Hormoonongevoelige borstkanker

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

KarinGC

Hormoonongevoelige borstkanker

Bericht door KarinGC » di 21 feb 2017, 19:57

In 2014 kreeg ik de diagnose borstkanker, her2 positief en hormoonONgevoelig. Hoe vaak komt deze combinatie voor? Ik begrijp dat zo'n 80% van de borstkankers hormoongevoelig is en 15 - 20 % triple negatief. Geldt ook hier dat als er na 7 jaar geen uitzaaiingen zijn, je vrijwel zeker genezen bent (zoals bij triple negatieve borstkanker)??

Dees
Beheerder

Re: Hormoonongevoelige borstkanker

Bericht door Dees » di 21 feb 2017, 21:21

Hoi Karin,
De getallen over de diverse borstkanker variëren nogal en dat komt ook omdat er vaker een andere indeling gebruikt wordt in Luminal A, Luminal B, Her2Neu en basallike. Dat komt wel ongeveer overeen met oestrogeenreceptor positief (luminal) zonder of met Her2Neu-receptoren (A zonder, B met), Her2Neu en basallike (triple negatief), maar het komt toch ook weer niet helemaal overeen.

Dit Amerikaanse plaatje lijkt me behoorlijk betrouwbaar:
Afbeelding

Bron: Dannemiller Education Center

De indeling in Luminal etc staat ook in het artikel:
Afbeelding

Voor zover ik weet is het inderdaad zo dat triple negatieve borstkanker en Her2Neu-positieve borstkanker na een jaar of 5 a 7 zelden meer uitzaait. Kleine slag om de arm hoor, want er kunnen altijd uitzonderingen zijn.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Wepe

Bericht door Wepe » za 25 feb 2017, 23:37

Hoi Dees lees ik dit nu goed bij luminal b her 2 neg???:
ER +
Her 2 neg
en minimaal één vd volgende: KI67 >14%
of PR - of laag
hoog risico mammaprint

Met andere woorden indien je zoals ik ER + (80%) bent, Her 2 neg, KI67 7% maar PR minder dan 5% dat ik dan luminal b heb? Een mammaprint of iets dergelijks is nooit gemaakt. Of val ik gewoon onder luminal a met een betere prognose??

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 26 feb 2017, 13:21

Hoi Wepe,
Luminal B kan, behalve ER+, zowel Her2Neu-negatief als Her2Neu-positief zijn. Bij Her2Neu-negatief moet KI76 hoog zijn of PR laag of genexpressietest hoog risico. Ik vermoed dat jij inderdaad onder Luminal B valt. Met die indeling had ik zelf ook een luminal B-tumor.

Overigens zou ik uitkijken om daar meteen goede of slechte prognose aan te koppelen. Ik ken genoeg vrouwen met tumoren die een slechte prognose gaven die overleefden en ook genoeg vrouwen met tumoren die een goede prognose gaven en overleden. Je weet het uiteindelijk toch niet.

Ik weet wel dat sinds Herceptin de prognose van Her2Neu-positieve borstkankers een heel stuk beter is.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Wepe

Bericht door Wepe » zo 26 feb 2017, 21:57

Goede avond Dees:Het volgend plaatje zegt toch weer wat anders
Intrinsic subtypes
Clinicopathological surrogate definitions:

Luminal A “Luminal A–like”
All of:
ER-positive
HER2-negative
And at least one of:
Ki-67 low expression (<14%)
Ki-67 intermediate expression (14% to 19%) and PgR high expression (≥20%)

Luminal B (HER2-negative) “Luminal B–like (HER2-negative)”
All of:
ER-positive
HER2-negative
And at least one of:
Ki-67 intermediate expression (14% to -19) and PgR negative or low expression (<20%)
Ki-67 high expression (≥20%)

Dan zou ik toch een luminal A zijn

Dit plaatje komt uit de volgende studie en gaat dan hoofdzakelijk over: HER 2 negatieve, hormoonpositieven borstkankers.
https://breast-cancer-research.biomedce ... 86/bcr3679

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 28 feb 2017, 22:43

Pathologie is geen exacte wetenschap he. Het is een oordeel van weefsel en daar kan dus ook discussie over bestaan. Het is niet zo dat iets totáál verandert als het ipv Ki67 14 bijvoorbeeld 15 zou zijn. Het is maar een indeling.
Groeten, Dees

Wepe

Bericht door Wepe » wo 01 mar 2017, 08:58

Hartelijk dank weer Dees voor antwoord. en ja dat weet ik maar ben wel een soort van blij dat ik toch onder de luminal A val. Schijnveiligheid I know :oops:
groetjes Wepe

Gesloten

Terug naar “Februari 2017”