Mammografie

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Joppe

Mammografie

Bericht door Joppe » di 03 apr 2018, 20:19

Het is bijna een jaar geleden dat ik borstsparend ben geopereerd. Daarna bestraald en nu nog hormoontherapie. Destijds was de tumor (ruim 1 cm) niet te zien op de mammografie, ook al was inmiddels bekend waar deze zat ( had zelf een knobbeltje gevoeld, en op de echo inderdaad duidelijk zichtbaar) Vgl de chirurg was er niets te zien op de mammo omdat het klierweefsel veel te dicht was, en is er een mri gedaan.
Bij de aankomende 1e controle na een jaar, wordt standaard een mammografie gemaakt, en daar wrikt bij mij de schoen.. Hoe zinvol is dat als er toch niet met zekerheid gezegd kan worden of er wel of niets iets zit wat er niet hoort. Ik twijfel aan het nut, en het pletten van je aangedane borst ( met de vorige keer daarin ook nog een tumor) vind ik een heel naar idee.
Maar vgl de mammacare verpleegkundige is eerst een mammografie protocol, en evt wordt daarna een echo gedaan. Ik denk erover om geen mammografie te laten maken, dan maar helemaal geen diagnostiek.
Of ben ik nu heel dom bezig?

joze

Re: Mammografie

Bericht door joze » wo 04 apr 2018, 10:40

Hoi

Bij mij is in november 2017 bij het bevolkingsonderzoek iets gezien in mijn linker borst.
Het was heel moelijk te zien en niet voelbaar.
Doorverwezen naar het ziekenhuis .Van allerlei onderzoeken punctie,s en mri scan gehad.
Uiteindelijk bleek het dus borstkanker (hormoongevoelig) te zijn en heb ik ook een borstbesparende operatie gehad met een erna 16 bestralingen.
Ikzelf en alle artsen voelden niks dus achteraf gezien ben ik blij dat ik in de bus geweest ben .De chirurg zei dat ze het niet over 2 jaar had willen zien want dan was ik er niet zo vanaf gekomen als nu.
Ik moet nu in november 2018 ook terug maar ik kies toch om wel te gaan ..zeker omdat ik en niemand ook maar iets voelde geen knobbeltje niks..op de foto,s was het een donkere vlek ....

Grt Joze.

Kitty

Bericht door Kitty » wo 04 apr 2018, 11:12

Ik zou flink onderhandelen dat je naast de mamo ook echt steeds een echo krijgt! Kan me voorstellen dat je het spannend vindt.

Joppe

Bericht door Joppe » wo 04 apr 2018, 12:31

Ik begrijp heel goed dat er soms zaken met de mammografie ontdekt worden, maar bij mij was dat dus juist niet het geval. De tumor moet in januari bij het bevolkingsonderzoek er ook al hebben gezeten, maar is niet gezien, logisch, want toen we wisten dat ie er zat, en waar, was t ook niet te zien. En dat is nu huis de reden waarom ik in mijn geval het nut van de mammo niet zo zie. Ik ga dus aandringen op sowieso een echo, want met alleen een mammo ben ik niet ‘ gerustgesteld’ ( niet dat ik nu ongerust ben )

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 04 apr 2018, 12:39

Hoi Joppe, ik snap je. Ik zou behalve mammo ook een MRI vragen, juist omdat je dicht klierweefsel hebt.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “April 2018”