Overstap Tamoxifen naar Aromataseremmer

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Noria46

Overstap Tamoxifen naar Aromataseremmer

Bericht door Noria46 » ma 17 apr 2017, 16:28

Even een beetje historie : IBC in november 2014, 47 jaar, toen nog niet in de menopauze. Chemo, borstamputatie, bestraling en vanaf september 2015 hormoontherapie, Tamoxifen. Daar gaat mijn vraag over. Na alle behandelingen is mijn menstruatie niet meer terug gekomen. Het standaard beleid is hier, dat als na 2 jaar Tamoxifen de menstruatie uitblijft de overstap naar een Aromataseremmer wordt gemaakt. Ik heb van Tamoxifen relatief weinig bijwerkingen en wil eigenlijk niet graag switchen.
Ik weet dat uit onderzoek blijkt dat een Aromataseremmer (iets?) effectiever is ter voorkoming van recurrence, maar ik kan het onderzoek niet meer terugvinden. Weet jij welk onderzoek dit was, zodat ik relatieve en absolute percentages kan vergelijken en een afweging kan maken of ik wil switchen.
Ik wil je in ieder geval bedanken voor alle raad die je destijds hebt gegeven. Ik heb daardoor de afweging gemaakt om mijn lymfeklieren te behouden, waar ik nog steeds erg blij om ben. Dit levert echter wel bij elke arts die ik nu tegenkom vragen oplevert, want het was zeer ongewoon.
Noor

Dees
Beheerder

Re: Overstap Tamoxifen naar Aromataseremmer

Bericht door Dees » ma 17 apr 2017, 21:13

Hoi Noor, dank voor het compliment. Héél fijn om te horen. Met IBC bedoel jij Inflammatoire borstkanker. Ik heb het even teruggezocht. IBC is een zeer agressieve vorm van borstkanker. Dat weet je. Heel fijn dat je nu alweer een aantal jaren verder bent.

Gezien de agressiviteit van deze kanker zou ik me voor kunnen stellen dat jij langer dan vijf jaar hormoontherapie zou kunnen slikken. Misschien is het dan nu wel verstandig om door te gaan met tamoxifen en eventueel over een paar jaar over te stappen naar een aromataseremmer. Aromataseremmers kunnen bij vrouwen die niet helemaal en voorgoed door de overgang zijn, juist een duwtje geven om weer uit de overgang te komen. Dat wil je niet. Een alternatief is dat je naast de aromataseremmer ook Lucrin of Zoladex gaat spuiten of dat je toch je eierstokken laat verwijderen. Dat geeft je meer mogelijkheden.

ik snap ook heel goed dat je geen zin hebt om te switchen als het nu met tamoxifen goed gaat. Of een aromataseremmer echt beter is dan tamoxifen, ik durf het niet te zeggen.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “April 2017”