Herceptin waarom stopt het na een jaar

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Kitty

Herceptin waarom stopt het na een jaar

Bericht door Kitty » zo 28 jul 2019, 19:25

Dag Dees
Ik vroeg me af waarom ze na een jaar stoppen met herceptin, ik kan me voorstellen dat een onderhoudsspuitje in de zoveel tijd geen kwaad kan?
Omdat ik begreep dat Her2Neu borstkanker vaker terugkwam maar dat was voor Herceptin?

Verder vroeg ik me af of er een relatie is tussen borstkanker en gevoeligheid voor ontstekingen (zoals borstontsteking tijdens borstvoeding of op andere plekken in het lichaam.. blindedarm etc. Bij mij ontstak altijd alles wat kon onsteken bij wijze van spreken)

Groetjes Kitty

Elizabeth

Re: Herceptin waarom stopt het na een jaar

Bericht door Elizabeth » ma 29 jul 2019, 17:28

Dag Kitty, ik ben Dees niet, heb ook niet haar kennis. Waarschijnlijk zal ze de laatste info weten..
Wel weet ik dat op de site van Borstkanker vereniging Nederland deze info staat. Misschien heb je hier wat aan?
Hartelijke groet,
Elizabeth

‘Effectiviteit
Niet-uitgezaaide borstkanker: Als de tumorcellen HER2-positief zijn, vermindert een behandeling van een jaar met trastuzumab de kans op terugkeer van de tumor en uitzaaiingen met ongeveer de helft . Dat blijkt uit drie grote onderzoeken, waaraan wereldwijd duizenden vrouwen hebben meegewerkt. Sinds het gebruik van trastuzumab als (neo)adjuvante behandeling is de prognose van HER2-positieve borstkanker veel beter geworden. Onderzoek heeft laten zien dat langer dan een jaar behandelen geen verder voordeel geeft bij borstkanker dat niet uitgezaaid is’

Kitty

Bericht door Kitty » ma 29 jul 2019, 22:29

Dank je!!!
Mhhh met de helft vind ik dan nog tegenvallen omdat ik begreep dat het percentage terugkeer best groot was 20 procent?

Elizabeth

Bericht door Elizabeth » di 30 jul 2019, 09:04

Dag Kitty,

Toen ik deze vraag ook eens stelde aan Dees, gaf ze mij als antwoord dat het toch spectaculair is. Hiermee kwam Her2 Neu borstkanker op ongeveer gelijk ‘niveau’ als ‘gewone’ borstkanker. En ze vertelde me eerlijk dat eventuele terugkeer leek op ‘de blaffende’ hond ( nog in) het hok. En of ‘ie er ooit uitkwam.... De angst waar je mee om móet leren gaan.
Deze realiteit is het. De enige x gaat het beter als de andere x. Ik heb menig traan gelaten, ben mijn naïviteit voorbij. We moeten er mee leren dealen Kitty. Accepteren dat het risico er altijd zal zijn.
Maar: we leven nu. ‘Morgen’ is morgen pas ad beurt! Ik leef, ben. Ben dus weer ‘op pad’ gegaan.

Ik denk dat Dees nog wel zal reageren. Ze heeft het nu smoordruk met de foute berichtgevingen over het BRCA -2 op het nieuws ( zie caseofdees twitter)
Gróetjes! Elizabeth

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 30 jul 2019, 11:12

Elizabeth schreef:
di 30 jul 2019, 09:04
Ik denk dat Dees nog wel zal reageren. Ze heeft het nu smoordruk met de foute berichtgevingen over het BRCA -2 op het nieuws ( zie caseofdees twitter)
Ja echt.

Herceptin wordt een jaar gegeven omdat in studie gebleken is dat dat effectief is. Ze hebben ook korter onderzocht en ik meen me te herinneren dat dat behoorlijk in de buurt kwam van 'net zo goed' maar ik weet niet precies meer waarom dat vervolgens geen standaard behandeling is geworden.

Her2Neu-positieve borstkanker komt niet sneller terug. De overlevingskansen zijn tegenwoordig net zo goed als met hormoonreceptorpositieve borstkanker. Dat is een bijzonder resultaat, want van oudsher deden de Her2Neu+ het juist slechter. Een onderhoudsspuitje is niet onderzocht. Daar is niks over te zeggen.

Tja, hebben ontstekingen ermee te maken? Dat wéét ik niet. Ik weet wel dat op de laatste congressen er steeds gesproken wordt over warme en koude tumoren. Bij warme tumoren is het immuunsysteem van de patiënt betrokken. Die probeert die tumor op te ruimen. Bij koude tumoren is dat niet zo. Eén van de manieren om kanker te behandelen is door te kijken of koude tumoren in warme tumoren veranderd worden, zodat de eigen T-cellen (afweer) die kanker kunnen bestrijden.

Dus.... geen antwoord op je vraag, maar het zou best kunnen. Daarmee weet je nog niet of dat een voor- of nadeel is. Ps. Als je een reconstructie zou overwegen, zou ik niet voor siliconen kiezen.....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Kittty

Bericht door Kittty » di 30 jul 2019, 14:21

Dank je!!

Nee geen siliconen inderdaad. Het gaat dan om een verkleining van de gezonde borst om de boel weer gelijk te trekken.
En in de gezonde borst zaten wat kalkspatjes (onschuldig volgens chirurg) en nog een cyste en ik heb zoiest haal er maar zoveel mogelijk uit kan daar niks meer meer gebeurn :roll:

Gesloten

Terug naar “Juli 2019”