmetisch wat kan doen aan die borst, en of er ook wat te doen is aan de pijn. Ik houd jullie op de hoogte, bedankt voor de reacties!
Shimaa

Vorige

Keer terug naar Mei 2012