Artrose door aromataseremmers?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

jetbos62

Artrose door aromataseremmers?

Bericht door jetbos62 » zo 19 feb 2017, 13:42

Nadat ik in augustus overgestapt ben van Tamoxifen op Letrozol kreeg ik veel last van gewrichtspijnen. Na allerlei onderzoeken blijkt dat ik nu artrose heb in nek, schouder, handen en ook rug en knie. Ik ben nu gestopt met de hormoontherapie en hoop dat de klachten afnemen. Is hier wat meer over bekend en hoelang het duurt voordat de klachten afnemen?

Dees
Beheerder

Re: Artrose door aromataseremmers?

Bericht door Dees » zo 19 feb 2017, 14:38

Beste Jet, he wat vervelend zeg. Bij artrose is er verlies van kraakbeen. Dat kraakbeen komt niet zomaar terug. Bij een aantal patiënten kan het gebruik van glucosamine in combinatie met chondroitine (beide middelen zijn bouwstenen van kraakbeen) leiden tot een afname van klachten. Milde vormen van kraakbeenbeschadigingen kunnen in sommige gevallen goed reageren op deze preparaten, vooral als het gaat om pijnvermindering.

Pijn in gewrichten zie je bij aromataseremmers (en in mindere mate bij tamoxifen) heel vaak. Soms wordt het beter als je stopt, maar soms ook niet. Het is lastig te zeggen binnen hoeveel tijd dat is.

Zou je eventueel verder kunnen gaan met tamoxifen? Is dat een optie?

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

jetbos62

Bericht door jetbos62 » zo 19 feb 2017, 15:13

Beste Dees,
Ik ben nu eerst 3 maanden gestopt om te kijken of de klachtenafnemen en ga in mei met de oncoloog overleggen over hoe nu verder. Ben echter zo geschrokken wat de hormoontherapie aan schade heeft toegebracht dat ik erg twijfel of ik wel verder wil. In ieder geval geen aromataseremmers meer , of Tamoxifen dan een optie is weet ik nu nog niet. Als de klachten niet afnemen dan kies ik toch voor kwaliteit van leven en geen verdere aantasting van mijn gewrichten.
Ben wel heel blij met jouw snelle reactie, zelfs in het weekend. Ook bij mijn vorige vraag heb je mij enorm geholpen en gesteund in de aanloop naar het gesprek met de oncoloog. Uiteindelijk kies je toch zelf, maar in deze hele rolletcoaster is het fijn dat je ergens met je vragen terecht kan.
Dank je wel

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 21 feb 2017, 21:32

Hoi Jet, dank voor je compliment. Je weet niet helemaal of het door de hormoontherapie komt he. Het kan ook nog een natuurlijk proces te zijn. Terug naar tamoxifen is in elk geval meer hormoononderdrukking dan helemaal stoppen. Het lijkt me dus niet zo'n slechte optie.

Heel veel sterkte !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Februari 2017”