Chemo bloedwaarde

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Bianca

Chemo bloedwaarde

Bericht door Bianca » di 10 sep 2019, 15:53

Hallo, ik heb vandaag mijn 2de Taxol erop zitten. Ik heb niets gekregen tegen allergische reacties trouwens ,ik had gelezen in de vorige maand dat sommige dat gekregen hadden. Gelukkig geen allergische reactie gekregen, dus daar ben ik goed vanaf gekomen. Wat mij opviel vandaag is dat er 2 mensen naar huis werden gestuurd ivm te lage bloedwaarden. Over welke waarden hebben ze het dan? Wat is de grens waarbij ze zeggen "het gaat niet door deze week"?

Waarover ik mij ook iedere keer verbaas is het feit dat ze eerst mijn poort aanprikken (bij mij komt er geen bloed uit) dan de cortisone alvast starten, daarna uit mijn arm een buisje bloed halen..en dan terug komen met de waarde. Stel dat deze te laag is dan hebben ze dus voor niets mijn poort aangeprikt (wat best even pijnlijk is) en zit er voor niets cortisone in mijn lichaam.

Graag hoor ik van jullie.
Liefs Bianca.

Dees
Beheerder

Re: Chemo bloedwaarde

Bericht door Dees » wo 11 sep 2019, 16:08

Hoi Bianca, ze kijken naar de witte bloedcellen (leucocyten), bloedplaatjes (plateles in het engels) en rode bloedcellen (erythrocyten). De witte bloedcellen hebben te maken met je afweersysteem. Bloedplaatjes hebben te maken met stolling. Rode bloedcellen zorgen ervoor dat er zuurstof naar je organen getransporteerd kan worden. In dit plaatje zie je hoe de verschillende witte en rode bloedcellen en plaatjes zich ontwikkelen: Afbeelding

Als het gehalte witte bloedcellen veel te laag is, kun je neutrofiele koorts krijgen en dat kan gevaarlijk zijn. Daarom moet je ook altijd bellen als je temperatuur boven de 38,5 is. Als je gehalte rode bloedcellen te laag is, dan kun je extreem moe zijn en ook dat kan gevaarlijk zijn. En te weinig plaatjes zorgen dat je bloedingen niet goed meer kunt stoppen. Ik weet de exacte afkappunten niet meer, maar ze kijken ook hoeveel bijna rijpe cellen er al zijn.

Je kunt een uitdraai vragen van de labuitslagen. Daar kun je het precies op zien.

Ik snap dat je de werkwijze niet zo handig vindt. Je kunt daar best vragen over stellen. Voordeel ten opzichte van mijn chemotijd is wel dat je maar één keer naar het ziekenhuis hoeft. Ik moest altijd een dag eerder bloed laten prikken en hoorde dan pas op mijn chemodag of ie doorging of niet.

Stel vooral vragen. Misschien veranderen ze het wel als het eigenlijk helemaal niet zo logisch is...
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Bianca

Bericht door Bianca » do 12 sep 2019, 09:00

Hoi Dees, bedankt voor je antwoord! Ik krijg mijn waarde altijd meteen in mijn therapie pas te zien.
Laatste waarde van afgelopen dinsdag waren:
Leukocyten: 5,4
HB: 10,6
Trombocyten: 295
En dit was gelukkig allemaal nog goed genoeg om de kuur door te laten gaan.

Mijn allereerste waarde voordat ik chemo kreeg was:
Leukocyten: 7,7
HB: 13,1
Trombocyten: 287

Zoals je kunt zien is mijn HB een heel stuk gezakt.
Ik vind al die cijfertjes reuze interessant :)

Ik zal ook eens vragen of het niet anders kan, al weet ik nu al dat ze niet blij zullen zijn met mijn vragen. Alles is "standaard" en "protocool" word er steeds gezegd als ik ergens vraagtekens bij zet.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » za 14 sep 2019, 20:30

Hoi Bianca, haha, ik volgde het ook altijd zeer geinteresseerd. Dat je Hb zakt, is wel normaal. Dat gaat zich wel herstellen na de kuren. Komt goed !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Plaats reactie

Terug naar “Stel je vraag HIER”