Monobloc hydrogel

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Monobloc hydrogel

Berichtdoor Ell » ma 26 jun 2017, 17:00

Ik zoek een ervaringsdeskundige ;)
Heeft er hier iemand een borstreconstructie met een Monobloc hydrogel prothese na ablatio?
Ik overweeg om de siliconen protheses te laten verwijderen ivm klachten. Zeurende pijn onder en naast (oksel) bij de prothese aan de ablatio kant. Kapselvorming aan beide zijde neemt rap toe en over de andere klachten kan ik inmiddels een boek schrijven.
Ell

Re: Monobloc hydrogel

Berichtdoor Dees » di 27 jun 2017, 21:20

Beste Ell, wat naar zeg. Is er onderzocht of je last zou kunnen hebben van het ASIA-syndroom, de allergische reactie op siliconen? Misschien toch eens naar:

Siliconen prothesen spreekuur

Patiënten met siliconen prothesen en langer bestaande (lichamelijke) klachten, die zich afvragen of deze klachten veroorzaakt kunnen worden door de siliconen prothesen, kunnen terecht op het zogenaamde SPOK spreekuur. SPOK staat voor Siliconen Prothesen en Ongeduide Klachten. Doel van dit spreekuur, naast een individuele klachten benadering, is gegevens verzamelen in een database om verder onderzoek naar mogelijke siliconen-gerelateerde klachten mogelijk te maken. Het spreekuur wordt geinitieerd door Dr. Prabath Nanayakkara, in samenwerking met Dr. E. Bergers (radiologie).

Polikliniek VUMC

Of naar dr. Jan Willem Cohen Tervaert, hoogleraar interne geneeskunde/immunologie, Universiteit Maastricht

Misschien heb je nog iets aan dit artikel.

Of Monobloc Hydrogel protheses een oplossing zijn, zou ik laten afhangen van wat daar uit komt. Het kan ook met kapselvorming te maken hebben en dan is het vooral belangrijk dat een plastisch chirurg kijkt of en hoe hij je problemen kan verminderen. Ik ken in elk geval wel ervaringsdeskundigen met Monobloc Hydrogel protheses.

Als je me een mail stuurt op info@borstkankervragen.nl, stuur ik je de naam van de arts naar wie wij mensen sturen met problemen. Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Ell » wo 28 jun 2017, 06:20

Dank je wel Dees!

De klachten zijn er in de loop der jaren ingeslopen. Ik heb meegedaan aan 'de enquête' van IGZ/RIVM en was flabbergasted. (Desalniettemin was dit onderzoek naar mijn mening qua vraagstelling niet optimaal gericht op een duidelijke uitkomst).

Gericht klachten onderzoek met link naar protheses is niet gedaan, omdat het waarschijnlijk niet gebruikelijk is.
Het SPOK spreekuur is helemaal nieuw voor mij.

Het artikel ken ik, vandaar de vraag Monobloc hydrogel ;)

Ervaringsdeskundige met Monobloc hydrogel blijven welkom.

Hartelijke groet,
Ell.
Ell

Berichtdoor Zonnestraaltje » wo 28 jun 2017, 11:48

Zelf geen ervaring met een monobloc prothese maar zit zelf wel te twijfelen of ik ipv silliconen een monobloc prothese wil. Jammergenoeg word dit in veel ziekenhuizen (nog) niet gedaan. Ik ben wel benieuwd in welke ziekenhuizen het wel mogelijk is om een monobloc prothese te krijgen? Weet iemand dat? Ik ben niet op zoek naar een privékliniek want tegelijk met de wissel van mijn TE wil ik ook een ablatio van mijn andere borst en dit is alleen mogelijk in een ziekenhuis (door chirurg).
Zonnestraaltje

Berichtdoor Ell » wo 28 jun 2017, 13:32

Zonnestraaltje
https://www.contourion.nl/
Neem hier contact op. Ze kennen als leverancier in Nederland natuurlijk de deelnemende ziekenhuizen.
Ell

Berichtdoor Ann01 » wo 28 jun 2017, 18:39

Nog geen ervaring. Maar telefonisch contact gezocht met het ziekenhuis waar ik onder behandeling ben. Ik heb nu volgende week een afspraak voor een behandelplan. Ze hebben de informatie opgevraagd voor een zoutwaterprothese en mono bloc. Dit plaatsen ze niet standaard. Aangegeven dat ik bereid ben om het verschil van de vergoeding zorgverzekering te betalen. En zij geven aan dat ik er een goed gevoel bij moet hebben. Dus misschien toch in mijn eigen ziekenhuis.
Ann01

Berichtdoor Ann01 » wo 28 jun 2017, 18:42

En Jan van Goden kliniek plaats mono bloc en doet ook verzekerde zorg. D
Ann01

Berichtdoor Zonnestraaltje » do 29 jun 2017, 14:32

Ell schreef:Zonnestraaltje
https://www.contourion.nl/
Neem hier contact op. Ze kennen als leverancier in Nederland natuurlijk de deelnemende ziekenhuizen.

Thnx! Heb even op hun site gekeken maar er staat jammergenoeg maar 1 ziekenhuis op. Vanwaar zouden nog zo weinig ziekenhuizen monobloc protheses niet aanbieden? Komt dit door het hogere kostenplaatje?
Zonnestraaltje

Berichtdoor Ell » za 01 jul 2017, 09:14

Ik heb begrepen dat de kosten niet hoger hoeven te zijn, maar ieder ziekenhuis is vrij om voor de operatie zelf te bepalen welke bedrag voor de volledige ingreep te rekenen. Mogelijk wordt de eindprijs bepaald door andere factoren.

Onderstaande ziekenhuis maakt ook gebruik van Monobloc hydrogel:
Andreas Lucas Ziekenhuis Amsterdam
Ell

Keer terug naar Juni 2017