verschil adjuvant en predict.nhs

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Karine

verschil adjuvant en predict.nhs

Bericht door Karine » wo 21 feb 2018, 18:01

Hallo,

Ik ben Karine, 46 jaar oud en heb begin november de diagnose borstkanker gekregen en inmiddels 4 ac-kuren en de 1e taxol kuur achter de rug. Nu is vorige week bij de arts adjuvant ingevuld en heb ik zelf predict.nhs ingevuld. Ik krijg echter een ander resultaat, ik vraag me af wat het verschil is tussen de beide sites. Kan natuurlijk ook heel goed dat ik zelf iets verkeerd doe. (Gegevens van mijn tumor zijn 3,1 cm, graad 2, invasief ductaal), ER positief 90%, PR negatief, HER2-neu negatief)

Dees
Beheerder

Re: verschil adjuvant en predict.nhs

Bericht door Dees » wo 21 feb 2018, 20:59

Hoi Karine, het zijn zeker verschillende programma's. Zelf kan ik niet meer bij AdjuvantOnline. Ik weet niet welke versie je arts gebruikt en hoe hij eraan komt. Adjuvant Online is gebaseerd op de Amerikaanse Kankerregistratie. Er kunnen natuurlijk allerlei redenen zijn waarom Amerikaanse patiënten net een andere prognose hebben dan de Britse patiënten.

Predict Plus bekijkt alleen 'in leven na 5 en na 10 jaar'. Bij Adjuvant Online had je ook 'in leven na 10 jaar', maar ook 'recurrence' oftewel terugkeer van de ziekte en dat betekende 1) uitzaaiingen op afstand én 2) borstkanker in de gezonde borst én 3) lokaal recidief of een nieuwe tumor in de eerder geopereerde borst.

Bij PredictPlus kun je het exacte aantal positieve klieren kwijt en bij Adjuvant Online kon dat alleen in drie categorieën. Idem voor de grootte van de tumor. Bij Predict Plus kun je Her2Neu+ kwijt en dat kon bij Adjuvant Online niet. Bij Predict Plus kun je Ki67 kwijt en bij Adjuvant Online kon dat niet.

In PredictPlus kun je kwijt of de borstkanker gevonden is met screening zonder dat je zelf iets voelde (screendetected) of niet. Bevolkingsonderzoeken vinden doorgaans de gunstigere tumoren. Dat kon je in Adjuvant Online ook niet kwijt.

Het is gewoon een beslishulp. Een aantal aspecten kun je in beide systemen niet kwijt, bijvoorbeeld angio-invasie en lymfe-invasie. Er zijn ook allerlei subsoorten (lobulair, ductaal, Paget, inflammatoire borstkanker etc etc etc) en dat kun je ook niet kwijt in dat systeem.

Een prognose is echt niks meer en niks minder dan een vergelijking met vrouwen die een paar punten met je gemeen hadden.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 21 feb 2018, 21:02

Als ik invul dat je schone okselklieren had, krijg ik dit uit Predict Plus:
Five year survival
94 out of 100 women are alive at 5 years with no adjuvant therapy after surgery
An extra 2 out of 100 women treated are alive because of hormone therapy
An extra 3 out of 100 women treated are alive because of hormone therapy & chemotherapy
Ten year survival
84 out of 100 women are alive at 10 years with no adjuvant therapy after surgery
An extra 4 out of 100 women treated are alive because of hormone therapy
An extra 7 out of 100 women treated are alive because of hormone therapy & chemotherapy
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

alieba

Bericht door alieba » wo 21 feb 2018, 22:07

Dag Karine en Dees.
Misschien is dit nog een optie nu adjuvant nog steeds niet te bereiken is voor jou, Dees?
Ik heb dit twee jaar geleden gevonden en je kunt er meer details in kwijt dan in predict plus. Enige nadeel is dat het met Adobe flash werkt (en dat gebruik ik niet).
http://www.lifemath.net/cancer/breastca ... /index.php
Groet,
Aaltje

