Wat voor gevolgen van bestraling kan ik verwachten? vervolg

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Monalisa

Wat voor gevolgen van bestraling kan ik verwachten? vervolg

Bericht door Monalisa » zo 01 apr 2018, 15:27

Omdat mijn vorige onderwerp van 26 maart gesloten is, hier het vervolg.
Mijn verhaal was: "Ik ben kortgeleden borstsparend geopereerd en nu herstellende. Over een week of wat zullen de bestralingen beginnen en ik ben me nu dus aan het oriënteren en voorbereiden. Ik heb al heel wat online rondgelezen over diverse ervaringen en lijsten doorgenomen met bijwerkingen en gevolgen van bestraling. Wat me opvalt is dat de bijwerkingen dan weer als relatief gering worden beschreven, met maar hele kleine kansen op ernstige problemen zoals blijvende pijn en schade, dan weer lees je veel zwaardere prognoses en verhalen. Mijn arts houdt zich een beetje op de vlakte als ik ernaar vraag en misschien is dat wel begrijpelijk. Het zal per persoon vast enorm verschillen. Toch ben ik benieuwd naar de ervaringen van de dames hier. Hoe hebben jullie de bestralingen ervaren? Was het een erg zware periode voor je. En hoe erg waren de gevolgen/bijwerkingen op korte en lange termijn?"

Monalisa

Re: Wat voor gevolgen van bestraling kan ik verwachten? verv

Bericht door Monalisa » zo 01 apr 2018, 15:30

Bericht door Kitty » za 31 maart 2018, 15:33

"Bij mij zei de arts dat de dcis soms centimeters van elkaar zit nog een celletje dus dan willen ze zekere voor het onzekere. Ik was ook heel bang voorbrestschade.... Donderdag de laatste bestraling gehad nummer 21 en het is mij meegevallen op wat steken en beetje goed te doen pijn na in mijn tepel. Verder geen rode of kapotte huid en nog geen andere rare rest dingen. Het zit er nu op en ben toch blij dat ik het heb gedaan. O ja die 20 nog even gevraagd dat is idd iets nieuws in het AVL doen ze nog 21 omdat ze nog iets meer onderzoek willen. Sterkte met kiezen. Hoe is het met je borst en litteken is het al wat rustiger??"

Dank je wel. Fijn dat het bij jou is meegevallen. En in elk geval op korte termijn geen nare bijwerkingen. Blij voor je dat het erop zit! Het litteken is sinds gisteren echt niet meer pijnlijk en ik kan me nu weer vrijer bewegen. Er zit nog wel wat vocht in de wond merk ik.
Laatst gewijzigd door Monalisa op zo 01 apr 2018, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Monalisa

Bericht door Monalisa » zo 01 apr 2018, 15:33

Bericht door Dees » za 31 maart 2018, 16:52
"Voorstadium is inderdaad DCIS. Ik weet ook niet waarom dat dan een reden is om te bestralen.
Overigens is er nog een alternatief en dat is alsnog kiezen voor een amputatie, eventueel met een reconstructie. Dan wordt er meestal niet bestraald.
Take care"

Misschien betekent het dat als er 1 DCIS is, het waarschijnlijk is dat er zich meer bevinden, elders in de borst? Maar dit is maar gissen voor mij als niet medicus. Ik heb een lijst met vragen voor de radioloog die langzaam langer wordt..
Alsnog een amputatie vind ik toch ook weer een paardemiddel. Maar ik snap je punt.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 01 apr 2018, 19:09

Monalisa schreef:Toch ben ik benieuwd naar de ervaringen van de dames hier. Hoe hebben jullie de bestralingen ervaren? Was het een erg zware periode voor je. En hoe erg waren de gevolgen/bijwerkingen op korte en lange termijn?"
Ik werd bestraald, nadat ik chemo heb gehad en na amputatie. De bestraling zelf vond ik niet zwaar. Ik reed elke dag zelf even op en neer (7 km heen, 7 km terug). Ik ben 25 keer bestraald in een groot gebied en op mijn oksel. Een paar weken na de laatste chemo ging het plekje op mijn sleutelbeen stuk. Dat is altijd een dun plekje gebleven.

De late effecten had ik al beschreven. Nu, 11 jaar na diagnose, is dat waar ik het meeste last van heb, maar goed.... ik had een grote tumor en ik leef nog, dus wie ben ik om erover te klagen?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Fraz01

Bericht door Fraz01 » zo 01 apr 2018, 20:28

Ik ben beide keren 16 keer bestraald incl oksels. Korte termijn weinig bijwerkingen, wat rode huid, wat moe ( maar kan ook van het hele gedoe komen) Ben zelf elke dag ernaar toe gegaan. Lange termijn vooral spierkrampen, pijnlijke ribben, verklevingen, verkleuringen , soms wat oedeem

Maar bij mij was de prognose ook beide keren niet goed en ik ben er ook nog steeds ( 6 en 3 jaar na dato) dus tja ook ik klaag niet.

