Huid- en tepelbesparende operatie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Anjo

Huid- en tepelbesparende operatie

Bericht door Anjo » ma 27 feb 2017, 17:19

Ik ben binnen 7 maanden 2x borstbesparend geopereerd aan DCIS graad 3 (dezelfde borst). Juni 2016 en Februari 2017.
Na De 1e keer heb ik 25 radio therapie (Augustus 2016) behandelingen gehad waarvan de laatste 5 een boost.
5 weken na de bestraling heb ik een mammografie laten doen en werden weer 2 DCIS gezien op de Mammo.
Na de 2e operatie vertelde de chirurg mij dat ik zou moeten overwegen om een mastectomie uit te laten voeren. Dit overviel me, maar heb toch alvast al een afspraak gemaakt met een plastische chirurg op 15 Maart.
Mijn vraag is of er een huid- en tepelbesparende operatie uitgevoerd zou kunnen worden of is de kwaliteit van de huid altijd slecht na bestralingen?

Dees
Beheerder

Re: Huid- en tepelbesparende operatie

Bericht door Dees » di 28 feb 2017, 22:46

Hoi Anjo, dat zou best kunnen hoor. Vaak adviseren ze wel om 6 maanden tot een jaar te wachten en reconstructies met eigen weefsel lukken vaker en geven minder problemen na bestraling dan implantaten. Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Februari 2017”