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 22 feb 2018, 15:50

Hartstikke goed, Alieba. Ik zie wel staan: 'The Outcome calculators are based on observed outcomes for United States cancer patients from 1987-2007, with greater weight given to more recent patients. ' Dat is toch al wel weer 11 jaar geleden en sindsdien is therapie ook weer verbeterd.
Groeten, Dees

Karine

Bericht door Karine » do 22 feb 2018, 17:11

Bedankt voor de reacties! Ik ben me er van bewust dat het alleen een vergelijking is van vrouwen met wie ik een paar punten gemeen heb. Maar ja, veel anders om mijn keuzes op te baseren heb ik niet. Bij adjuvant zijn naar 10 jaar nog 76 vrouwen in leven en voegt de chemo 9 vrouwen toe die dankzij de chemo nog in leven zijn. Bij predict ligt dit aantal door chemo lager en is het aantal zonder behandeling hoger. Stof tot nadenken. Nog wel 1 ding wat ik me afvraag, wat houdt een imunno score in?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 22 feb 2018, 20:00

Karine, was je schildwachtklier misschien positief? En is er nog overwogen om de tumor te onderwerpen aan de Mammaprint?

Weet je zeker dat Adjuvant Online keek naar Mortality en niet naar Recurrence? Anders vind ik het verschil ook best groot. Wat je eruit kunt destilleren is dat ongeveer 4 op de 5 vrouwen na 10 jaar nog in leven is en dat hormoontherapie en chemotherapie samen zorgt dat 1 op de 10 vrouwen na 10 jaar nog in leven is dankzij deze behandelingen.

Ik herinner me van mezelf dat ik op een punt kwam dat ik dacht: Het maakt eigenlijk allemaal niks uit hoe de percentages precies liggen. Je hebt pech of je hebt mazzel. Meer kun je er niet van maken.

Ik weet niet precies wat Immunoscore is. Als ik erop google, is het een bedrijf dat met deze test een risico-inschatting maakt. Wat ik ervan begrijp is dat er een inschatting wordt gemaakt van hoe goed deze tumor aan te pakken is door het eigen immuunsysteem. Nu is borstkanker niet één ziekte maar een heleboel ziektes en voor zover ik op de afgelopen congressen hoorde, blijkt hormoongevoelige borstkanker laag immunogeen te zijn oftewel je hebt niet zo heel veel aan het mobiliseren van het eigen immuunsysteem om deze de baas te worden.
Groeten, Dees

Karine

Bericht door Karine » do 22 feb 2018, 21:15

Dees, schildwachtklier is nog niet onderzocht. Op de MRI was alleen iets te zien in mijn borst, niet in mijn oksel. De score van relaps is 56 na 10 jaar. Mammaprint werd afgeraden, weet niet meer precies waarom. Dacht toen alleen maar hoe eerder dit uit mijn lijf is hoe beter. Nu wel erg aan het twijfelen over Taxol ivm neuropathie en oorsuizen. 1e keer heeft gelukkig alleen de 1e dag wat lichte tintelingen onder de voet gegeven.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 22 feb 2018, 21:46

Hu, Karine, ik snap je niet. Je bent eerst geopereerd en toch is de schildwachtklier niet onderzocht? Of ben je gestart met chemo en word je later geopereerd? Lastig te zeggen wat nou precies de redenen waren om je chemo te adviseren. Waar word je behandeld?
Groeten, Dees

Karine

Bericht door Karine » vr 23 feb 2018, 09:47

Hallo Dees, nee hoor ben niet eerst geopereerd met dit uit mijn lijf krijgen bedoelde ik het starten van de behandeling, in mijn geval eerst chemo, dan een operatie en afhankelijk daarvan bestraling. Er loopt nog een erfelijkheidsonderzoek, dat kan nog een rol spelen bij het besluit voor borstbesparend /amputatie. Mijn grootste twijfel ligt nu bij het voortzetten van de Taxol ivm met het oorsuizen. De AC's hebben hun werk goed gedaan, op de echo is nog maar 0.7 cm te zien. Eerst maar eens de afspraak bij de kno-arts afwachten. Gevoel zegt stoppen, angst zegt wat anders....

Gesloten

Terug naar “Februari 2018”