Verkeerd voorgelicht?

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Suus2808

Verkeerd voorgelicht?

Bericht door Suus2808 » zo 23 sep 2018, 00:58

Sinds ruim een jaar ben ik in behandeling voor uitgezaaide borstkanker.
Vorig jaar juni kreeg ik mijn diagnose en daarbij ook de vraag of ik nog een kinderwens had. Ik was destijds 43 en had een dochter van 9 en een stabiele relatie met mijn huidige man, die uit zijn vorige huwelijk 3 kinderen heeft. Al in het begin van onze relatie was voor ons duidelijk dat 1 en 3, 4 is en dat dat voldoende was, zeker gezien de uitdaging die onze exen veroorzaakten (maar dat is een ander verhaal).
Daarop kreeg ik de mededeling dan gaan we je eierstokken verwijderen, want dat is een voorwaarde om de behandeling te kunnen starten. Ik ging door naar de gynaecoloog en aldaar werd een afwijking gevonden, die onschuldig kon zijn, maar er werd verwacht dat dit niet zo was en dan kon het een uitzaaiing zijn van de borstkanker of een nieuw proces.
Achteraf gezien bleek het een cyste met een vleesboompje te zijn buiten baarmoeder en eierstok tengevolge van endometriose (waar ik nooit last van heb fehad). Door deze endometriose waren er zo veel verklevingen dat men zich genoodzaakt zag om ook de baarmoeder en baarmoedermond te verwijderen tijdens de operatie. Hiervan werd ik na de operatie in kennis gesteld en er werd gevraagd of ik dit erg vond.
Echter nergens op enig punt in het proces heeft men mij en mijn man voorgelicht over een alternatieve behandeling. Zo kwam ik pas vlak voor mijn operatie per toeval er achter dat er ook medicatie bestaat om de werking van je eierstokken lam te leggen.
Ook heeft niemand ons ingelicht wat de gevolgen / bijwerkingen zijn van de overgang.
Niemand heeft aangegeven dat ik mijn baarmoeder kon verliezen en wat hiervan de gevolgen waren voor ons samen zijn.
Ik heb het gevoel dat ik geen juiste voorlichting noch een keuzemogelijkheid heb gekregen in mijn behandeling van borstkanker.
Natuurlijk wil ik er zo lang als mogelijk zijn voor mijn dochter, mijn man, zijn kinderen, onze familie en vrienden, maar was het zo fout geweest om middels injecties en antihornoontabletten met de behandeling te beginnen om dan eventueel op een later tijdstip indien nodig de eierstokken te verwijderen.
Nu zijn mijn man en ik 44. Hij heeft wel behoefte aan sex en mij ontbreekt het totaal aan libido (maar het samenzijn mis ik wel). Niet dat er niets meer gebeurt op de slaapkamer, maar de eerste aanzet moet altijd van hem komen. De spontaniteit is eruit en de frequentie ook. Verder kom ik (mede door ontbreken van mijn baarmoeder) niet meer klaar. Daarbij is het ook zo dat ik door mijn gebrek aan libido niet kan inschatten wanneer mijn man wel of niet in de mood is.
Dit trekt tol op onze relatie, waarin door mijn ziekte meerdere rollen verschoven zijn.
Hoewel er voor ons niets meer terug te draaien is, zou ik dit wel graag onder de aandacht willen brengen voor andere borstkanker patiënten en ook zorgverzekeraars omdat een sexoloog niet vergoed wordt en relatietherapie ook niet.

Dees
Beheerder

Re: Verkeerd voorgelicht?

Bericht door Dees » zo 23 sep 2018, 19:59

Hoi Suus, wat ontzettend naar dat je terugkijkt op een proces, waarbij je het gevoel hebt dat je geen keuzes hebt gehad. Zoals ik het meelees, waren de complicaties bij de eierstokverwijdering echt onverwachts. Dat is heel ellendig. Ik snap wel dat ze met jouw 43 jaar voor eierstokverwijdering gekozen hebben in plaats van injecties. Dat scheelt toch elke maand injecties. Zonder platgelegde eierstokken kon je geen aromataseremmer krijgen. De klachten die je nu hebt van de overgang, had je met de injecties ook gehad. Misschien wel meer klachten, omdat je dan meer schommelingen hebt.

Voor seks en (borst)kanker is de afgelopen jaren veel aandacht geweest, maar inderdaad, iedereen die er zelf mee te maken krijgt, heeft het gevoel dat het nooit eerder besproken is.

Ik denk dat jouw man en jij met samen praten en ontdekken nog best wat van jullie seksleven kunnen herstellen. Misschien is de spontaniteit eraf, maar je kunt ook afspraken maken, zodat je weet wanneer jullie er allebei aan gaan werken. Wellicht creeert dat duidelijkheid voor jullie allebei.

Op deze site vind je nadere informatie en ook oefeningen: https://www.seksualiteit.nl/seks-jouw-l ... ksualiteit

Deze oefeningen kunnen helpen: https://www.seksualiteit.nl/zin-lust/oe ... noverzicht

Dit vind ik een leuke oefening: https://www.seksualiteit.nl/zin-lust/oe ... node%2F322

Van seks zeggen ze: If you don't use it, you lose it. Dus werk aan je seksleven en accepteer dat het niet meer zoals het was, maar dat alles wat je terugkrijgt mooi meegenomen is

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Linie

Re: Verkeerd voorgelicht?

Bericht door Linie » di 25 sep 2018, 22:18

Hallo Suus, ik wil je graag een positief berichtje geven; ook zonder baarmoeder kun je klaarkomen. Geef het een beetje tijd maar probeer gewoon te genieten en te denken; dit laat ik me niet ook nog afpakken. Dat werkte bij ons, en ook dit feitje hielp:
Het duurt allemaal wat langer maar het zit er echt nog. Groetjes, Linie.

Gesloten

Terug naar “September 2018”