Risico op baarmoederkanker door tamoxifen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Risico op baarmoederkanker door tamoxifen

Berichtdoor Lenie » wo 29 nov 2017, 18:29

Goedenavond,

Voor een periode van 5 jaar heb ik tamoxifen geslikt (+ lucrin gehad). Voor de behandeling was ik premenopauzaal. Nu inmiddels weer (ben 35). Ik ben erg bang dat ik door de behandeling baarmoederkanker ontwikkel/heb ontwikkeld. Wat is er bekend over het verhoogde risico op baarmoederkanker? Na hoeveel jaar tamoxifen slikken wordt het gevaarlijk? Hoe snel ontwikkeld zich deze vorm van kanker?

Alvast dank voor een reactie!
Lenie

Re: Risico op baarmoederkanker door tamoxifen

Berichtdoor Kitty » wo 29 nov 2017, 18:58

Wordt dit niet extra gecheckt? Ik weet het niet dees vast wel. Heb je veel bijwerkingen gehad van de hormoontherapie?
Kitty

Berichtdoor Tammy » do 30 nov 2017, 15:19

Vanwege een verhoogde kans op baarmoederkanker door Tamoxifen, stuurt mijn oncoloog me twee maal per jaar naar de gynaecoloog om dit te laten checken. Ik slik nu ruim drie jaar Tamoxifen en ben al twee keer naar het ziekenhuis geweest voor een curettage omdat het baarmoederslijmvlies teveel gegroeid was. Niet leuk dus, maar ben toch blij dat ze het goed in de gaten houden.
Tammy

Berichtdoor Fraz01 » do 30 nov 2017, 18:43

Hoi,

Voor zover ik weet gaat het om baarmoederslijmvlies kanker en niet baarmoederkanker. Je hebt met tamoxifen een verhoogd risico maar tamoxifen verlaagd veel meer het risico op terugkeer van borstkanker. Ik begreep dat na twee jaar tamoxifen gebruik het risico op baarmoederslijmvlies vergroot maar hoeveel veel precies weet ik niet. Als je ineens weer bloedverlies hebt tijdens tamoxifen gebruik is het raadzaam daar naar te laten kijken. Het kan zijn dat je weer een normale cyclus hebt en dan is het geen probleem , het kan ook dat je baarmoederslijmvlies verdikt raakt en dan op een gegeven moment afgestoten wordt en dat moet dan idd wel in de gaten gehouden worden.
Fraz01

Berichtdoor Dees » do 30 nov 2017, 19:58

Beste Lenie, wat je na borstkanker het meest bedreigt is dat je uitzaaiingen op afstand krijgt. Tamoxifen heeft duidelijk bewezen dat risico te verkleinen. Er zitten ook nadelen aan tamoxifen en een iets verhoogd risico op baarmoederkanker lijkt één van die nadelen te zijn. Volgens de Amerikaanse Kanker Organisatie gaat het om een risico van 1 op 500. Dat is iets verhoogd ten opzichte van vrouwen die geen tamoxifen kregen (en ook geen borstkanker hadden).

Abnormaal bloedverlies of pijn is een reden om aan de bel te trekken. Dat is het altijd, ook voor al die vrouwen die geen tamoxifen slikten. Baarmoederkanker wordt meestal op tijd gevonden en is goed behandelbaar. Er is geen screeningstest mogelijk.

Wat je zelf kunt doen om je kans op baarmoederkanker te verminderen is:
- Zorgen voor een gezond gewicht
- Gezond eten
- Voldoende bewegen
- Als je diabetes hebt, zorgen dat dat onder controle is.

Bron: Breastcancer.org

Baarmoederkanker op jouw leeftijd is ontzettend zeldzaam. In 2016 waren er 7 vrouwen tussen de 35 en 39 jaar en 21 vrouwen tussen de 40 en 44 jaar in heel Nederland. Alert zijn is dus prima, maar overmatige angst is écht niet nodig.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar November 2017