Risico stoppen Tamoxifen?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Marietje

Risico stoppen Tamoxifen?

Bericht door Marietje » za 11 feb 2017, 16:48

Hoi Dees,
Wat vind je van deze redenering:
Ik heb 3 jaar Tamoxifen geslikt. Tijd om over te stappen op een aromataseremmer. Maar stel nu dat ik stop met de anti-hormoontherapie. Als ik geen kankercellen meer in mijn lichaam heb, is dat een goede keuze. Heb ik wel kankercellen in mijn lichaam, en gaan deze groeien omdat ik gestopt ben met de therapie, dan kan ik met de aromataseremmer beginnen zogauw ik klachten (en uitzaaiingen) heb, dan is het nog vroeg genoeg want als uitzaaiingen eerder ontdekt worden, leef je niet langer. Als ik blijf slikken en de uitzaaiingen door de aromataseremmer heen groeien, heb ik bij uitzaaiingen geen optie meer in de antihormoontherapie. Ik win dus wellicht fijne jaren zonder pillen.
Ik ben 60 jaar, had een zeer kleine tumor (leek toen alleen DCIS) in 2006, toch okselklieren 6 in 2014.
Dank je voor je antwoord!
Groet, Marietje

Dees
Beheerder

Re: Risico stoppen Tamoxifen?

Bericht door Dees » za 11 feb 2017, 17:45

Hoi Marietje, je redenering is prachtig, maar het klopt niet helemaal.
Als ik geen kankercellen meer in mijn lichaam heb, is dat een goede keuze.
Klopt als een bus.
Heb ik wel kankercellen in mijn lichaam, en gaan deze groeien omdat ik gestopt ben met de therapie, dan kan ik met de aromataseremmer beginnen zogauw ik klachten (en uitzaaiingen) heb, dan is het nog vroeg genoeg want als uitzaaiingen eerder ontdekt worden, leef je niet langer.
Daar vergeet je één ding. Als uitzaaiingen inderdaad in je botten, longen, lever, hersenen zitten,kun je nog wel behandeld worden, maar word je in principe niet meer beter.

MAAR........ als die losse kankercellen ergens zitten als losse kankercel, dan is het mogelijk dat hormoontherapie ze om zeep helpt, zodat er nooit uitzaaiingen op afstand ontstaan. Tamoxifen gaat op de hormoonreceptor zitten, zodat de cel niet meer kan delen en uiteindelijk dood zal gaan. Aromataseremmer zorgt ervoor dat er geen oestrogeen voorradig is om op de oestrogeenreceptor te gaan zitten, zodat de cel ook niet kan delen en dood zal gaan. Het is geen garantie dat er geen uitzaaiingen op afstand ontstaan, maar het vermindert wel de kans. We weten van studies waarbij vrouwen 5 jaar hormoontherapie gebruikten dat er minder vrouwen uitzaaiingen kregen dan als ze geen hormoontherapie kregen. We weten ook dat als vrouwen langer dan 5 jaar hormoontherapie slikken, bijvoorbeeld 7 of 10 jaar, dat er uiteindelijk in die groepen minder vrouwen uitzaaiingen krijgen dan als ze 5 jaar slikken.
Als ik blijf slikken en de uitzaaiingen door de aromataseremmer heen groeien, heb ik bij uitzaaiingen geen optie meer in de antihormoontherapie. Ik win dus wellicht fijne jaren zonder pillen.
Dat klopt niet, want als dat gebeurt zijn er nog steeds qua hormoontherapie wel opties. Dat kan switchen zijn naar een andere aromataseremmer, dat kan Faslodex zijn of het toevoegen van everolimus of hopelijk binnenkort palbociclib en dat is allemaal op het gebied van hormonale therapie. Ook op het gebied van chemotherapie is er nog het één en ander mogelijk. Soms gaan vrouwen na een heleboel soorten hormoontherapie weer opnieuw tamoxifen gebruiken of opnieuw een aromataseremmer en wonderwel werkt dat soms ook weer.

Met 6 positieve okselklieren ben je qua prognose niet heel goed vertrokken. Ik vertel je hopelijk niks nieuws. Daar waar je bij vrouwen met een hele goede prognose nog kunt discussiëren of langer dan 5 jaar hormonale therapie slikken wel opweegt tegen de bijwerkingen, heb ik bij jou de neiging om te zeggen: Ga vooral door. Misschien wel langer dan 7 jaar. 10 jaar als je het vol kunt houden.

Van welke klachten heb je nu het meeste last? Is het niet slimmer om voor die klachten danwel een oplossing te vinden danwel ze te accepteren (ahum, ik weet het, stikmoeilijk)?

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Marietje

Re: Risico stoppen Tamoxifen?

Bericht door Marietje » za 11 feb 2017, 21:05

Dees, dank je wel. Ik wist niet dat de Tamoxifen en Arimidex de cellen ook echt uit kunnen schakelen. Dat betekent dat ik met de therapie dus echt uitzaaiingen kan voorkomen ( ik weet, niet altijd). Maar het maakt dus wel een verschil, en die kans moet ik inderdaad meenemen. Ik heb niet veel last van de Tamoxifen, maar wel een altijd een 'waas'-gevoel en het leek me fijn helemaal niets meer te hoeven slikken. Ook heb ik nu al osteoperose en dat zal er met de Arimidex niet beter op worden.
je uitleg helpt in ieder geval om niet meer te twijfelen.
Dankjewel,
Marietje

Gesloten

Terug naar “Februari 2017”