Periode tussen chemo en operatie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

P. Langezaal

Periode tussen chemo en operatie

Bericht door P. Langezaal » vr 23 feb 2018, 12:19

Heb een vraag over de maximale periode dus laatste chemo en operatie. Ik heb 4 januari mijn 1e AC en mijn 5e chemo gehad ben op 8 januari met spoed opgenomen omdat ik een herseninfarct bleek te hebben. De chemo's zijn ze mee gestopt moest er nog 3 en nou is mijn operatie pas ingepland op 19 maart zit dus een behoorlijke tijd tussen ben wel begonnen met de Tamoxifen en de Herceptine. Mijn operatie wordt een totale amputatie met tevens verwijderen alle okselklieren

Dees
Beheerder

Re: Periode tussen chemo en operatie

Bericht door Dees » vr 23 feb 2018, 19:08

Beste P. Langezaal,
Wat ongelooflijk naar zeg dat u een herseninfarct hebt gehad. De tijd tussen de laatste chemo en operatie is meestal 4 à 6 weken, maar ik kan me voorstellen dat het feit dat u een infarct hebt gekregen op dit moment de belangrijkste reden is om die operatie nog even op zich te laten wachten. Een operatie op zich geeft namelijk altijd ook weer risico's. Hebben uw artsen u verteld waarom u 'pas' op 18 maart geopereerd wordt?

Heel veel sterkte !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

P. Langezaal

Bericht door P. Langezaal » vr 23 feb 2018, 19:21

Ik begreep dat er pas plek is op 19 maart moet een dinsdag weer terug naar de chirurg en ga het hier ook zeker over hebben vindt dat er nl nogal heel veel tijd zit tussen de laatste chemo en de operatie wil tevens nog een keer een pet scan heb nl totaal geen vertrouwen meer in mijn lichaam. Hoeveel risico loop ik nu er zoveel tijd tussen zit???

Kitty

Bericht door Kitty » za 24 feb 2018, 15:22

Hoi! Het ligt een beetje aan de kenmerken van je tumor, hoe groot hij was denken ze dat het in je klieren zit etc. Ik denk dat ze inderdaad ook kijken dat je genoeg hersteld bent met opereren, das ook best een goede keus. Mijn ervaring inmiddels na meer dan een half jaar ziekenhuis is dat ze echt wel goed nadenken en risico's afwegen, ze doen niet zomaar iets omdat er geen plek is . (toch? ) Voor je het weet is het 19 maart, gebruik de tijd om te herstellen... Je hebt nu 2 middelen die door je hele lichaam (herceptin en hormoontherapie) gaan dus de eventuele uitzaaiingen op afstand (waar we niet vanuit gaan) worden nu al aangepakt. Die borst kan dan best even wachten. Sterker nog dan kun je straks na de operatie ook goed zien of 1 van deze therapieën gewerkt hebben (of de tumor kleiner is geworden) dat is een voordeel.
Wat een pech en schrik zeg! Ik snap dat het vertrouwen even weg is maar ons lichaam kan zoveel.
Bij mij is door de herceptin alles verdwenen, tumor, en voorstadium. Ik weet nog goed dat de chirurg tegen mij zei: IN onze behandelaanpak nemen we 0 risico. Dat doen ze niet. Vond ik toen wel apart en geruststellend. De uitkomst weet je nooit natuurlijk. Veel sterkte!

P. Langezaal

Bericht door P. Langezaal » za 24 feb 2018, 15:54

Mijn tumor heeft de grote van 10 cm is zowel eitwit als hormoongevoelig, okselklieren waren niet schoon dus ook die worden tijdens de operatie verwijderd.

Kitty

Bericht door Kitty » zo 25 feb 2018, 12:52

Ok... veel succes dinsdag, ze zullen de vraag vast goed kunnen beantwoorden.
In de tussentijd kun je de tijd gebruiken om zo sterk mogelijk te worden voor de operatie. Ik weet nog dat professor Rutgers tegen mij zei: na 1 keer chemo stoppen de cellen met delen. Dus dat heb je in ieder geval ook al gehad, en de immuuntherapie en hormoontherapie werken ook door het hele lichaam en kunnen de tumor doen slinken. Verder ..zou ik de tijd tussen nu en de operatie gebruiken om mijn lichaam zo sterk mogelijk te maken. Conditie weer een beetje opbouwen door wandelen, goede voeding nemen, en de allerlastigste: stress proberen te vermijden en zoveel mogelijk te ontspannen, dan geneest het lichaam het beste. Als je dat niet goed zelf lukt wat ik me heel goed kan voorstellen zoek er hulp bij er zijn technieken voor. Al deze dingen hebben een positieve invloed op je lichaam.Je kan eventueel vragen of ze bloed willen prikken in ziekenhuis om te kijken hoe het gesteld is met je waarden, misschien heb je wat meer ijzer nodig of andere zaken. Ik kan me goed voorstellen dat je het vertrouwen in je lichaam kwijt bent. Aan de andere kant. Het lichaam is gewoon een beetje een krakkemikkig systeem (en tegelijkertijd werkt het ingenieus! ) Maar op een gegeven moment komen er mankementen aan. Dat zie je bij mensen maar ook bij dieren. Zo werkt het gewoon. Maar je bent in goede handen, borstkanker is goed te genezen en ook al is je prognose misschien spannend, ik ken veel mensen die met zo'n prognose nu gewoon gezond verder leven na behandeling. Dus heel veel succes!! Je kunt zelf nu al aan de slag om je lijf zo goed mogelijk op de rit te krijgen. Wat dat betreft is er dan ook geen sprake meer van 'wachten' maar van de tijd zo goed mogelijk gebruiken.

P. Langezaal

Bericht door P. Langezaal » di 27 feb 2018, 14:44

donderdag pet-scan chirurg begrijpt mijn ongerustheid vrijdag krijg ik de uitslag hoop op goed nieuws weet niet of ik nog meer slecht nieuws kan handelen

Gesloten

Terug naar “Februari 2018”