Drain na plaatsing tissue expander

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

peep

Drain na plaatsing tissue expander

Bericht door peep » zo 04 feb 2018, 17:43

Goedenavond,
Afgelopen woensdag heb ik een borstamputatie ondergaan na dat er voor de 2e keer borstkanker was geconstateerd. Er is direct een tissue expander geplaatst. Het idee was dat ik een of twee nachtjes zou overblijven in het ziekenhuis en dan naar huis zou kunnen. Echter, dat is inmiddelsopgelopen tot vier, na vannacht vijf nachten in het ziekenhuis omdat er veel vocht afloopt via de drain, meer dan 139 cc per etmaal. Is dit een herkenbaar iets voor lezers? Daarnaast verkleurd de huid behoorlijk: het is een eerder bestraalde huid waarvan de verwachting was dat hij (en de tepel ook) goede kans hadden om het ‘te redden’. De boel is goed doorbloed en warm maar wel pimpelpaars, bijna zwart. Is er iemand die dit herkent?

Dees
Beheerder

Re: Drain na plaatsing tissue expander

Bericht door Dees » zo 04 feb 2018, 18:17

Hoi Peep, oh wat kan ik me je stress voorstellen zeg. Ik durf er niks over te zeggen. Hou goed in de gaten of je verhoging krijgt, want dan zou je een infectie kunnen hebben. Laat bij twijfel ook zéker de plastisch chirurg zelf kijken.

Ik duim voor je !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

peep

Bericht door peep » di 06 feb 2018, 18:47

Beste Dees, inmiddels is de drain verwijderd en ben ik thuis. Mijn borst blijft echter uiterst pijnlijk. Het is niet ontstoken maar die expander zit echt ‘in de weg’. In geen van de voorlichtingsfolders, ook op internet niet, staat dat het zo pijnlijk is. Is dit herkenbaar? En hoe lang zou dat duren?

Ann01

Bericht door Ann01 » do 08 feb 2018, 09:47

Hallo Peep,
Ik weet wel dat het oprekken van de borstspier voor pijn kan zorgen.
Je bent bestraald. In hoeverre heeft dit het onderliggend weefsel bereikt. Kan het zijn dat je borstspier daardoor gevoeliger is. Mischien kan je dat aan de radioloog vragen?
Ik heb de tissue expander ook. Na de operatie heeft het erg veel pijn gedaan. Ik ben niet bestraald en ik was na een nacht thuis. De pijn is wel snel minder geworden. Maar het opvullen van de tisseu expander gaf ook enkele dagen pijn. Ik slik niet graag pijnstillers, maar dat moest ik toch wel een aantal dagen doen.
Wat voor pijn voel je? Heb je het idee dat het de huid is? Of de borstspier?
Bij mij trok dat door naar mijn rug. Wat ook helpt is wat hoger slapen. Een rugsteuntje bijvoorbeeld als je bed niet schuin kan.
Ik ben nu meer dan een jaar verder. En het is een irritant ding, maar allang niet meer pijnlijk.

Ann01

Bericht door Ann01 » do 08 feb 2018, 09:51

O ja. Wat ook rust gaf was een band boven je borsten. Daarmee fixeer je de tisseu expander. Bijvoorbeeld de compressieband van amoena.
Die gebruik ik nu alleen als ik ga joggen en daar een sportbeha overheen.

peep

Bericht door peep » do 08 feb 2018, 17:31

Dank je wel voor je reactie! Ik denk idd dat het de borstspier is. Ik moet dinsdag op controle en ik zal inderdaad vragen of die geraakt is. Dat zou best eens kunnen.
Ik vraag me af of ze dinsdag al gaan vullen na deze week vol complicaties. Een deel van mijn tepel is nl ook zwart geworden. Ik weet niet of ze het aandurven om daar druk op te zetten. Nu ja, heel fijn om te horen dat ik niet de enige met pijn ben na plaatsing van die expander.

Ann01

Bericht door Ann01 » do 08 feb 2018, 18:30

Je zegt dat je gaat vragen of hij geraakt is. Bedoel je met bestralen?

Want met plaatsen van de tisseu expander, wordt je borstspier losgemaakt en en de tissue wordt onder de borstspier geplaatst. Is jou dat goed uitgelegd? Die spier wordt opgerekt. Dat doet pijn.
Ook kreeg ik voor ontslag een gesprek met een fysiotherapeute die mij wat voorzichtige oefeningen heeft uitgelegd. Omt te voorkome dat je schouder en arm stijf worden.

peep

Bericht door peep » do 08 feb 2018, 18:56

Ja, dat is me uitgelegd. En ik heb ook een fysio aan het bed gehad voor oefeningen. Ik bedoelde idd de bestralingen. Ik had er niet bij stilgestaan dat die ook de borstspier minder soepel gemaakt kan hebben. Alhoewel het bijna zes jaar geleden is.

peep

Bericht door peep » ma 26 feb 2018, 20:31

Goedenavond, inmiddels zit de tissue expander er eeen maand in. Her is ook al een keer gevuld. De huid is mooi genezen, de tepel lijkt gespaard. Alleen dat ding doet echt pijn. Herkent iemand dit? Ik zie er zo weinig over op internet. Toen ik vandaag het ziekenhuis belde zeiden ze dat het erbij hoort. Ik ben echt niet kinderachtig maar soms is het niet te hebben gewoon. Zijn er tips (behalve pijnstillers! En went het op den duur?

Ann01

Bericht door Ann01 » ma 26 feb 2018, 20:49

Ja ik herken dat.
Na het opvullen moest ik echt wel een paar dagen diclofenac slikken. Die spier wordt opgerekt. Ook had ik een compressie bh met banden bovenlangs de borsten. Met klittenband. Die drukt de expander naar beneden. Die droeg ik dag en nacht op. Dat helpt. En vooral met je rug wat hoher liggen. Hij zit er 15 maanden in. Geen pijn meer. Op 25 maart gaat hij eruit, dan krijg ik een prothese.

Gesloten

Terug naar “Februari 2018”