radiotherapie nà chemotherapie?

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Juffran

radiotherapie nà chemotherapie?

Bericht door Juffran » ma 05 feb 2018, 21:10

Hallo,
In november is mijn linkerborst geamputeerd en kreeg ik ook een okseltoilet omdat er 3 sentinelklieren aangetast waren. Voor de operatie was er enkel sprake van bestraling, maar na studie van het weefsel werd toch besloten tot preventieve chemotherapie. Ik heb intussen 4 keer EC gehad en begin overmorgen met 12 keer Taxol. Daarna zouden er nog bestraling gepland worden. Mijn vraag is: als je al adjuvante chemotherapie gehad hebt, is het dan nog écht nodig om bestraald te worden? Ik zie er erg tegen op.

Dees
Beheerder

Re: radiotherapie nà chemotherapie?

Bericht door Dees » di 06 feb 2018, 13:58

Beste Juffran, het is niet of of, het is soms en en.
Met aangetaste klieren wordt het risico groter dat de borstkanker op een gegeven moment uitzaait naar andere delen van je lichaam. Als borstkanker uitzaait naar longen, lever, botten, hersenen kun je nog wel behandeld worden maar in principe niet meer beter worden. Chemotherapie verkleint de kans dat je uitzaaiingen op afstand krijgt.

Bestraling wordt in principe standaard gedaan na een borstsparende operatie en na een amputatie als ze inschatten dat je een verhoogd risico hebt dat de borstkanker ter plekke terugkomt. Een lokaal recidief noem je dat. Vroeger haalden ze alle okselklieren eruit, wat een groot risico gaf op lymfoedeem. Tegenwoordig willen ze de okselklieren ook wel bestralen. Daar zitten weliswaar ook nadelen aan, waar niet aan, maar het risico op lymfoedeem is kleiner.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

MarieS

Re: radiotherapie nà chemotherapie?

Bericht door MarieS » di 06 feb 2018, 14:00

Als je chemotherapie hebt gehad, valt de radiotherapie erg mee. Ik had tijdens de bestralingen nergens last van en nu 2.5 jaar later hoogstens af en toe een vaag klachtje.

Gesloten

Terug naar “Februari 2018”