Wat voor gevolgen van bestraling kan ik nu echt verwachten?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Re: Wat voor gevolgen van bestraling kan ik nu echt verwacht

Berichtdoor Monalisa » di 27 maart 2018, 21:15

Ik ga dat zeker vragen, waarom niet 16 maar 20 (ze zijn sinds kort van 21 naar 20 overgegaan werd me verteld)
Monalisa

Berichtdoor Dees » do 29 maart 2018, 12:37

Kitty schreef:Mmhh.. dan doen ze 21 bestralingen plus boost omdat je nog geen 50 bent volgens mij is dat de enige reden. Dat zou ik nog eens goed vragen waarom niet 16 keer ipv 21.

Ja, dat is dan zo kortzichtig.....

Weet je iets over de kenmerken van de tumor? Krijg je nog chemo en/of hormoontherapie? Die verkleinen nl de kans op uitzaaiingen op afstand, maar ook de kans dat de borstkanker ter plekke terug komt.

Vragen die je altijd kunt stellen en je hebt ook gewoon recht op antwoorden en keuze.
- Vergroot het bestralen de overlevingskansen? (voor zover ik weet is dat namelijk niet zo)
- Verkleint het bestralen de kans dat borstkanker lokaal terug komt (dat is ongetwijfeld zo). Hoeveel patiënten moeten er dan behandeld worden om bij één iemand te voorkomen dat er danwel borstkanker in de borst terugkomt? (50% vermindering zegt niet zoveel. Als je een miljoen mensen moet bestralen zodat niet 2 maar 1 iemand een lokaal recidief krijgt, dan is dat ook een vermindering van 50%, maar.... daarvoor moeten dan wel een miljoen mensen bestraald worden en lopen een miljoen mensen het risico op schade).
- Stel, we doen dat bestralen niet en borstkanker komt terug, wat dan? Kan ik dan toch nog gewoon behandeld worden met de kans te genezen? Kan ik dan alsnog bestraald worden
- Hoe groot is de kans dat mijn ik lymfoedeem ontwikkel, een tweede vorm van kanker of andere restschade ten gevolge van de bestraling?

Take care?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Monalisa » za 31 maart 2018, 11:47

Ik heb hormoontherapie, Tamoxifen, al vanaf het begin van de behandeling. Hierdoor was de tumor gekrompen. Ik zal nog vele jaren de Tamoxifen slikken begreep ik. Geen chemo omdat mammaprint laag risico aangaf.
Kenmerken waren (voor zo ver ik weet) IDC graad 2, van rond de 2,5 cm (of iets meer), 100% gevoelig voor oestrogeen en progesteron, her/neu negatief, niet lymfovasculair invasief groeiend, schone okselklieren bij echo, ook poortwachtersklier na operatie schoon.

Gisteren heb ik met de internist gebeld. Er was al in het biopt vorig jaar ook een voorstadium aangetroffen. Dat is voor de artsen een extra reden om toch te bestralen begreep ik.
Nog steeds begrijp ik niet helemaal wat het betekent als bij een IDC ook voorstadium (is dat dan een DCI?) wordt gevonden. Het zat dus in het tumorgebied zelf en is tijdens de operatie geheel verwijderd. Verwijdred of niet, dit zegt blijkbaar iets over de kansen op een locaal recidief? Misschien is dat dan ook een reden dat men een boost wil doen bij bestralingen.

Dank voor de lijst met vragen. Ik wil een deel hiervan nog een keer met de bestralingsarts bespreken. Vooral de restschade op langere termijn bezorgt me kopzorgen. Maar een recidief wil ik ook niet. Het blijft een bijna onmogelijke keuze.
Monalisa

Berichtdoor Kitty » za 31 maart 2018, 15:33

Bij mij zei de arts dat de dcis soms centimeters van elkaar zit nog een celletje dus dan willen ze zekere voor het onzekere. Ik was ook heel bang voorbrestschade.... Donderdag de laatste bestraling gehad nummer 21 en het is mij meegevallen op wat steken en beetje goed te doen pijn na in mijn tepel. Verder geen rode of kapotte huid en nog geen andere rare rest dingen. Het zit er nu op en ben toch blij dat ik het heb gedaan. O ja die 20 nog even gevraagd dat is idd iets nieuws in het AVL doen ze nog 21 omdat ze nog iets meer onderzoek willen. Sterkte met kiezen. Hoe is het met je borst en litteken is het al wat rustiger??
Kitty

Berichtdoor Dees » za 31 maart 2018, 16:52

Voorstadium is inderdaad DCIS. Ik weet ook niet waarom dat dan een reden is om te bestralen.

Overigens is er nog een alternatief en dat is alsnog kiezen voor een amputatie, eventueel met een reconstructie. Dan wordt er meestal niet bestraald.

Take care
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Vorige

Keer terug naar Maart 2018