borstreconstructie icm lymfekliertransplantatie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

claudialina

borstreconstructie icm lymfekliertransplantatie

Bericht door claudialina » do 13 apr 2017, 18:41

Dag allemaal,

Als gevolg van borstkanker is een van mijn borsten geamputeerd. Ik laat waarschijnlijk een reconstructie (diepflap) doen in Gent. De PC aldaar stelde voor tegelijkertijd een lymfekliertransplantatie te doen, van lies naar oksel. Ik heb op de plaats van de geamputeerde borst nog een kleine vrij stevige, harde borst van lymfevocht, ben dus niet plat. Wekelijkse massages van kundige fysiek hebben het verminderd, maar niet 'opgelost'. Ik heb echter geen oedeem in de arm, noch klachten in de arm. Mijn lekenverstand zegt dat als de reconstructie gebeurd is, ik er misschien vanzelf vanaf ben, doordat ook die harde bobbel dan weg is. Ik vraag me dus af of die transplantatie niet wat overdone is.

Iemand ervaring, kennis over deze techniek? Ik kan er weinig over vinden.

Mvg Claudialina

Dees
Beheerder

Re: borstreconstructie icm lymfekliertransplantatie

Bericht door Dees » do 13 apr 2017, 21:35

Hoi Claudialina, hmmmm lastig...... De kans is best reëel dat als ze bindweefsel weg kunnen halen jouw probleem grotendeels opgelost is. Moet de lymfeklier vanuit de lies komen? Dan heb je ook wel weer risico dat je dáár problemen krijgt. Punt is wel dat het geen verzekerde zorg is in Nederland, dus áls je het ooit wilt laten doen en ze nemen het nu gewoon mee, dan is dit je kans om dat vergoed te krijgen....

Ik ken wel vrouwen die het hebben laten doen, maar bij hen was het lymfoedeem veel ernstiger (als ik dat zo kan zeggen). Wat ik terughoor, is dat ze wel tevreden waren omdat het er door verbeterde.

(maar ik snap je aarzeling héél erg goed)
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

claudialina

Re: borstreconstructie icm lymfekliertransplantatie

Bericht door claudialina » vr 14 apr 2017, 09:28

Dank je wel Dees. Inderdaad, ik zou het niet zelf hoeven betalen. Ik denk toch dat ik het niet ga doen. Alvast opereren voor een probleem dat er nog niet is lijkt me toch ook weer wat veel van het goede. Ik spreek binnenkort de chirurg die me opereerde (de borst verwijderde). Ik ben benieuwd wat zij ervan vindt.

Gesloten

Terug naar “April 2017”