Fraz01

Bericht door Fraz01 » zo 01 apr 2018, 20:28

Ik ben beide keren 16 keer bestraald incl oksels. Korte termijn weinig bijwerkingen, wat rode huid, wat moe ( maar kan ook van het hele gedoe komen) Ben zelf elke dag ernaar toe gegaan. Lange termijn vooral spierkrampen, pijnlijke ribben, verklevingen, verkleuringen , soms wat oedeem

Maar bij mij was de prognose ook beide keren niet goed en ik ben er ook nog steeds ( 6 en 3 jaar na dato) dus tja ook ik klaag niet.

Monalisa

Bericht door Monalisa » di 03 apr 2018, 10:21

Dat begrijp ik, dat het veel erger had kunnen aflopen en dat je de bijwerkingen accepteert, hoe vervelend ook. Evengoed blijft het voor mij vooralsnog een dilemma. Ook omdat mijn tumor op zich een relatief gunstige prognose en eigenschappen heeft. Ik denk dat ik nog eens ga praten met mijn oncoloog om alles op een rijtje te zetten voor ik definitief beslis.

joze

Bericht door joze » wo 04 apr 2018, 10:59

Hoi
Ik ben begin januarie begonnen met bestralen 16 keer...met breath hold techniek...linker borst.
Inhouden van adem om hart te sparen tijdens bestraling.
Ik maakte me druk hierover maar het is me allemaal reuze meegevallen...eigenlijk alles wel de operatie en het bestralen .
Het enige wat ik niet prettig vond is dat het een behoorlijke inbreuk op je privacy is ...16 dagen uitgezonderd de weekenden naar de kliniek en terug.Voor mij als het snel ging 2uurtjes met heen en terugreis en bestralen..
Wat wel super is is het regelen van vervoer je wordt mooi op tijd gehaald (ziekenvervoer).
Mij is uitgelegd dat het bestralen is voor als er in de borst toch nog kanker zou zitten, die op de mri niet te zien is...deze door de bestraling vernietigd wordt..de kankercellen herstellen namelijk niet na bestraling niet maar de goede cellen wel.
Dit maakte voor mij de keuze makkelijker en wat ik in de toekomst voor gevolgen van de betraling krijg...zeker omdat het de linkerkant was..dat zie ik dan wel weer.

grt Joze.

Kitty

Bericht door Kitty » wo 04 apr 2018, 11:17

Mona Lisa het gaat er niet om of er een goede prognose of gunstige tumor is , dat is heel fijn en zegt dat er minder risico is op uitzaaiingen op afstand. Bestralen gaat echt over een lokaal redicief, dus weer borstkanker in dezelfde borst omdat er toch nog een celletje zat. Als dat gebeurt kun je wel natuurlijk weer opnieuw behandeld worden. Lastig he. Ik vond het ook heel moeilijk om te kiezen.

Monalisa

Bericht door Monalisa » wo 04 apr 2018, 12:19

joze schreef:Hoi
Ik ben begin januarie begonnen met bestralen 16 keer...met breath hold techniek...linker borst.
Inhouden van adem om hart te sparen tijdens bestraling.
Ik maakte me druk hierover maar het is me allemaal reuze meegevallen...eigenlijk alles wel de operatie en het bestralen .
Het enige wat ik niet prettig vond is dat het een behoorlijke inbreuk op je privacy is ...16 dagen uitgezonderd de weekenden naar de kliniek en terug.Voor mij als het snel ging 2uurtjes met heen en terugreis en bestralen..
Wat wel super is is het regelen van vervoer je wordt mooi op tijd gehaald (ziekenvervoer).
Mij is uitgelegd dat het bestralen is voor als er in de borst toch nog kanker zou zitten, die op de mri niet te zien is...deze door de bestraling vernietigd wordt..de kankercellen herstellen namelijk niet na bestraling niet maar de goede cellen wel.
Dit maakte voor mij de keuze makkelijker en wat ik in de toekomst voor gevolgen van de betraling krijg...zeker omdat het de linkerkant was..dat zie ik dan wel weer.

grt Joze.
Fijn om te lezen dat het bestralen jou is meegevallen. Even praktisch, je spreekt over ziekenvervoer. Ik wist niet dat dat een mogelijkheid is. Ik dacht met de bus te gaan (is wel te doen op zich). Zijn er bij jou speciale omstandigheden of kan iedereen dit aanvragen?

Gesloten

Terug naar “April 2018”