Prothese voor of achter borstspier

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Grietje

Prothese voor of achter borstspier

Bericht door Grietje » di 18 sep 2018, 13:30

Dag,
Binnenkort krijg ik een borstamputatie en ben mij aan het informeren naar reconstructie methodes. Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar directe reconstructie. Ik heb begrepen dat de prothese meestal achter de borstspier geplaatst wordt, maar dat het ook mogelijk is om deze voor de borstspier te plaatsen. Voor de borstspier lijkt mij erg prettig, omdat de borstspier dan niet losgesneden wordt en het herstel sneller gaat. Helaas kan ik hierover niet zo veel informatie vinden. Weet iemand hier iets meer over?
Groetjes, Grietje

Dees
Beheerder

Re: Prothese voor of achter borstspier

Bericht door Dees » di 18 sep 2018, 15:13

Hoi Grietje, spannend he. Ik weet niet alles over protheses, maar ik meen me te herinneren dat alleen cup A of B achter de borstspier geplaatst kan worden. In de eerste tijd is dat best pijnlijk want die spier moet opgerekt worden. Als de prothese ervoor geplaatst wordt, zal er toch een pocket gemaakt moeten worden. Dat kan bijvoorbeeld met Strattice of door een expander te plaatsen en de borstspier op te rekken. Vroeger werd het ook wel met een rugspier gedaan maar dat gebeurt steeds minder.

Word je nog bestraald? Realiseer je dan dat de kans op mislukken circa 30% is? Dat is gemiddeld. Sommige mensen (bv bij overgewicht en roken) lopen grotere risico's.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Grietje

Bericht door Grietje » wo 19 sep 2018, 11:07

Dag Dees,
Dank je wel voor je antwoord.
Op dit moment heb ik begrepen dat ik niet bestraald hoef te worden (okselklier bij eerste punctie onrustige cellen, bij tweede punctie schoon), maar zeker weten doe ik dat pas na de operatie natuurlijk.
Begrijp ik nu dat je adviseert om even te wachten met een reconstructie i.v.m. met eventuele bestraling?

Mijn vraag kwam voort uit het feit dat ik ook fibromyalgie heb en vermoed dat ik erg last ga krijgen van de borstspier als die losgesneden wordt en daarachter een prothese geplaatst gaat worden.

Groetjes, Margreet

sandra64benik

Bericht door sandra64benik » vr 21 sep 2018, 14:22

Hoi, toen ik mij indertijd oriënteerde werd me verteld dat protheses die voor de borstspier geplaatst worden duidelijk zichtbaar zijn, omdat ze dan vrijwel meteen onder de huid zitten. Je ziet dan echt de randen zitten. Ik zou dat zeker nog even navragen.

Gesloten

Terug naar “September 2018”