Anastrozol bijwerkingen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

alieba

Anastrozol bijwerkingen

Bericht door alieba » di 30 apr 2019, 14:17

Dag Dees
Misschien weet jij, of iemand van jouw team, iets over minder veel voorkomende bijwerkingen van anastrozol en langere termijn effecten van chemotherapie? Ik gebruik anastrozol, na twee jaar tamoxifen, nu bijna anderhalf jaar. Waar ik last van heb is behalve de gewrichten (bij opstaan alleen) ook mij onderbuik: het voelt alsof ik een doorlopende lichte blaasontsteking heb, maar dat is het niet (laten testen). Ik kan het niet echt plaatsen. In november is nog een ct-scan gedaan waar geen bijzonderheden op zijn gevonden.
En nog een rare: mij tong voelt vervelend aan, branderig. Wat ik erover kan vinden staat los van borstkankerbehandelingen, maar zou het neuropathie oid kunnen zijn? De ene dag heb ik er meer last van dan de andere en ‘s avonds altijd meer dan ‘s ochtends. Soms is het echt hinderlijk.

Fraz

Re: Anastrozol bijwerkingen

Bericht door Fraz » di 30 apr 2019, 21:39

Hoi,

Wat ik kan bedenken is dat oestrogeen zeer belangrijk is voor je slijmvliezen. Met Anastrazol heb je nog minder oestrogeen in je lichaam dan een vrouw na de overgang. Vandaar ook je krakende gewrichten. In je blaas en darmen zit ook slijmvlies en ook je mond is een en al slijmvlies. Ik zelf had ook veel last van mijn blaas en ook blaasontstekingen, maar ook droge ogen bijvoorbeeld.

Niet zoveel aan te doen dus behalve voor je blaas veel drinken.

Groetjes,

Fraz

alieba

Bericht door alieba » wo 01 mei 2019, 08:18

Dank je Fraz.
Zoiets zal het zijn inderdaad. Ik kijk het nog een poosje aan. Als het erger wordt, stop ik een paar weken met de pillen om het verschil te testen. Het blijft rotspul. Ik gebruik het adjuvant na IDC 1.6 cm met 1 besmette klier; diagnose mei 2015. Het ‘voordeel’ voor mij is 3%, dus helemaal stoppen kan ik ook voor mezelf rechtvaardigen.
Waar ik wel benieuwd naar ben is of deze mogelijke bijwerkingen vaker gemeld worden; je leest het meest over opvliegers en pijn in gewrichten omdat die het naarst zijn natuurlijk.

Fraz

Bericht door Fraz » wo 01 mei 2019, 11:12

Hoi alinea,

Een droge vagina wordt vaak wel vermeld als klacht en dat komt eigenlijk uit dezelfde categorie nl droge slijmvliezen. Eigenlijk krijg je alle klachten van een vrouw in/na de overgang alleen nog een tandje erger omdat vrouwen na de overgang nog oestrogeen krijgen door het omzetten van testosteron naar oestrogeen en Anastrazol juist dit stopt.

Lees hier bijvoorbeeld over overgangsklachten vanwege droge slijmvliezen. https://overgangsconsulente.com/de-over ... droogheid/ of https://overgangsconsulente.com/de-over ... jmvliezen/

Anastrazol is dus niet de enige oorzaak van de klachten maar sowieso geeft de overgang zelf al veel van die klachten. Tja valt er wat aan te doen ? Mijns inziens niet zoveel omdat probleem ligt bij te weinig/geen oestrogeen en bij hormoongevoelige borstkanker we dat juist niet mogen hebben. Het is dus vooral symptoom bestrijding ( glijmiddel bij droge vagina, kauwgom kauwen, oogdruppels, veel drinken voor je blaas etc.)

Groetjes,

Fraz

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 01 mei 2019, 13:16

Hoi Alieba, wat ellendig zeg. Het kan echt heel goed met dat dunne slijmvlies te maken hebben. Als we met lotgenoten onderling praten en mensen noemen klachten, die ze hebben, dan zijn er altijd een paar die dat ook hebben. Ik ben vrij breed bestraald en heb sinds een jaar, als ik gaap, soms een enorme kramp in mijn hals, dus geen nekkramp he, maar het stukje boven mijn sleutelbeen. Bleek een andere vrouw in de groep ook te hebben....

Je klachten klinken ook als een lichte verzakking. Bij mijn weten moet je dan trainen en spieroefeningen doen. Droge mond is ook heel herkenbaar. Ik poets niet meer met tandpasta, maar met olijfzeep. Beetje goor in het begin, maar mijn tanden worden er heel school van en ik heb geen droge mond meer.

Wat moeten we toch aanklooien he?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “April 2019”