Lucrin of Zoladex tijdens chemotherapie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Lucrin of Zoladex tijdens chemotherapie

Berichtdoor Lottte » di 13 feb 2018, 15:59

Hi Dees,

Ik ben 29 jaar en heb hormoongevoelige borstkanker (ER en PR), tumor 2,3 cm, graad 2. Ik start binnenkort met chemotherapie en mijn oncoloog stelt voor om tijdens de behandeling mijn eierstokfunctie te onderdrukken met Lucrin of Zoladex. Hij zegt dat hier in het buitenland goede ervaringen mee zijn bij hormoon-ongevoelige borstkanker en dat hierdoor bij minder vrouwen de eierstokken blijvend beschadigen door de chemo. In de Nederlandse borstkankerrichtlijn kan ik hierover niets vinden, of ik zoek niet goed.

Weet jij of dit vaker gedaan wordt? Ook bij hormoongevoelige borstkanker? En is er meer bekend over de wisselwerking van Lucrin/Zoladex met chemo? (AC met paclitaxel of docetaxel, moeten we nog een keuze in maken)

Alvast bedankt voor je reactie.

Liefs, Lotte
Lottte

Re: Lucrin of Zoladex tijdens chemotherapie

Berichtdoor Dees » di 13 feb 2018, 17:36

Hoi Lotte,
Ja, ik weet dat dat vaker geadviseerd wordt. Mij staat helemaal niet bij dat dat alleen bij hormoonongevoelige borstkanker zou zijn hoor. Het staat in elk geval in de richtlijn Fertiliteit uit 2016:
Borstkanker
Cyclusherstel
Bij de totale groep van vrouwen met borstkanker die chemotherapie hebben ondergaan, is er bewijs van zeer lage kwaliteit dat cyclusherstel beter is na chemotherapie gecombineerd met GnRHa.
Badawy 2009 95, Song 2013 106, Karimi-Zarchi 2014 103

Bron: Richtlijn fertiliteitsbehoud van vrouwen na kanker

GnRHa is Zoladex en Lucrin.

Ik kan me dit artikel ook herinneren.

De hormoontherapie bestaat voor jonge vrouwen ook uit Zoladex/Lucrin en tamoxifen.

Ik kan geen enkele reden bedenken waarom je het niet zou doen, ookal zijn de bewijzen dat het echt de eierstokken goed beschermt best mager. Ik vind het zelf voldoende.

Interactie met chemo is zo onlogisch. Ik kan er echt niks over vinden.
Hier meer over Zoladex.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Re: Lucrin of Zoladex tijdens chemotherapie

Berichtdoor Lottte » di 13 feb 2018, 23:33

Hoi Dees,

Bedankt voor je reactie en de links naar extra informatie. Ik was voor mezelf op zoek naar wat extra onderbouwing om het wel te doen, want elke mogelijkheid die de kans op onvruchtbaarheid verkleint, grijp ik graag aan! Dankjewel daarvoor.

Liefs, Lotte
Lottte

Keer terug naar Februari 2018